Kunstmest/kalk verstrooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Kunstmest/kalk verstrooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:48

Midden/eind maart willen we op sommige verwaarloosde stukken van de wei paardenkunstmest strooien en in het in het najaar kalk. Met een ander stuk wei ga ik experimenteren hoe we het beste kunnen mesten (varkens/koeienmest e.d.). Hoe strooien jullie deze mest in korrelvorm (of kalk) over de weide. Gewoon strooien met de hand of zijn er ook handige instrumenten(machientjes) die je kan gebruiken voor een weide van ongeveer 3000 m2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:12

Wij hangen een kunstmeststrooier achter de trekker en strooien zo :+ Kan je niet de buurman lief aankijken of hij even de boel wilt doen? Dan is het met een half uurtje bekeken. Met de hand kan wel, maar dan hoop ik dat je goede eeltige handen hebt? Want kunstmest bijt wel. En met de strooier gebeurt het ook gelijkmatiger :)

Kalk strooien doen wij niet aan, heeft m'n wei ook geen behoefte aan. Dus daar kan ik je helaas niet in adviseren.

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:08

3000 m2 kun je nog wel met de hand strooien, zoveel werk is dat niet...wij hebben wel eens een HA gestrooid met de hand...maar doen we nu met een kunstmeststrooier achter de tractor aan, dan is het zomaar klaar... je hebt trouwens ook van die kleine handgetrokken kunstmest strooiertjes kun je ook zout in doen voor het zout strooien in de winter, die heb ik ook wel gehad,maar zijn nog wel aardig prijzig...
Kalk strooien is wel belangrijk...als er veel of vaak paarden op lopen dan verzuurd de grond enorm door de paardenmest...ook veengrond heeft kalk nodig...je kan eventueel bodem monsters nemen en die laten onderzoeken zodat je precies weet wat voor kunstmest je weiland nodig heeft...

*edit* ik heb eeltige handen, dus geen last van kunstmest of zout strooien :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:55

Ik zou niet zo lang wachten met het strooien van kalk. Dat kun je nu ook al doen., des te eerder kun je mesten.

Ik heb een strooikarretje zoals deze http://link.marktplaats.nl/220595259 en gebruik dus kalk.
Net voor een regenbuitje, kan het meteen mooi inregenen. Met kalk gaat dat sneller als met korrels.