Hoe mobiele palen en lint onder stroom houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe mobiele palen en lint onder stroom houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:41

Als de paarden bij ons weer vanaf April op de wei mogen en wij de weides anders hebben ingedeeld, willen we de paarden om de paar dagen een paar extra meter erbij geven. Dit betekent dat we mobiele plastic palen met lint er doorheen hebben en deze op de paard dagen een paar meter verderop in de grond prikken. Echter, nu vind ik het wel belangrijk dat daar stroom op komt, omdat mijn jongste paard een uitbreker is (en natuurlijk de andere kant van de wei lekkerder vindt). Hoe kan ik het lint van de mobiele palen het beste en handigste met de vaste omheining verbinden, waar stroom op staat, zodat op het mobiele lint ook stroom staat?

Imker

Re: Hoe mobiele palen en lint onder stroom houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:02

Ik knoop óf de tijdelijke draad vast aan de vaste stroomdraad, óf ik doe in de vaste paal een extra koordoog en dan de tijdelijke draad vast aan het koordoog en door naar de vast draad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:47

Het tussendraadje naar je vaste omheining (met stroom) voorzien van een poortgreep en deze achter de stroomdraad van je omheining hangen. Kun je dus aan beide kanten doen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:58

imker schreef:
Ik knoop óf de tijdelijke draad vast aan de vaste stroomdraad, óf ik doe in de vaste paal een extra koordoog en dan de tijdelijke draad vast aan het koordoog en door naar de vast draad.

Inderdaad zo deden ze dat bij ons op stal ook. Gewoon een extra draadje maken aan het weiland waar de stroom al op zit. Werkt prima hoor en het kan soms nog eens handig zijn ook want als je daar bijvoorbeeld draad moet repareren hoef je alleen maar even dat stukje van het weiland af te halen ipv al het stroom eraf te doen. :)

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:50

Wij doen aan het uiteinde altijd zo'n handvat. Dan heb je ook altijd stroom op tussendraad.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:53

DubbelDun schreef:
Het tussendraadje naar je vaste omheining (met stroom) voorzien van een poortgreep en deze achter de stroomdraad van je omheining hangen. Kun je dus aan beide kanten doen.

Zo is het bij ons op stal ook.Altijd stroom er op en gemakkelijk te verplaatsen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:19

Ik gebruik ook altijd poortgrepen,is veel makkelijker met het verzetten van de paaltjes.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:03

zorg dat je maar aan een kant het stroomdraad verbind, als je dat aan bijde kanten doet komt de stroom van bijde kanten en veroorzaak je soort van "kortsluitinkje" waardoor je op bepaalde plekken geen stroom meer op het draad hebt.
ik zou de poortgreep aan de andere kant doen zodat je niet steeds het stroom van dat stuk af haald als je die open doet.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 09:40

Bedankt voor alle tips. Ga het inderdaad met een poortgreep doen en aan een kant. Volgend weekend wordt dat dus weer lekker klussen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:46

Dan zou een vaste draad die 2 weides split ook geen goede stroom hebben? Dat lijkt me niet erg logisch.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:46

barbar schreef:
zorg dat je maar aan een kant het stroomdraad verbind, als je dat aan bijde kanten doet komt de stroom van bijde kanten en veroorzaak je soort van "kortsluitinkje" waardoor je op bepaalde plekken geen stroom meer op het draad hebt.
ik zou de poortgreep aan de andere kant doen zodat je niet steeds het stroom van dat stuk af haald als je die open doet.

Goh, nooit geweten! Heb het stroomdraad van mijn weiland ook aan beide 'einden' verbonden met het lint van de paddock.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:49

Volgens mij is het ook niet zo :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:49

kazary schreef:
Dan zou een vaste draad die 2 weides split ook geen goede stroom hebben? Dat lijkt me niet erg logisch.

als het goed is is een vaste draad idd niet aan 2 kanten aan het stroomdraad verbonden.
het trouwens ook een fout die heel veel mensen maken. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:51

Ik heb nog nooit van mijn leven weides gezien die anders zijn dan aan 2 kanten vast. En dan heb ik ook bij koeienboeren gestaan die ook hun koeien er achter moesten houden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:53

mijn paard staat ook bij een koeieboer en daar is het dus echt zo.
toen ik op een stal werkte en wel eens schriklint moest plaatsen deden we het ook zo.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:43

barbar schreef:
kazary schreef:

als het goed is is een vaste draad idd niet aan 2 kanten aan het stroomdraad verbonden.
het trouwens ook een fout die heel veel mensen maken. ;)

Bedoel je de draad die loopt vanaf het stroomapparaat? Dat is er idd maar één.

Maar als je dan vanaf het schriklint een ander stuk onder stroom wilt zetten dan moet dat toch gewoon aan twee kanten?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:52

nee aan een kant, anders maak je van een van de stukken een gesloten cirkel heb je kans dat op dat andere stuk geen of minder stroom zit.
ik weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen. :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:55

Maar dat zie je toch zo met een meter? Daar gaan wij op stal ook mee rond eens in de zoveel tijd en overal staat gewoon vol op stroom op. En de weide is meerdere keren opgedeeld en aan beide zijdes vast aan de buitendraad (om hem zo maar te noemen)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:01

Ja, ik loop ook altijd met mijn metertje te checken of alles onder stroom staat en heb niet gemerkt dat het ergens minder was.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:52

Ik ga eens nameten, als we onze mobiele afzetting klaar hebben!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:57

Ik heb altijd geleerd dat stroom een gesloten circuit moet zijn. Als je hem dus maar aan 1 kant zet aan het draad, is het geen gesloten circuit meer, en krijg je geen stroom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:59

@Utixo : bij oude apparaten was dat ook zo. Tegenwoordig niet meer.
@jwoltmanelp : zorg er voor dat je aardpen goed in kontakt staat en als het langdurig droof weer is (en je grondwaterspiegel laag is) je er af en toe wat water bij moet gooien voor goed kontakt.
Geen goed aardkontakt is ook 'slecht'stroom.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:09

Ah, ok :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:12

poortgrepen met een veer (blijft de draad ook gespannen). :)

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:22

Dubbeldun: bedankt voor de duidelijkheid en de tip!