Stalwissel, of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Stalwissel, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:43

Al enige tijd zit ik erover na te denken om van stal te wisselen, ik heb zelfs al stappen ondernomen. Maar nu begint toch weer het harde twijfelen, bang verkeerde keuzes te maken voor mijn pony.. slaap er zelfs slecht door O:)
Dus daarom graag de mening van anderen, doen of niet doen?

Momenteel sta ik al een jaar op een stal bij mensen aan huis. Hij staat hier bij 5 paarden van de staleigenaar en 3 pensionpaarden.
Het ziet er naar uit dat hij het opzich best naar zijn zin heeft, maar ik ben het afgelopen jaar heel wat nadelen tegen gekomen.
Ik zal van beide stallen de voor- en nadelen opsommen. Zodat jullie mij kunnen adviseren in mijn beslissing.

Huidige stal

Voordelen:
-Hij staat zomers zowel overdag als snachts buiten, staat dan alleen binnen om gevoerd te worden.
-In de winter komt hij (op sommige dagen na) ook buiten, ca. 5/6 uur per dag.
-Het is op fietsafstand (25min)
-Het ziet er naar uit dat hij het best naar zijn zin heeft hier
-Ik heb geen bemoeienis van anderen en kan lekker mijn eigen ding doen
-Ruime stal

Nadelen:
-Stroom is niet netjes weggewerkt, overal losse stroomdraadjes, heb al een flinke klap stroom (ik ging knock out) gehad. Ook niet veilig voor mijn pony dus.
-Hooi + stro is soms enkele dagen op, dus paard staat dan zonder hooi.
-Er word op onregelmatige tijden gevoerd, bangi krijgt 2kg brok per dag, terwijl hij van mij maar 2x 1 handje mag. Naar meerdere malen er wat van zeggen veranderd er nog niets.
-Er word soms 'slordig' of 'te makkelijk' omgesprongen met dingen zo is er een paard wat met muilkorf hoort te staan zonder muilkorf bijgezet, resultaat is dat Bangi nu met 2 diepe bijtwonden staat.
-Slechte verlichting, zie in de winter nauwelijks wat
-Geen uitrijmogelijkheden (dichtsbijzijnde bos alleen berijkbaar via grote wegen en eigelijk verboden voor ruiters)
-De buitenbak is in de winter erg slecht en eigelijk niet te gebruiken.
-De bak zit in de wei (dus alle paarden staan er omheen) waardoor er weinig concentratie te vinden is bij mijn 3jarige.
-Ik ben vrijwel altijd alleen op stal, en af en toe kan hulp en wat toezicht wel handig zijn bij een jong dier.
-Alleen een kraantje met koud water op ruime afstand van de stallen. (Dus geen waterslang e.d.)
-Bij slecht weer staan ze soms 2 dagen achter elkaar 24 uur binnen zonder dat ik dat weet.
-Pony staat vaak hele dag in de regen, dus in het najaar/winter tref ik hem bijna elke dag aan met een natte vacht..

Nieuwe stal:

Voordelen:
-Prachtig bos, grensend aan het erf, met een meer om samen met je paard in te zwemmen, zandvlaktes e.d. prachtige uitrijmogelijkheden dus.
-Binnenbak, dus kan het hele jaar actief bezig zijn
-Longeercirkel, erg handig met een jonge pony zo'n afgezet stuk.
-Wasplaats die ik met 2 anderen moet delen, met zo wel warm als koud water.
-Er word op vaste tijden gevoerd, paarden krijgen precies wat jij zegt dat ze krijgen. (2x per dag muesli, onbeperkt hooi)
-Uitmesten word voor je gedaan (opzich geen voordeel want vind uitmesten geen probleem, maar het is wel tijd besparend)
-Hij kan met zijn hoofd uit zijn box en zit dus niet opgesloten achter tralies (nu wel) ook heeft de stal een raam achterin, waardoor er overdag veel licht in de stal schijnt.
-Paarden worden op de wei gezet en eraf gehaald.
-Als ik smiddags/savonds op stal kom heb ik een droog paard.
-Ik sta met 2 anderen in 1 'schuur'.
-Veel ruimte (afgesloten) voor mijn spulletjes.

Nadelen:
-75,- stalgeld meer p.m.
-In de winter erg beperkte weidegang, van 08.00 tot 11.00 (maar wel de zekerheid dat ze buiten komen)
-In de zomer weidegang per dagdeel (ochtend of middag) je kan ze er evt. zelf langer op de wei zetten.
-De stal zelf is wat smaller dus kleiner dan zijn huidige stal
-Waarschijnlijk wel af en toe bemoeienis van anderen (dat krijg je op een pensionstal)
-Niet op fietsafstand

Persoonlijk zit ik heel erg met de weidegang, vind dat namelijk erg weinig op die nieuwe stal, maar op mijn huidige stal ben ik er in de winter ook niet altijd verzekerd van of ze uberhaupt wel buiten komen. Heb ook gekeken naar andere stallen in de omgeving. Maar helaas word weidegang hier niet als een 'standaard' iets gezien :\ Meestal is een uurtje max. En wordt dit dan ook aan jezelf over gelaten.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Wel of niet van stal wisselen?

Mi_Amore

Re: Stalwissel, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:54

Ik zou voor de tweede stal gaan, afhankelijk van hoever die van jou ook is natuurlijk. Paard komt daar meer buiten, kan door jou zelf ook nog eens extra worden buitengezet. Heeft veel contact met andere paarden. Komt elke dag toch buiten! En je bent teminste zeker dat je paard eten krijgt :=

Ik vind het een moeilijke want vind beide stallen eigelijk niet echt goed. Misschien nog even verderzoeken?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:56

Ik zou ondanks de nadelen toch gaan verhuizen. Als je ziet wat je voor 75 euro allemaal meer hebt dan je nu hebt.
Vind drie uur op een dag toch nog best veel in de winter en in de zomer is een dagdeel ook lang genoeg en misschien dat je in overleg ook wel langer kunt buiten zetten. Als de eigenaren daar geen moeite mee hebben is er altijd wel iemand die samen met jou zijn of haar paard eerder/later naar buiten wil zetten toch?

Daarbij weegt in mijn ogen minder weidegang niet op tegen de risico's die je op de andere stal loopt. Je hebt toch een behoorlijke stroomschok gehad. Heel erg klote voor jou maar als het je paard overkomen dan was dat net zo erg geweest, ik zelf had het dan denk ik nog veel erger gevonden. Dat wil je toch ook niet op je geweten hebben?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:59

In principe komt die dus op de huidige stal meer buiten dan op de nieuwe stal.. En daar zit ook mijn grootste punt van twijfel..

@ Babel, je hebt gelijk over die veiligheid, toen ik die schok gekregen had heb ik een paar dagen van de spierpijn op bed gelegen, en ben daarna direct naar die nieuwe stal geweest. Ik was het echt zat, moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn als mn paard met zn neus in dat stroom had gezeten :n dat had ik inderdaad veel erger gevonden..

Op die nieuwe stal is het in de zomer inderdaad mogelijk om zelf je paard meer weidegang te geven :j In de winter helaas niet omdat het vlakbij de dinkel is (waterlandschap) en er dan niets van de weide overblijft..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:00

Verhuizen.
Vind de nieuwe stal positiever dan de oude stal, ondanks de iets mindere weidegang.
Buiten de weidegang om kan hij zijn koppie naar buiten steken, op slechte dagen op zijn huidige stal zit meneer of mevrouw dus echt gekooid.
Plus meer werkmogelijkheden, waarsch het gevolg hebbende dat je uiteindelijk meer met je paard kan doen.

En veiligheid is ook belangrijk (ondoordacht een bijtend paard zonder muilkorf er neer zetten, stroom etc)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:01

Ik snap wel dat je hem zoveel mogelijk buiten wilt hebben maar drie uur buiten vind ik al behoorlijk veel hoor. Wij moeten het in de winter onderling regelen en dan komt Babel een half uurtje per dag buiten, en vaak pakken anderen mensen hem dan ook nog een keer om bij hun paard te zetten. Denk dat 3 uur op een dag voor in de winter nog niet zo verkeerd is ;)
Als je paard er met zn neus tegen aan was gekomen had ie vast nog een brandwond gehad ;(

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:07

zeker verhuizen..

ik vind persoonlijk de nadelen die je opgeeft ongezond en gevaarlijk..

nu is je nieuwe stal misschien niet optimaal mbt weidegang.. maar hij is gezond voor je jonge paardje en veilig..

ik zou m zo snel mogelijk verhuizen..
en blijf om je heen kijken voor een 'betere plek' voor de winter misschien..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:08

Voor mij reden om tijdelijk naar stal twee te verhuizen, en ondertussen eventueel verder te zoeken naar een stal die nog meer deed aan weidegang.

Veiligheid is op stal 1 totaal weg, en alleen al het feit dat een paard dagen zonder hooi staat.... das vragen om koliek of andere klachten. Onaanvaardbaar voor mij, ook al dat je niet eens weet óf ze buiten zijn geweest is echt onvoorstelbaar.

Op stal twee heb je meer mogelijkheden om jezelf en je paard te ontwikkelen, je staat veilig en voor die 75 euro koop je een hele hoop geruststelling. (Overigens, mijn paard staat op een half uur rijden met de auto, is niet altijd handig, maar ik weet dat ze goed en vertrouwd staat nu) En mocht je dan een stal tegenkomen die in de zomer nog meer aan weidegang doet (en misschien is er onderling wel heel veel te regelen op stal 2 wat dat betreft, want een dagdeel in de zomer is echt te weinig) kan je altijd nog verder kijken.

succes!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:13

De nadelen van je huidige stalling vind ik zo nadelig (de (on)veiligheid, voeding en slordigheid) dat ik meteen zou verhuizen.

Bij de nieuwe stal heb je inderdaad beperktere weidegang, maar veiligheid gaat voor alles en de bijbehorende uitrijmogelijkheden bij de nieuwe stal zou ik ook een zeer groot pluspunt vinden. :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:17

Bedankt voor jullie reacties, ik heb ook eigelijk mijn keuze al een gemaakt gezien ik daar een stal gereserveerd heb per 1 april. Maar ik vind de keuze gewoon erg moeilijk. Ik zie aan mijn pony dat hij het hier naar zijn zin heeft en al die weidegang met soortgenootjes doet hem natuurlijk goed.

Ik ben zo bang dat als ik verhuis hij wat minder tevreden overkomt en ik spijt ga krijgen.. Kan dan moeilijk nog terug.. En ik wil natuurlijk het beste voor hem. Dat dat qua veiligheid zeker niet is op de huidige stal mag duidelijk zijn..

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:19

Ik zou ook van stal wisselen. Wel vind ik die paar uurtjes buiten , ookal is het winter echt heel erg weinig. Maar op je huidige stal staat hij ook niet super veel buiten.

Op je nieuwe stal kan je misschien zelfs wel met stalgenoten/eigenaar afspreken dat je omstebeurt andermans paarden wat langer buiten zet of binnen haalt.

Ook heb je voor de rest zoveel voordelen , en dat voor 75 euro per maand meer.. Ik zou het doen. Alleen zit je dan nog met vervoer , je hebt geen eigen auto. Dus als er spoed is , kan je niet 1 2 3 bij je paard zijn als je ouders de auto's mee hebben... :\

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:21

Jaime_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties, ik heb ook eigelijk mijn keuze al een gemaakt gezien ik daar een stal gereserveerd heb per 1 april. Maar ik vind de keuze gewoon erg moeilijk. Ik zie aan mijn pony dat hij het hier naar zijn zin heeft en al die weidegang met soortgenootjes doet hem natuurlijk goed.

Ik ben zo bang dat als ik verhuis hij wat minder tevreden overkomt en ik spijt ga krijgen.. Kan dan moeilijk nog terug.. En ik wil natuurlijk het beste voor hem. Dat dat qua veiligheid zeker niet is op de huidige stal mag duidelijk zijn..

Terug niet, maar verder zoeken kan altijd ;) ! Ik heb zelf ook met mijn eigen paard de nodige verhuizingen achter de rug voor ik een stalling vond die voldeed aan al mijn wensen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:26

Maarja ik vind vaak verhuizen ook niet echt ideaal. Is pony net gewend hoppa weer andere stal. Dat is niet echt wat ik van plan ben :o

@ Eline, wat vervoer betreft hoeft geen probleem te zijn, mijn moeder is overdag altijd in de zaak aan het werk en kan dus altijd daar haar auto ophalen in nood (5min). Verder hebben we ook nog een busje van de zaak. En 2 auto's van mijn buurvrouw die wekelijks meegaat naar stal. Dus dat komt wel goed geloof ik :)

Wat ik trouwens ook een groot voordeel vind aan die nieuwe stal is dat ze de nodige zorg voor je paard nemen wanneer nodig. Laatst had iemand haar pony daar met kerst een hoefzweer, eigenaresse was er dus niet ivm kerst.. staleigenaresse dr man is hoefsmid en heeft direct voor niets deze hoefzweer opengemaakt omdat het kerst was en ze anders moest wachten op haar eigen hoefsmid. Dat soort zorg stel ik wel erg op prijs :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:31

Jaime_ schreef:
Maarja ik vind vaak verhuizen ook niet echt ideaal. Is pony net gewend hoppa weer andere stal. Dat is niet echt wat ik van plan ben :o

@ Eline, wat vervoer betreft hoeft geen probleem te zijn, mijn moeder is overdag altijd in de zaak aan het werk en kan dus altijd daar haar auto ophalen in nood (5min). Verder hebben we ook nog een busje van de zaak. En 2 auto's van mijn buurvrouw die wekelijks meegaat naar stal. Dus dat komt wel goed geloof ik :)

Wat ik trouwens ook een groot voordeel vind aan die nieuwe stal is dat ze de nodige zorg voor je paard nemen wanneer nodig. Laatst had iemand haar pony daar met kerst een hoefzweer, eigenaresse was er dus niet ivm kerst.. staleigenaresse dr man is hoefsmid en heeft direct voor niets deze hoefzweer opengemaakt omdat het kerst was en ze anders moest wachten op haar eigen hoefsmid. Dat soort zorg stel ik wel erg op prijs :)

Ik was het ook niet van plan, maar ik ben er wel achtergekomen dat het niet allemaal goud is wat er blinkt als je voor het eerst ergens gaat kijken en het verschil hoe iets kan zijn als je er eenmaal staat ;) ...... en dan kies ik heel simpel voor verhuis voor mijn paard, ze is er niet slechter op geworden alleen maar beter uiteindelijk.

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:54

Altijd kiezen voor veiligheid, en inderdaad, soms kunnen dingen tegenvallen terwijl het eerst zo goed leek, is ons ook overkomen.
En je kunt altijd verder blijven kijken.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:26

Ik zou verder zoeken naar een andere stal met meer weidegang die wat dichterbij is. Zou wel verhuizen, je huidige stal klinkt behoorlijk onveilig!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:03

In het eerste opzicht zou ik kiezen voor stal twee, alleen al omdat ik dingen als hooi dat op is niet vind kunnen en ook stroomdraadjes die los hangen zou mij te gek worden, op je huidige stal.
Je hebt wel minder weidegang, of je zou het zelf moeten regelen.
Het wordt een stuk duurder en hoe ga je het vervoer doen?
Ik denk dat je zelf wel weet wat het gaat worden.
Maar denk goed na over de mindere weidegang en de veel duurdere stalling, zeker omdat je zo twijfelt.
Stal twee heeft idd meer voordelen, maar daarvoor moet je de nadelen niet over het oofd zien en goed op een rijtje zetten of je dit ervoor wil gaan inleveren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:08

Breghje schreef:
Jaime_ schreef:

Ik was het ook niet van plan, maar ik ben er wel achtergekomen dat het niet allemaal goud is wat er blinkt als je voor het eerst ergens gaat kijken en het verschil hoe iets kan zijn als je er eenmaal staat ;) ...... en dan kies ik heel simpel voor verhuis voor mijn paard, ze is er niet slechter op geworden alleen maar beter uiteindelijk.

Dit vind ik heel goed gezegd: het is idd niet allemaal goud dat blinkt.
Je gaat op een stal kijken met een wens dat het er beter is dan je huidige stal en alles ziet er dan ook vaak mooier uit dan het in werkelijkheid is.
Vaak is het niet slecht om eerst eens een keer of 5 onaangekondigd te gaan kijken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:13

Ik ben er nu 3x geweest, alle 3x was onaangekondigd ;) Elke stal moet je eerst 'ervaren' natuurlijk voordat je weet of je je plek gevonden hebt.. En dat heb je altijd niet direct in de hand, en je eerste indrukken kunnen helaas ook behoorlijk naast de werkelijkheid zitten.. Maar ik verhuis mn pony gewoon liever niet te vaak..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:16

Dat is begrijpelijk dat je niet te vaak wil verhuizen.
Komt je paard daar ook in een groep buiten?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:20

Ja dat wel :j Ze komen gewoon met een 'kudde' buiten. Op vaste tijden.. In de zomer langer dan in de winter. Je kunt ze zelf nog langer op de wei zetten als je wil. Dus ik zou onderling met stalgenootjes af kunnen spreken die hun paarden/pony's ook langer weidegang zouden willen geven. Maar ik ga gewoon uit van de beperkte weidegang omdat ik niet weet hoe dit 'extra weidegang' in de praktijk loopt..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:28

Zoals velen zeggen zou ik of verder gaan kijken naar stal twee gaan verhuizen want op je huidige stal vind ik het maar niks, zoals je hem beschrijft.

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:34

ga gerust veranderen, kan alleen maar goed doen een veilige stal en haven voor je paard is het belangrijkste wat je je wensen kunt.

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:36

Ik zou naar de 2e stal gaan. Het is beter dat je paard regelmatig voer krijgt en precies wat jij wilt/wat hij nodig heeft. En dat hij 's winters toch naar buiten kan is al super dat zie je tegenwoordig nog bij weinig stallen. Daarbij is sociaal contact voor jezelf ook wel fijn. (zou ik iig vinden)

succes met je keuze

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:58

hooi en stro op.. en pnveilig
Dat kan echt niet hoor!
Alle stallen zijn dat al snel beter lijkt mij.