Dus daarom graag de mening van anderen, doen of niet doen?
Momenteel sta ik al een jaar op een stal bij mensen aan huis. Hij staat hier bij 5 paarden van de staleigenaar en 3 pensionpaarden.
Het ziet er naar uit dat hij het opzich best naar zijn zin heeft, maar ik ben het afgelopen jaar heel wat nadelen tegen gekomen.
Ik zal van beide stallen de voor- en nadelen opsommen. Zodat jullie mij kunnen adviseren in mijn beslissing.
Huidige stal
Voordelen:
-Hij staat zomers zowel overdag als snachts buiten, staat dan alleen binnen om gevoerd te worden.
-In de winter komt hij (op sommige dagen na) ook buiten, ca. 5/6 uur per dag.
-Het is op fietsafstand (25min)
-Het ziet er naar uit dat hij het best naar zijn zin heeft hier
-Ik heb geen bemoeienis van anderen en kan lekker mijn eigen ding doen
-Ruime stal
Nadelen:
-Stroom is niet netjes weggewerkt, overal losse stroomdraadjes, heb al een flinke klap stroom (ik ging knock out) gehad. Ook niet veilig voor mijn pony dus.
-Hooi + stro is soms enkele dagen op, dus paard staat dan zonder hooi.
-Er word op onregelmatige tijden gevoerd, bangi krijgt 2kg brok per dag, terwijl hij van mij maar 2x 1 handje mag. Naar meerdere malen er wat van zeggen veranderd er nog niets.
-Er word soms 'slordig' of 'te makkelijk' omgesprongen met dingen zo is er een paard wat met muilkorf hoort te staan zonder muilkorf bijgezet, resultaat is dat Bangi nu met 2 diepe bijtwonden staat.
-Slechte verlichting, zie in de winter nauwelijks wat
-Geen uitrijmogelijkheden (dichtsbijzijnde bos alleen berijkbaar via grote wegen en eigelijk verboden voor ruiters)
-De buitenbak is in de winter erg slecht en eigelijk niet te gebruiken.
-De bak zit in de wei (dus alle paarden staan er omheen) waardoor er weinig concentratie te vinden is bij mijn 3jarige.
-Ik ben vrijwel altijd alleen op stal, en af en toe kan hulp en wat toezicht wel handig zijn bij een jong dier.
-Alleen een kraantje met koud water op ruime afstand van de stallen. (Dus geen waterslang e.d.)
-Bij slecht weer staan ze soms 2 dagen achter elkaar 24 uur binnen zonder dat ik dat weet.
-Pony staat vaak hele dag in de regen, dus in het najaar/winter tref ik hem bijna elke dag aan met een natte vacht..
Nieuwe stal:
Voordelen:
-Prachtig bos, grensend aan het erf, met een meer om samen met je paard in te zwemmen, zandvlaktes e.d. prachtige uitrijmogelijkheden dus.
-Binnenbak, dus kan het hele jaar actief bezig zijn
-Longeercirkel, erg handig met een jonge pony zo'n afgezet stuk.
-Wasplaats die ik met 2 anderen moet delen, met zo wel warm als koud water.
-Er word op vaste tijden gevoerd, paarden krijgen precies wat jij zegt dat ze krijgen. (2x per dag muesli, onbeperkt hooi)
-Uitmesten word voor je gedaan (opzich geen voordeel want vind uitmesten geen probleem, maar het is wel tijd besparend)
-Hij kan met zijn hoofd uit zijn box en zit dus niet opgesloten achter tralies (nu wel) ook heeft de stal een raam achterin, waardoor er overdag veel licht in de stal schijnt.
-Paarden worden op de wei gezet en eraf gehaald.
-Als ik smiddags/savonds op stal kom heb ik een droog paard.
-Ik sta met 2 anderen in 1 'schuur'.
-Veel ruimte (afgesloten) voor mijn spulletjes.
Nadelen:
-75,- stalgeld meer p.m.
-In de winter erg beperkte weidegang, van 08.00 tot 11.00 (maar wel de zekerheid dat ze buiten komen)
-In de zomer weidegang per dagdeel (ochtend of middag) je kan ze er evt. zelf langer op de wei zetten.
-De stal zelf is wat smaller dus kleiner dan zijn huidige stal
-Waarschijnlijk wel af en toe bemoeienis van anderen (dat krijg je op een pensionstal)
-Niet op fietsafstand
Persoonlijk zit ik heel erg met de weidegang, vind dat namelijk erg weinig op die nieuwe stal, maar op mijn huidige stal ben ik er in de winter ook niet altijd verzekerd van of ze uberhaupt wel buiten komen. Heb ook gekeken naar andere stallen in de omgeving. Maar helaas word weidegang hier niet als een 'standaard' iets gezien
Meestal is een uurtje max. En wordt dit dan ook aan jezelf over gelaten.Wat zouden jullie doen in mijn geval? Wel of niet van stal wisselen?
dat had ik inderdaad veel erger gevonden..
In de winter helaas niet omdat het vlakbij de dinkel is (waterlandschap) en er dan niets van de weide overblijft..