Vetlok laten zitten of weghalen? -met mok-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Vetlok laten zitten of weghalen? -met mok-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 10:23

Ik zit een aantal dagen in dubio. Mijn pony heeft mok, maar ik vind het zo'n karwei om het schoon te maken/houden
en het droogmaken is al helemaal moeilijk, door dat vetlokje. Mijn paard staat grotendeels van de dag binnen. Ik
vroeg me af wat anderen zouden doen. Ik zou juist denken dat het handiger is om het weg te halen, zodat de mok
makkelijk schoon en droog te houden is en beter in te smeren, maar ik hoor aan de andere kant juist om het te
laten zitten, omdat het nog (enige) bescherming zou bieden. Bovendien vind ik die vetlokken lelijk :o maar dat is
natuurlijk van minder belang.
Dus mijn vraag: vetlokken laten zitten of weghalen?

Tempus_Fugit

Re: Vetlok laten zitten of weghalen? -met mok-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:28

Ik knip ze altijd weg, ook als m'n paard mok heeft. Vind het inderdaad makkelijker schoon te maken/houden.
Vraag me af waar je denkt dat het tegen beschermt?
Naar mijn idee blijft die natte vieze vetlok juist extra in de kookholte 'plakken', waardoor het minder snel droog word. Maar dat is mijn idee maar :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:20

Opzicht zijn vind ik dat de vetlokken moeten blijven zitten als bescherming.
Maar als je paard erge mok heeft vind ik scheren van de voet ook geen punt.
Mijn pony heeft een paar jaar geleden erge mok gehad en het ging maar niet over, ook niet nadat ze al een tijd op een droog stuk stond.
Op 1 of andere manier broede dat mooi in dat haar, vette dingen erop smeren heeft geen zin want dat sluit de wonden juist af en trekt vuil aan dat blijft dan plakken.
Ik heb toen het toch weer erger werd alles eraf geschoren en 1 keer goed gewassen met betadineshampoo.
Goed droog gemaakt en dan doe ik altijd aardappelzetmeel ertegenaan, dat plakt en droogt uit en valt er dan vanzelf vanaf.
Daarna helemaal niks meer aan gedaan mits het schoon is natuurlijk en binnen een week was het bijna over.
Ook wassen niet te vaak doen, altijd 1x om alle korsten te weken en schoon te maken en dan heel goed drogen dus en verder geen vette dingen erop smeren.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 12:31

@ ThaGirl: als het regent sijpelt het water via de vetlok naar de grond, ipv via de kootholte waardoor ie mooier droog blijft.
@ jesito: dit is de eerste keer dat ik met mok te maken heb, maar een stalgenoot zei dat het in een best ver stadium is. Bedankt voor de tip, die ga ik zeker uitproberen.

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:36

Wij hebben Fries en die hebben altijd wel mok maar wij hebben de onder kan van de vetlok er zeg maar weggescheerd de boven kant niet wand het is fries met lange sokken en als je dat wegscheerd is dat ook niet mooi, Maar dat is wel beter lucht het zeg maar ook beter

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:02

Als het niet weg gaat als je ze laat zitten..
Omdat het nat blijft door de haren die er zitten als je he schoonmaakt zou ik het weg halen.
Maar zorg er eerst voor dat je stal echt helemaal droog is!
Als je het kaal maakt kun je het wassen met betadine dan droog maken en zo'n zalfje erop smeren :) (ben de naam even kwijt)

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:48

Mijn paard heeft ook mok en die zijn sokken heb ik eraf gescheerd zodat het goed aan de lucht kon uitdrogen en dat je het makkelijk is schoon te houden. Ik heb dan wel een fries maar gezondheid gaat voor vind ik!
Ik zou het weghalen als de haren blijven plakken, en nat zijn.
Omdat je mok anders nooit over gaat. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:50

De vetlok houdt inderdaad de kootholte droog. Ze hebben zo'n lok niet voor niets!

Zolang je stal goed droog is blijft de lok ook droog en de kootholte al helemaal.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:30

Als de mok er eenmaal is en het wordt alleen maar erger dooddat het zolang duurt voor de lok droog is heeft de lok weinig zin.
Door het achterste stuk te scheren van de koot, de lok hoeft misschien nog niet perse weg, droogt die plek sneller en viezigheid is beter ervan af te krijgen en het blijft niet te lang nat.
Dus misschien dat je dat ook kunt proberen alleen het kootgedeelte wegscheren en de lok laten zitten, als je de lok wil sparen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 08:21

Lok heb ik niet gespaard, met een scheermachine in de weer leek me niet slim omdat ik een 2 jarige miep heb die nog nooit zo'n ding van dichtbij heeft meegemaakt. Ik heb 't zo netjes mogelijk weggeknipt en het was veel beter schoon en droog te maken. Verder heb ik de zetmeel erover gedaan, man wat blijft dat schoon! Ik heb 'm daarna nog in de bak gezet waar ie heeft lopen rollen en spelen, toen ik 'm eruit haalde zat er nog geen zandkorrel!

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:43

ik zelf zou het weghalen. kan je het makkelijker schoonhouden en makkerlijker behandelen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:49

Ik zou het weghalen. Heb ik ook gedaan bij mijn haf.
Je kan het makkelijker schoonhouden. En met vetlokken blijft het vaak vochtiger omdat het niet altijd goed groeit. Plus dat het wat kan gaan broeien.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:52

Als het erge mok is de vetlokken weghallen idd. Maar nog belangrijker: zorgen voor een schone, droge ondergrond, ook op stal.

melissa_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:54

je kan ook met een kammetje en lauw water het er uit kammen
dat helpt meestal wel goed

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:55

Ik knip het ook weg, het is makkelijker schoon te houden en je ziet eerder of de plek ook groter wordt.
Ook de zalf aanbrengen gaat makkelijker (en zuiniger) zonder al dat haar

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:55

Ik heb goede ervaringen met mokthee (volgens mij was dat van de groen os.) als ondersteuning bij mokbehandeling..

Verder ook een keer goed wassen met betadinescrub, goed drogen.. en aardappelzetmeel erop..
ik heb de vetlok toen laten zitten, maar die droogde ik met een fohn.. (pokkewerk.. maar wel effectief..)

sterkte met je paardje