Voor het eerst op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Voor het eerst op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:24

Hallo,

Na heel lang zoeken heb ik eindelijk een geweldige stal kunnen vinden voor mijn paard.
Hij gaat volgende maand al verhuizen, en zodra het weer het toelaat gaan ze daar de weide op (word vanuit gegaan dat dat rond mei is).
Nu is het alleen zo dat mijn paard van z'n leven nog nooit op de wei heeft gestaan ( ;( ), dus ik vroeg me af of er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden?
bijv. hoe kan ik het het beste opbouwen. En is het misschien slim om (de eerste keren) peeskappen om te doen? En hoevaak ontwormen jullie ong. in de zomer als je paard dag en nacht op het land staat? (ik ontworm dan wel dmv mestonderzoek, maar dan heb ik nu tenminste een idee).

Als jullie nog dingen weten waar ik op moet letten, hoor ik die graag! :)

Groetjes!

poes

Re: Voor het eerst op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:15

Hoe oud is je paard? Heeft hij als veulen/jaarling niet op de wei gestaan?

Beste is ze eerst alleen op een stukje wei te zetten, desnoods longeer je al even goed of ga je losgooien in de bak zodat de ergste gekkigheid eraf is. Peesjes kun je omdoen, maar dan zeker paard niet te lang buiten laten, en mijn mening is dat ze beter meteen kunnen voelen dat het pijn doet als ze te jolig worden.

Verder heel rustig opbouwen ivm het gras, half uurtje is meer dan ruim om mee te beginnen!

Verder vind ik het TOP dat je je dier deze kans geeft!!!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:55

Mijn paard is vorige maand 7 jaar geworden.
Hij is een aantal jaar geleden (weet niet precies hoelang geleden, maar ik denk een jaar of 3 á 4) geimporteerd uit Rusland, dus ik heb geen idee hoe hij zijn jeugd heeft doorgebracht. Alleen van horen zeggen van mensen heb ik vernomen dat ze op die stoeterij waar hij vandaan komt alleen in stands stonden. Maar dit weet ik dus niet zeker, en kan ik eigenlijk niets over zeggen. Ik weet alleen dat voordat ik hem kocht hij al een tijdje in training stond op de renbaan, en daar ook niet de wei op ging.

Dus peesjes kunnen wel, maar niet te lang omlaten?
De reden dat ik dat vraag is namelijk omdat hij net 2 jaar hersteld is van een vrij ernstige peesblessure, en ik dus nogal een muts ben wat betreft voorzichtigheid voor zijn 'poezelige' peesjes :o
Ik denk ook wel dat hij als hij eenmaal een beetje gewend is aan de andere paarden hij wel heel rustig zal zijn (het is en blijft toch een echte vreetzak) en dat peesjes dan zowiezo niet meer nodig zullen zijn. Maar zeker voor die eerste keren met andere paarden ben ik toch bang dat hij zich flink uit gaat sloven, en ik ben zoo bang dat ie zichzelf op z'n pees trapt :=

En het opbouwen met het gras.. Sinds ik hem heb doe ik eigenlijk dagelijks (als het weer het toelaat tenminste) toch zo'n 1 á 2 uur met hem aan de hand grazen, dus hij is wel wat gewend. Kan ik dan de eerste keer toch verhogen naar een uur, of kan ik het toch beter voor de zekerheid op een halfuur houden?

Iig heel erg bedankt voor je reactie, ik heb er echt wat aan! :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:00

Is hij gewend om in een paddock te staan? Zonder peesjes? Dan zou ik ze niet omdoen. Meestal hebben ze in de wei meer ruimte waardoor ze meer sprintjes gaan trekken ipv ter plaatse gekke sprongen maken.

Voor hetzelfde geld geeft hij 1 bokje en gaat hij staan grazen hoor, soms zijn ze gewoon overdonderd ook. Maar sowieso alleen zetten eerst, tot hij het buitenstaan gewend is en vertrouwt :j

Waarom heb je hem zelf zolang binnen gehouden?

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:21

Ja hij is gewend om in de paddock te staan zonder peesjes, maar dan staat hij in zijn eentje en doet hij vrij weinig. En nu komt hij op de wei met andere paarden, en vooral die eerste keren met andere paarden weet ik zeker dat hij behoorlijk zal gaan flippen, omdat hij nu ineens met vriendjes mag staan :+ Kijk, die eerste keer in zijn eentje op de wei hoeft hij van mij part geen peesjes om, want dan doet hij denk ik toch niet veel meer dan vreten.

Ik heb hem nu net 1,5 jaar denk ik, en in de eerste tijd dat ik hem had heeft hij nog op de renbaan gestaan. Toen ze daar zeker wisten dat ik hem helemaal onder controle had, kon ik verhuizen naar een andere stal. Toen ben ik met hem naar de stal gegaan waar hij nu nog staat.
Ik heb deze stal toen gekozen omdat het aardig dichtbij huis is (was goed te doen met school) ,en we hier heerlijk uren konden buitenrijden. Ondertussen ben ik al wel meer dan een jaar aan het zoeken geloof ik voor een stalling voor hem waar hij naar buiten kan, maar dat is zowiezo heel moeilijk te vinden in deze omgeving, en dan voor een hengst al helemaal :(

Nu heb ik dus eindelijk een heerlijk plekje voor hem kunnen vinden (alsnog aardig ver, maar als ik dalijk mijn rijbewijs heb, is het +30 min. met de auto, dat heb ik er zeker voor over als hij daar lekker zit)
Ik heb dus niet bewust ervoor gekozen om hem op te sluiten, maar helaas hadden we niet veel keus.
Ondanks dat hebben we er wel het beste van gemaakt dmv. uuuurenlange buitenritten, en daarna nog een paar uur aan de hand grazen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:26

Als hij niet dekt zou ik hem alsnog laten castreren... maakt het veel eenvoudiger om hem buiten te kunnen zetten.

Het eerste contact met andere paarden kan heftig zijn. Zeker voor een hengst. Zorg voor voldoende ruimte waarin die voldoende kan rennen, zodat ze elkaar ook kunnen ontlopen.

Gaat hij met ruinen of merries op de wei?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:35

poes schreef:
Als hij niet dekt zou ik hem alsnog laten castreren... maakt het veel eenvoudiger om hem buiten te kunnen zetten.

Het eerste contact met andere paarden kan heftig zijn. Zeker voor een hengst. Zorg voor voldoende ruimte waarin die voldoende kan rennen, zodat ze elkaar ook kunnen ontlopen.

Gaat hij met ruinen of merries op de wei?

ik denk niet dat ze hem tussen de merrie's in gaan zetten :+

ik zou hem indd ook laten castareren hoor maakt het allemaal wat makkelijker

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:38

heb net je profiel bekeken hoor

maar die zou ik ook niet meer castareren
lijkt me een goedzak die ook erg braaf is ;)

en ik las dat hij met de ruinen de wei op ging ik zou er wel
de eerste x bij willen zijn zodat je ook kan ingrijpen als er iets zou misgaan

veel succes met je knapperd :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:40

Arabierhengst die ik ken staat met minishetmerrietje op de wei, hij kan er langs geen kanten op, en ze is hem heel goed de baas, gaat beter dan met een ruin :)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:41

Zolang het goed gaat op deze nieuwe stal, en zijn gedrag verder geen problemen levert zie ik de haast niet om hem nu te laten castreren.
Mocht hij toch vervelend gaan worden kan ik altijd nog zeggen dat ik het laat doen, maar tot nu toe is hij niet meer hengst in zijn manieren dan een ruin.

Hij komt in een ruinengroep te staan.
Ik heb hem al wel eens vaker los gezet met andere paarden, en dat is gelukkig altijd goed gegaan. Op het eerste gezicht is hij heel macho, en probeert hij heel erg te imponeren, maar zodra meneer een trap krijgt van een ander paard schrikt hij toch wel hevig en houd ie zich wel gedeisd. Ik verwacht nu eigenlijk ook geen problemen. Als ze het niet pikken en hem op zijn kop geven dan is hij ineens een mak lammetje en druft niets meer verkeerd te doen. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:42

Julez schreef:
Nu is het alleen zo dat mijn paard van z'n leven nog nooit op de wei heeft gestaan ( ;( )

Daar geloof ik niks van. ;) In Rusland hebben ze dat jonge spul vast niet allemaal op stal staan. Maar goed, dat verandert niet veel aan de situatie. Gewoon rustig laten wennen en dan komt het heus goed. Ik blijf het een ontzettend leuk paard vinden! :D

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:49

Citaat:
heb net je profiel bekeken hoor

maar die zou ik ook niet meer castareren
lijkt me een goedzak die ook erg braaf is

en ik las dat hij met de ruinen de wei op ging ik zou er wel
de eerste x bij willen zijn zodat je ook kan ingrijpen als er iets zou misgaan

veel succes met je knapperd :D

Dankjewel! :D

Het is indd niet dat ik zo per sé een hengst moet hebben, maar het is gewoon zo'n sukkeltje.
De meiden waarmee ik regelmatig mee ga buitenrijden zitten ook allemaal op een merrie, en hoe ontiegelijk hengstig deze ook mogen zijn (soms gaan ze zelfs zo strategisch voor hem staan zo van; komaarr!), meneer heeft er net zo weinig oog voor als anders.
Zolang dat zo blijft.. mogen van mij die dingen er best onder blijven hangen. :+

De eerste keer blijf ik er zowiezo bij, om in te grijpen (al is het niet om foto's te maken O:) )

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:51

Citaat:
Daar geloof ik niks van. In Rusland hebben ze dat jonge spul vast niet allemaal op stal staan. Maar goed, dat verandert niet veel aan de situatie. Gewoon rustig laten wennen en dan komt het heus goed. Ik blijf het een ontzettend leuk paard vinden!

Haha, dat zal vast indd, maar zijn 'volwassen' leven heeft iig niet op de wei gestaan :P
bedankt!