Voor het eerst op stro! Hoe mee omgaan en uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Voor het eerst op stro! Hoe mee omgaan en uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:10

Binnenkort ga ik naar een nieuwe stal en daar komt mijn paard voor het eerst op stro. Hij is 12 jaar. Het uitmesten wordt voor me gedaan, maar als ze weg zijn of op wedstrijd doe ik het zelf even.

Waar moet ik op letten aangezien mijn paard geen stro kent? En hoe vaak en op welke manier mest je een stro-stal goed uit?
Ik ben alleen vlas en zaagsel gewend en mijn paard dus ook.
Ter info: Ik heb het stro gezien en het is van goede kwaliteit.

Alle tips zijn welkom!

knockout1

Re: Hoe strostal uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:14

Ik zou nu al vast beginnen met hem kleine beetjes stro bij te geven, zodat hij vast wat kan wennen, dat hij niet straks in
1 keer zijn hele stal leeg eet en dan verstoppingskoliek of zo krijgt.
Het uitmesten doe ik als volgt. Begin met een lekkere dikke laag.
Elke dag haal ik de mestballen eruit en 1 of 2 keer in de week mest ik hem helemaal uit. Het schone stro gaat op een hoop in de hoek, daarna schep ik het vieze eruit. Even een bezem er door. Daarna het overgebleven stro weer verdelen en een laag vers stro erover. Ligt hij er weer lekker bij. Het is even wennen, maar vind het zelf toch het lekkerst als ze op stro staan. Succes ermee

PBA_

Re: Voor het eerst op stro! Hoe mee omgaan en uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:19

zorg dat hij ruim voldoende hooi heeft als hij daar eenmaal staat zodat hij niet ineens zijn stal leg eet. ook zoals knockout1 schrijft nu vast beginnen met stro in zijn stal aanbieden en dat steeds grotere porties van maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:22

Oppassen met verstoppinskoliek idd, niet fijn als hij zich straks voleet.

Hoe stro uitgemest wordt ligt voornamelijk aan hun, sommige mensen halen elke dag de drollen/vieze plekken eruit, anderen doen dat 2x per week en weer anderen doen het nooit en geven alleen elke dag een plak vers stro. Kun je beter even met hen overleggen.

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:57

Probeer hem zoals al eerder gezegd nu alvast aan het stro te laten wennen. Wij geven de paarden elke dag een verse plak stro en mesten de stal 1 keer in de week helemaal uit. Maar je moet zelf maar kijken wat je het fijnste vindt. Hangt er ook een beetje vanaf hoe vies je paard zijn stal maakt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:33

Gewoon op stal zetten, hij zal er wel wat van gaan vreten / proberen, maar zal in principe ook geen kwaad kunnen. Mocht je merken dat ie echt veel gaat eten, dan zou je ervoor kunnen kiezen om het stro te vermengen met ietwat 'vies' stro, of er iets overspuiten zodat het niet smakelijk lijkt.

Hoe je stal uitmest moet je zelf weten :) Ik mest hem 2x per week uit, veeg tussendoor alles naar de natte / mestplek, en zorg dat er schoon stro over de rest van de stal ligt. Ik zou idd ook het stalbeleid volgen wat dat betreft :) Bij het uitmesten idd het beetje vieze stro in een hoek gooien en dat op de natte / mest plek storten.

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:47

ga mee met de rest. alvast laten wennen. En qua bijhouden is ook afhankelijk van hoe vies je paard is. Die van mij wordt 1x per week gemest en verder bijgestrooid. Dat gaat prima. Misschien is het wel handig hem de eerste 2 weken iets van lijnzaadolie en/of slobber extra te geven om verstopping tegen te gaan. Dat is een advies wat ik ook wel eens gehad heb.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:49

Ik mest mijn strostallen 2x per week uit.
En verder strooi ik ze elke dag op (soms een keer niet indien het echt niet nodig is).
Ik heb 10 stallen om bij te houden, maar dit is goed te doen in m'n eentje.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:36

ik haal elke dag de drollen er uit en stooi dan 2 plakjes op, 2 keer in de week haal ik de natte plek er uit en dan stooi ik ong 4 plakken op.
ik zorg er altijd voor dat ik echt alleen het echte viese er uit haal omdat er wel genoeg wat zwaarder sto als onderlaag moet blijven liggen, anders schuift het heel erg en staat je paard op een kale grond terwijl het sto als bergen tegen de wand aan ligt.
als je alleen af en toe een dagje je stal moet doen als de staleigenaren een dagje weg zijn zou ik alleen de drollen er uit halen en 2 plakjes opstooien.
om te voorkomen dat je paard heel erg aan het stro gaat eten zou je de eerste week iedere dag je sto even in kunnen spuiten met bijv azijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:42

Mijn merrie is verwend, ik haal iedere dag drollen en natte plekken uit dr stal en strooi het op! Zij kwam ook zo van het land op stal en ik heb eigenlijk nooit problemen ondervonden. Als ie verder goed gevoerd wordt zal die echt zijn stal niet leeg eten, hou het wel goed in de gaten!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:35

Bedankt voor alle tips! Hij is afgelopen weekend verhuisd. Alles is goed gegaan. Hij kwam in een stal waar al een ander paard in had gestaan. Ik heb alleen de drollen eruit gehaald en geen vers stro erin gedaan, wel flink hooi. De stal was dus niet helemaal schoon en hij heeft er daardoor niet van gegeten. De tweede dag heb ik er een klein laagje vers stro op gedaan en weer hooi erbij. hij heeft een paar flinke happen van het stro gegeten en daarna bleef hij eraf. Wel af en toe knabbelen maar dat is het fijne van stro in de stal. Moet zeggen dat een strostal wel wat heeft, gezellig, warm en ze hebben wat te doen als ze 's nachts binnen staan. Hij wordt nu elke dag uitgemest en hij staat er super bij!

Nogmaals dank allemaal!