Paard verhuizen, heeft maanden binnen gestaan, nu weer naar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Paard verhuizen, heeft maanden binnen gestaan, nu weer naar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:31

Ik heb een klein probleem, volgende week gaat mijn paard verhuizen naar een particulier met wei. ( ook een stal voor de nacht)
Nu heeft mijn paard al een tijd binnen gestaan en alleen in de molen gelopen.
Ik kon niet rijden omdat mijn paard singeldwang heeft. normaal longeer ik even voordat ik opstap.
Maar nu kon ik niet longeren omdat de buitenaccomodatie het niet toe laat.
waar ze nu naar toe gaat heeft ze deze dingen wel weer. maar ze is nu zo knettergek dat ik haar niet zo ind e wei durf te zetten.
Ik had gedacht om haar eerst maar aan de longe uit te aleten razen. en dan aan de hand te latengrazen totdat ze rustig blijfft en dan los de laten.
Wat zouden jullie doen?

sharir

Re: Paard verhuizen, heeft maanden binnen gestaan, nu weer naar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:33

Zou idd eerst de longeerlijn er even aan hangen maar daarna gewoon in de wei. Als ze willen rennen doen ze het toch wel ook al hangt de tong op hun hielen.
Wel opbouwen hoor niet in 1 keer een hele dag

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:35

gelukkig is de wei aardig kaal gevreten dus er staat weinig op maar ze gaan de eerste dagen maar even in de wei en danin de paddock voor de zekerheid
Het zal wel schelen dat ze al maanden geen gras hebben gezien

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:40

Sorry, maar kan het niet laten: ik vind het absoluut niet kunnen dat je je paard maandenlang niet naar buiten hebt gedaan. Hiervoor zijn geen excuses te bedenken, dit is gewoon dierenmishandeling in psychische vorm!

Maar goed, on topic: uiteraard handschoenen aan met laden enzo. Verder is longeren misschien wel verstandig, maar ik zou het niet te lang doen, vind ik niet eerlijk voor het paard. Daarna gewoon laten exploderen in de wei. Verder het krachtvoer zoveel mogelijk afbouwen vanaf nu, het liefst tot nul. Succes!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:42

ze krijgt al geen krachtvoer!!!! enn ik ga niet voor niets verhuizen. wil jij paard dat ik de blubber zetten waar ze tot aan de knieen in staan met als gevolg dat ze waarschijnlijk de pezen kapot trekken!!. wij kunnen er niet eens doorlopen. ( trekker zit er zelfs vast in )

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:15

Ik zou dan weer niet eerst longeren. Vind het altijd eng als mijn paard begint rond te crossen aan de longe (doet ze normaal niet hoor, maar ze heeft heel soms van die dagen), ben dan altijd bang dat ze onderuit gaat. Ik zou gewoon beenbescherming aan doen en je paard vervolgens gewoon los zetten. Als de ondergrond op de wei niet te hobbelig is daar, en anders eerst in de bak. Dan kan je paard tenminste op een grotere oppervlakte rondlopen ipv op een cirkeltje.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:23

Het meest idiaal zou zijn dat ze even kon uitrennen in een bak met goede omheining,maar volgens mij is die er niet?
Dan zou ik haar in de wei zetten en haar daar voeren zodat ze eerst gaat eten en hopelijk niet als een idioot rond gaat rennen.Maargoed ,kun je dat tegenhouden?Ze kunnen altijd ineens gekke acties hebben.Is er bij het nieuwe weiland een goede duidelijke omheining?Anders zou ik (tijdelijk)er kleine reepjes gekleurd plastic aan hangen(in reepjes geknipte plastic tassen ofzo) zodat ze het draad niet over het hoofd ziet mocht ze gek worden van blijdschap.veel plezier bij je nieuwe stal.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:36

Dank jullie wel voor jullie tips. Ik ga er wat mee doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:41

dorientjuh schreef:
Sorry, maar kan het niet laten: ik vind het absoluut niet kunnen dat je je paard maandenlang niet naar buiten hebt gedaan. Hiervoor zijn geen excuses te bedenken, dit is gewoon dierenmishandeling in psychische vorm.

Die van ons kunnen op het moment ook niet op het land. Het is gewoon drijfnat. En om dan direct van dierenmishandeling te praten vind ik not done. Er zijn plaatsen in Nederland waar ze niet het hele jaar door naar buiten kunnen.
Dus dan zijn maneges ook een vorm van dierenmishandeling. Hier komen ze ook niet overal overdag naar buiten.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:47

ach joh laat ze lekker sommige mensen moeten nou eenmaal hun negatieve ei kwijt!
En dan doen ze dat lekker zo..Erg vervelend maarja...
En ik wilde even tegen de TS zeggen, goed dat je zo'n beslissing neemt speciaal voor je paard.
Ik denk ook dat je je paardje gewoon even een klein beetje moet longeren en daarna lekker los doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:01

FriesWytske schreef:
Die van ons kunnen op het moment ook niet op het land. Het is gewoon drijfnat. En om dan direct van dierenmishandeling te praten vind ik not done. Er zijn plaatsen in Nederland waar ze niet het hele jaar door naar buiten kunnen.
Dus dan zijn maneges ook een vorm van dierenmishandeling. Hier komen ze ook niet overal overdag naar buiten.

Een paard is een loopdier. Wanneer het dan maanden niet uit de stal is geweest behalve in de stapmolen (wat overigens zeer geestdodend is), dan is dit inderdaad een vorm van psychische mishandeling, hoe je het ook wendt of keert. En dat er plaatsen in Nederland zijn waar ze niet naar buiten kunnen maakt de situatie er niet beter op, maar het is nog altijd anders wanneer de paarden bijvoorbeeld wel los in de binnenbak komen of in ieder geval onder het zadel of aan de hand beweging krijgen. Veel maneges zijn inderdaad ook een vorm van mishandeling, zij het in meer of mindere mate (dus afhankelijk van de hoeveelheid tijd dat zij dagelijks uit de stal komen, stapmolen telt hierbij niet). Dat mensen dit niet willen zien en zeggen dat het niet zo is: jammer. Maar ga het niet ontkennen. Kijk eens naar de grote hoeveelheid paarden die in Nederland in meer of mindere mate ''stalondeugden'' vertonen. Allemaal uiting van het niet kunnen bevredigen van de natuurlijke behoeftes en dus eigenlijk gewoon mishandeling.

De isoleercel voor gevangen wordt volgens mij ook afgeschaft. Voor mij is dit precies hetzelfde als een paard dat letterlijk maandenlang de stal niet uit komt, behalve voor de stapmolen. Maar wanneer het over paarden gaat mag je het opeens niet zo noemen?

Maar goed, ik ben blij dat de TS het licht gezien heeft.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:01

Dorientjuh, je mag best een mening ergens over hebben. maar dat mag wel wat subtieler. Mijn paard staat dit jaar dus voor het eerst binnen!! en heeft alle jaren dus gewoon buiten gelopen. Mijn paard heeft nog nooit te klagen gehad. En aangezien ik mijn paard niet in de achtertuin kan parkeren, moet jee eerst wel wat anders vinden

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:38

om even op je onderschrift in te gaan...sommige doen gewoon TE moeilukkkkk :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:25

ik zou even warm longeren of warm lopen voor je haar loslaat in de wei. dit meer om blessures te voorkomen als ze nog koud en stijf zijn.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:23

Dank je wel, ik doe maar wel de beschermers voor en achter om.
Kan daar minder snel wat mee gebeuren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:20

Je kunt beter eerst longeren en dan in de paddock los en als ze uitgegraasd is in de wei. Verder zou ik ook andere dagen het paard eerst in de paddock loslaten waar het even een sprintje kan trekken en lekker kan rollen, wat hooi voeren en dan daarna een aantal uurtjes op de wei. Meestal zijn ze dan rustiger, lopen de wei minder stuk en minder kans op blessures omdat ze waarschijnlijk wel gewend is om in een paddock los te staan en weet wat ze daar wel en niet kan doen. Als je paard rustig en gewend is aan de grotere oppervlakte en alle energie eruit is, kun je altijd weer gelijk in de wei laten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:46

Ik zou haar gewoon gelijk de wei ingooien, maar eerst kijken of je haar aan de hand kunt laten meelopen. Als ze zo'n tijd op stal heeft gestaan zal alles wel stijf zijn. Waarschijnlijk gaat ze eerder gras eten en stopt ze met rennen (dat doet ze toch wel). Met de longeerlijn heb je kans dat ze zich overtrekt met het afzetten of optrekken en ik weet niet hoe groot het weiland is, maar relatief gezien is daar meer ruimte voor een lekker sprintje zonder schade. En na een uurtje is het ergste eruit en kun je haar weer in de paddock doen.

Zo doe ik het 's zomers ook gewoon. Mijne loopt elke dag in de buitenbak, maar zodra ze gras ziet, trekt ze ook even een paar keer op en neer. Gewoon peeskappen en springschoenen om en naar je eigen inschatting je keus maken.

(Merk wel dat ik de enige ben die haar gelijk in de wei zou gooien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:03

Of je haar eerst in een paddock zet of longeert maakt voor haar frisheid niet zo veel uit denk ik. Ook als je dat doet, maakt de grootte van de wei en de mogelijkheid om een beste sprint te trekken het paard wel weer fris. Hier lopen ze in de buitenbak overdag, dus kans op rollen en galloperen genoeg. Maar oeh als ze de wei in mogen, dan gaan ze toch wel hoor en goed ook. De wei is voor paarden vrijheid, blijheid.
Voor het warm worden zou ik haar anders los longeren in de bak, daarna het halstertouw er aan, die maak ik dan korter voor het geval de wei wel heel erg lonkt en ik het paard bij hek liever niet met een lang halstertouw er vandoor zie racen (is me eenmaal gebeurd en nooit weer, beest brak bijna zijn benen).
En dan de wei maar in, ik sta dan met toegeknepen ogen de eerste 5 minuten, maar dan is het genieten!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 09:26

Nou ik heb haar eerst maar gelongeerd. en ze was zo blij!!
ze staat in de buitenbak met haat nieuwe grote vriend. De wei durfde ik nog niet aan. (was wat glad en ze heeft rondom ijzers.)
ze staat nu dus lekker de hele dag buiten, heb gisteren zelfs weer gereden. Ze heeft singeldwang, dus moest eerst wat rustiger zijn. ( steekt na het opstappen kop tussen de voorbenen,als je niet longeerd )