Ideale stal/weide omgeving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Ideale stal/weide omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:22

Stel:

Je krijgt de mogelijkheid tot inrichten van een stal voor twee paarden in een grotere (nog lege) schuur.

Daarbij zit ongeveer een hectare weiland.

Welke eisen zullen we stellen?
- paardvriendelijkheid voorop
- makkelijk in onderhoud en zo min mogelijk zwaar, tijdrovend (dus geen mesthoop 300 m verder ;) ).
- ingevallen van extreme nood ook begaanbaar voor iemand die geen held is met paarden (etensbak met tijdklok of een gangetje) dat ze alleen nog maar moet kijken dat ze nog ok zijn.
- een door het jaar heen begaanbaar stuk waar ze ten alle tijden op kunnen zonder moeras te worden (misschien best voor de stalingang) ivm paard met artrose dat niet langer als een paar uur op stal opgesloten zal worden. Maar wel de mogelijkheid om ze zo nodig apart op stal te kunnen zetten en om het even moeilijk te maken moet er ook soms wat zwaarder gemotoriseerd vervoer passeren en staan de paarden blootsvoets, dus denk niet dat beton echt ideaal is.
-oog wil ook wat

Ik hoef echt niet noodzakelijk een heel bouwplan ;) , maar graag wat ideeen (van mesthoop, stalbedekking, zadelkamer, hooibedeling,...tot palen rondom). Laat je, als je daar zin in hebt, fantasie maar werken! Wat is jou ideale situatie?

Hoe zou jij het aanpakken, als je kon doen wat je wilde? Tips en tricks?

Iranda

Re: Ideale stal/weide omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:13

Hmm beetje lastig zonder platterond of tekening om vanuit te gaan. Ik zou zoveel mogelijk van de schuur voor de paarden als inloopstal inrichten (achterste deel gebruiken voor voeropslag en spullen), met vrije uitloop via bestrating (met een draad aan weerskanten zodat je het evt af kunt sluiten en erdoorheen rijden met auto/tractor oid) naar buiten. Op het bestrate gedeelte ruwvoer voeren (liefst onder een afdak) en een waterbak neerzetten. Stalbodem iets laten aflopen, putje maken en stalmatten eroverheen (scheelt bodembedekking). Afhankelijk van de vorm van het weiland zou ik het in 2 stukken verdelen zodat je kunt afwisselen. Het voorste stuk zou je ook kunnen draineren of met van die matten verstevigen. En dan de wei met hoge palen en breed lint (op 3 verschillende hoogtes) afzetten. Dan heb je een heerlijk plekje voor de paarden.
Hmmm, ik zou t wel weten... :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:05

Ik zou in het midden van de schuur een gangpad maken (als de schuur groot genoeg is. Het gangpad breed genoeg zodat je er met machines (kleine) door kan. Ik zou een grote inloopstal maken die rechtstreeks op het weiland uit komt, aan elke kant van het gangpad. Zo kan je omwisselen van stal en weide. De deuren zou ik met een tijdsklok laten opengaan, of met een systeem zodat je de stal niet moet ingaan (voor smorgens voor het werken gaan).

Ik zou zorgen voor een mogelijkheid dat de inloopstal op te splitsen is. Zodat je indien nodig 1 of meedere paarden apart kan zetten. Als dit permanent zou moeten, zou ik zorgen dat deze afgezonderde dieren ook een eigen weitje hebben.

De mesthoop kort genoeg bij de stal, maar ook niet te kort ivm geur en vliegen. Altijd zorgen dat je makkelijk met grotere machines aan je mesthoop kan. Bijvoorbeeld een tractor om het mest weg te voeren.

Een verhard gedeelte juist aan de uitgang van de stallen, zodat ze als ze naar buiten gaan eerst het verhard gedeelte hebben, en dan de weide inlopen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:03

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:28

Ik heb een schuur van 4 bij 8,25 meter.
Die is opgedeeld in 3 stukken van 2,75x4 meter.
Het achterste stuk is weer verdeeld in 2 stukken, 1 als zadelkamer en 1 als hooi/voerhok.
De voorste 2 stukken zijn 2 stallen(je moet door de eerste stal heen om in de tweede te komen).
Ik heb de stallen altijd open staan als inloopstallen,maar als het moet kunnen ze allebei dicht(doe ik nooit).
Om de stal heen liggen betonplaten met daaromheen wei.
Om de betonplaten heb ik schriklint zodat ik ze ook op de betonplaten kan zetten als ze b.v de wei kapot lopen.
Ik vind het ideaal.
Daarbij komt nog dat mijn zadelkamer ook dienst doet als binnen konijnen verblijf en het hooihok dient als kippen hok.
Het schuurtje was vroeger een kippenschuur,waardoor er in de muur 2 kippen gaten zitten waardoor de kippen en konijnen naar buiten kunnen.
De kippen en konijnen lopen dus gewoon tussen de pony's
Kortom ik heb een multifunctionele stal!!

Hoe groot is de schuur die je tot je beschikking hebt???

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:35

Het staat allemaal nog ver af er is nog niks concreets afgesproken, dus ik heb nog geen gegevens om echt iets te gaan plannen, maar ik zit rustig al wat te dromen over hoe ik het perfecte plekje daar zou kunnen creeeren. Maar ik heb dus nog geen maten of plattegrond.

*gaat rustig wat lezen op de sites*