Staart wassen daarnij rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Staart wassen daarnij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:36

Ik ben vanplan morgen de staart te wassen. Omdat er alemaal stukje poep in zit. Het is
een fries . Dus een bos haar en je krijgt het er alemaal niet uit. Zondag heb ik wedstrijd dus dan ziet ze er mooi uit. Maar daarna ga ik
ook rijden. Kan het er niet na doen want dan heeft ze het warm en moet ze lekker naar stal gaan.
kan ik dan in haar staart een lichte vlecht doen. Anders word het weer helemaal vies door het
zand in de bak.
Zou graag weten of dat kan

Anoniem

Re: Staart wassen daarnij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:38

Je kunt gerust na het rijden de staart wassen en er na het wassen een paar vlechten indoen., wat ik vaak doe is drie vlechten in de staart en van die drie weer eentje maken. Zondag is het wel droog en als je dan de staart weer uitvlecht, ziet het er prachtig uit ;)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:40

Ja maar ze is dan helemaal besweet en dan staat ze een beetje op de tocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:42

Dat geeft toch niks? Je hebt toch wel een dek?

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:44

Ja dan doe ik altijd een zweetdeken op. Maar is dat niet koud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:45

Ach nee joh, het paard is niet van suiker, je stapt toch eerst uit na het rijden? Voor het rijden de staart wassen is ook niet echt handig, dan heb je die gelijk weer vies.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:48

Ja maar als je er een vlecht in doet niet heel erg toch want met dat bos haar gaaat het helemaal tussen de benen en met een vlecht niet echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:50

Nou. ook een nog natte vlecht wordt vreselijk vies als je gaat rijden, dan zul je nadien weer moeten wassen vrees ik ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:53

Ik was in de winter altijd voor het werk als het zo koud is als nu. Dan droogt hij lekker op tijdens het rijden. Ik spuit altijd na het wassen equistar in de staart, dan blijft er niks meer plakken en heb je er langer plezier van.
Ik hou er niet van om een warm paard op de toch te laten staan, voor je het weet heb je ze ziek. En dan maakt die zweetdeken ook niets uit hoor, daar gaat de wind dwars door.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:54

Ik doe altijd na het staart wassen 2 vlechten in (heb een vliegenschimmel,dus staart word altijd redelijk goor).
Mijn ervaringen daarmee zijn dat de staart toch een stuk schoner blijft en je kan best met vlechten rijden hoor ;) . Alleen als ze met staart gaat zwiepen en raakt dan net jou been doet dat wat zeer met vlecht :Y) .

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:11

Ja oke. Ik ben ook bang dat ze dan ziek word.
Dus als je er een vlecht in doet word het niet heel vies
Wie weet dat

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:27

Je kunt gewoon rijden hoor, na het wassen. :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:31

Staart wassen, staart vlechten, staartzak erom en rijden maar. Na het rijden de staartzak verwijderen en eventueel de vlecht laten zitten. Die droogt vanzelf.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:24

Wij spoelen de staarten (hebben schimmels) na het rijden altijd uit (spuiten tevens de benen af). Even flink met de handdoek erover om aan te drogen en dan op stal. Zijn er nog nooit ziek van geworden. Voor een wedstrijd worden ze goed gewassen en dan inspuiten met antiklit/shine. Neemt minder vuil aan en na drogen ff goed uitpluizen.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 08:27

Oke, ik ga het wassen naar het rijden

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:22

ik was de staart van mijn fries altijd voor het rijden, dan maak ik hem even droog met een handdoek en spijt er veel antiklit in, en da rijd ik gewoon, in de bak of buiten in het bos. De antiklit zorgt ervoor dat er geen nieuw vuil in kan blijven hangen. En nog eens handig tijdens het rijden droogt de staart sneller!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:29

Ik zou na het rijden pas de staart wassen, wat denk je dat zo'n dikke staart van een fries weegt als hij nat is? dat is heel erg zwaar en dan moet hij ook nog aan het werk. Op de staart zal hij ook niet zoveel kou vatten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:34

Als je alleen de staart nat maakt is er niks aan de hand. daar krijgt je paard het niet koud van. Wij hebben op stal alleen koud water en wij wassen ook in de winter de staarten (hebben veel schimmels). er is niks aan de hand zolang niet de rest van de vacht nat wordt. Let ook op dat de achterbenen niet te nat worden. zeker niet als het paard een lange wollige vacht heeft. dan droogt het bijna niet meer.

Maar nogmaals: alleen de staart kun je wassen daaar krijgt je paard het niet koud van.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:51

vriendin van mij heeft ook een fries. En vind het erg leuk om te tutten en te wassen. Dus als zij gereden heeft gaat zij de stal doen ik staart wassen en de sokken. Aan gezien het altijd fijn schoon blijft heb je minder kans op mok. Maar altijd lekker zweet deken op en daarna is die droog en kan die lekker op stal. Nou heeft ze morgen concour.. Gewoon staart en manen wassen daarna goed glansspray er in blijft het mooi schoon en glad. En morgen doen we de sokken wand anders gaat daar allemaal vlas in zitten. Geen probleem mee

marly1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:07

Volgens mij kan het geen kwaad om na het wassen van de staart gewoon te rijden

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:51

Zowiezo na het rijden de staart wassen is geen probleem...
Maar als je de staart voordat je gaat rijden zou wassen ligt het er natuurlijk aan waar je gaat rijden... Want de staart kan extra vies worden als je in een vieze omgeving rijd (buitenrit). En anders kun je gewoon met een vlecht rijden hoor, of lekker los laten hangen dan droogt die ook sneller;)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:45

Nee en anders probeer je er met een groot elastiek een soort knot van te maken. of nou ja knot je snapt me vast wel hahaha.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:28

zal zowiezo geen nate staart vlechten maar gewoon eerst droog maken met handoek en na uurtje is die wel droog en dan vlechten

en van alleen staart wassen krijg die niks van hoor doe het zo vaak bij mijn pony

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:08

Na het rijden wassen kan geen kwaad, de staart word toch alleen nat !!
zweetdeken op en klaar.
Voor het rijden doe ik nooit, maar kan wel natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:59

Om te voorkomen dat de staart van je Fries vies wordt, kun je hem na het wassen in een vlecht doen en deze vlecht te bescherming in een staartzak stoppen. Deze zak voorkomt dat de staart vies wordt. Hij kan er in blijven zitten als je rijdt, en ook als je paard op stal staat. Eens in de week de vlecht eruit, antiklit erin (of opnieuw wassen) vlecht er weer in, schone staartzak erom.

Afbeelding