Andere stalling, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Andere stalling, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 12:59

Ik heb me een tijdje geleden laten inschrijven op de wachtlijst bij een andere stal, en hoorde gister dat ik nu als 1e sta. Het kan nog even duren maar kan ook hard gaan dus voor die tijd moet ik wel besloten hebben of ik het wil.. maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Even de voordelen van de nieuwe stal op een rijtje:

- Een binnenbak (huidige stal heeft alleen een buitenbak, maar dat vind ik op zich helemaal geen probleem)
- M'n shet het hele jaar buiten, m'n haf ook swinters overdag meer buiten (op dit moment beide zomers buiten, shet swinters alleen buiten als het vriest, de haf alleen snachts los in een binnen paddock, verder op stal)
- Alles wordt gedaan, voeren, mesten, binnen/buiten zetten, waardoor ik dus ook eens een dagje kan overslaan (huidige stal moet ik zelf alles doen en kan dus niet gemakkelijk een dagje overslaan)
- Minder rommel op het erf (op mijn huidige stal vind je nog weleens plastic in boxen, glas op de grond e.d.)

Nadelen van de nieuwe stal:

- het is iets duurder
- 10 minuten verder fietsen op een donkere dijk
- meer paarden en mensen, drukker
- op mijn huidige stal kan ik het met iedereen vinden en krijg je altijd hulp van iedereen, de sfeer is super, altijd afwachten hoe dat op een nieuwe stal is

Wat me in 1e instantie tegenhield is dat mijn pony een half jaar geleden naar mij is verhuist, en ze daar behoorlijk van onder de indruk was. Om die rede wilde ik niet weer verhuizen totdat ze weer wat "rustiger" was geworden. Echter wordt haar gedrag alleen maar erger, ze wordt alleen maar banger en onrustiger. Hoeft niet aan de stal te liggen maar wie weet op een andere stal gaat het beter. Hoewel ik er niet voor ben om een paard veel te verhuizen en het misschien alleen maar weer nog meer stress opleverd.
Ik ben bang dat ze op een nog grotere stal nog onrustiger wordt, maar het voordeel is weer dat ze lekker naar buiten kan, ze houdt er echt niet van om op stal te staan.

Op zich sta ik waar ik nu sta ook prima, hoef er niet perse weg, maar aangezieni k deze kans nu krijg begin ik toch te twijfelen of mijn paardjes het daar beter zullen krijgen, want dat vind ik het belangrijkst!!

Wat zouden jullie in dit geval doen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:29

Zoveel mogelijk weidegang is voor mij heilig, vandaar dat ik dan ook meteen zou kiezen voor de nieuwe stalling. Een dagje kunnen overslaan lijkt mij ook wel fijn. Fietsen over de donkere dijk is wel vervelend, maar zo lang je dat durft zie ik het probleem niet.

Jonasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:30

Ik zou zo te lezen gewoon blijven waar je nu staat.
Verhuizing zal denk ik voor je pony geen optie zijn, haal er goede instruktie bij, misschien helpt het.
Veel succes verder ;)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:39

Qua stalling zou ik kiezen voor de nieuwe stal. De paarden komen daar meer buiten, iets dat voor mij persoonlijk heel belangrijk zou zijn. Ook vind ik die rommel op de grond bij je huidige stal iets dat ik als zeer vervelend zou ervaren. Die 10 minuten extra reistijd zouden mij gestolen kunnen worden, maar ja, het nadeel is wel dat het wat meer afgelegen is. Zelf rijd ik ook een heel stuk door een afgelegen gebied, dijk bij inbegrepen, maar dit doe ik tegenwoordig op de scooter en niet meer op de fiets. Dit geeft een veiliger gevoel en je bent ook beter zichtbaar voor het overige verkeer.

Qua sfeer is het altijd even aftasten en afwachten. Kun je daar niet een paar keer langs gaan op die stal, meestal voel je wel snel hoe het daar allemaal in elkaar steekt qua sfeer voor jezelf.
Over het verhuizen voor je paard...dat is iets wat je niet van te voren kunt inschatten. Verhuizen is zeker stressvol, maar ze staat nu ook niet rustig op haar huidige stal, ondanks dat ze er al wel een half jaar staat. En ja, een grotere stal is vaak drukker, maar als zij meer naar buiten kan, is dat ook iets waarin ze haar ei kwijt kan. Zeker als je zelf al aangeeft dat ze het vele op stal staan niet waardeert.

Succes met kiezen iig!

anne_bento

Re: Andere stalling, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:43

SorayaDL; je zegt eigenlijk precies wat ik ook denk.. het blijft afwachten hoe de verhuizing uitpakt en wat voor invloed het heeft op haar gedrag maar op deze stal wordt het er ook niet beter op.
lessen enz ben ik al druk mee bezig hoor, maar het schiet gewoon echt niet op.
Ook voor mijn shet zou het lekkerder zijn om buiten te staan het hele jaar door.

Wat me iets tegenhoudt is de reistijd (de weg erheen..) en dat het wat duurder wordt. Aan de andere kant heb ik dat er toch wel voor over als daardoor mijn ponys gelukkiger worden!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:43

Ik zou persoonlijk kiezen voor een stal die voor je paardjes het beste is (mits je het nog kan betalen natuurlijk) en wat ik nu lees lijkt me de nieuwe stal het beste.
Ik heb zelf veel ervaring met een stalling waar alles op zich best goed geregeld was, maar waar het vaak ook wat rommelig was. Mijn paard is daar twee keer erg ziek geweest. Dit was niet direct aan hen te wijten, maar had er vooral mee te maken dat het voor haar geen gezonde omgeving was (bijv. slecht hooi waardoor zich een chronische longontsteking ontwikkelde). Daarom heb ik uiteindelijk de moeilijke beslissing genomen om daar weg te gaan, omdat het er wel ontzettend gezellig was en iedereen daar wel erg hun best deed om dit soort dingen te voorkomen. Nu staat ze op een stal waar er meer waarde gehecht wordt aan orde en netheid en goede kwaliteit materiaal en is ze zelfs genezen verklaard, wat volgens dierenartsen uit Duitsland, Belgie en Nederland niet mogelijk was!

Ik zou dus graag wat extra betalen en 10 minuten verder fietsen als mijn paardjes er beter van zou worden!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:38

Ik heb het vermoeden dat je dan bij mij op stal komt :D .
Niet dat ik veel in dat gedeelte kom maar voor zover ik weet heerst er een prima sfeer en zijn er meer mensen met haflingers(zoals ik) en zijn er nog meer shetten.
En ik weet dat er iemand is die gewoon heel goed en ook op een leuke manier lesgeeft dus dat kan ook een pluspuntje zijn. Weet niet hoe oud je bent maar er staan niet alleen volwassenen, ook wat jongere mensen.
Het is wel vol..dat is voor mij ook nog steeds wennen maar de paarden hebben het goed(soms te goed :D ).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:32

Heb je even pb gestuurd, heb nog wel wat dingetjes die ik graag wil weten, dus ben benieuwd of je inderdaad op de stal staat die ik bedoel :D

Ik ben er bijna uit dat het toch wel de nieuwe stal wordt als ze me bellen, er is nog kleine twijfel maar dat zal altijd wel blijven, je weet tenslotte wat je "kwijt" raakt en nog niet precies wat je ervoor terug gaat krijgen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:41

zoveel mogelijk weidegang vind ik erg belangrijk. laat dat de doorslag geven.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:44

Inderdaad zoveel mogelijk buiten zou ik kiezen, dus de nieuwe stal. ;-)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:19

De nieuwe stal uiteraard, die Shet hoort buiten en je Haflinger ook.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:00

heb inderdaad besloten dat alsz e me bellen, ik het ga doen! ben het helemaal met jullie eens, zoveel mogelijk buiten vind ik ook heel belangrijk :)