dikte rubberen tegel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hake

dikte rubberen tegel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:38

Hallo,

Er is veel spraak over de rubberen tegel als ondergrond.
Veel discussie over wel-geen strooisel.

Mijn vraag is, hoe dik moet het minimaal zijn wil je er profijt van hebben?
Echte staltegels zijn namelijk best heel duur.
Dus dan denk ik heel simpel, een speeltuin tegel of dergelijke kan toch ook??

groetjes

DubbelFun

Re: dikte rubberen tegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:03

Goedkoop is duurkoop :D
Als de tegels niet groot of zwaar genoeg is dan kan het paard hem van zijn plaats lopen of als je een schraperd hebt dan is hij door een te dunne tegel zo heen.
Vroeger had je tegels van 1,5/2 cm dik en die zijn dus echt niet geschikt om zo in een stal te leggen. Nu heb je tegels op noppen (totaal 4 cm dik) en die voldoen goed.
Heb je geen afvoer in je stal (of iets van stoeptegels oid) dan heb je niets aan deze vochtdoorlatende tegels en moet je massieve rubber matten hebben. Maar ook deze moeten dik genoeg zijn.

Die tegels onder die speeltoestellen van 50/50 heb je dus niets aan.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:19

Ik ga geheel mee met DubbelDun, je moet echt voor de goede dikke kwaliteit gaan want aan de tegels voor speelterreinen heb je echt niets! ga maar na wat je paard weegt en hoe dun die tegels dan zijn, dat kan nooit het gewicht van jouw paard dragen.
Ik heb ook de dikkere tegels (1 x 1 m, 4 cm dik) en die liggen nu al bijna twee jaar in het uitloopgedeelte van mijn stal en zijn nog geen milimeter versleten!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:03

Ik heb een royale vracht van die " speeltoesteltegels" cadeau gekregen en wilde ze in mijn schuilstal gaan proberen. Die tegels zijn zeker 4 cm. dik en hebben aan de onderkant een soort verhogingen waardoor niet de hele tegel de bodem raakt. Verder zijn ze met een pen/gat verbinding aan elkaar vast te maken zodat ze mooi plat en gelijk blijven liggen.
Zouden deze tegels dan echt ongeschikt zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:46

Door die pen/gat-verbinding heb je kans dat ook kleinere tegels goed blijven liggen. En als je ze gratis hebt gekregen zou ik het altijd proberen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:54

Ga ik inderdaad maar doen, niet geschoten is altijd mis. Ik wilde eigenlijk ook proberen of het lukt om er een droog uitloopstukje voor de schuilstal mee te leggen ( uiteraard wel met betonbanden er om heen). Heb zo'n 150 van die dingen dus een beetje experimenteren moet kunnen.