Uit welk zand bestaat jou piste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarexVictor

Uit welk zand bestaat jou piste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:36

Heej,
Ja we zijn er over aan het denken om een buitenpiste aan te leggen.
Maar is het best om gewoon een stukje weide af te spannen of er
echt zand in te leggen. En welk soort zand raden jullie dan aan?
En wat is er de kostprijs van? En waar kan je het vinden (België).
We zoeken wel iets betaalbaars maar toch iets degelijks. ;)

stefanvi

Re: Uit welk zand bestaat jou piste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:47

Je moet zogenaamd M3C zand hebben.
Dat is zand met een zeefcertificaat.

Gebruikt van dit zand voorkomt dat je bak dicht gaat zitten (waterdichte laag) of zwaar wordt om in te lopen.

Hoe dit in België zit weet ik niet moet ik eerlijk toegeven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:42

Er zijn diverse mogelijkheden voor diverse eisen en prijzen.

Het goedkoopste is inderdaad om alleen een omheining te plaatsen op een stuk wei, maar dan moet je wel vaak kalkoenen indraaien als je met ijzers wilt rijden en zonder ijzers altijd uitkijken wanneer het gras nat is.

Wanneer je woont op een goed stuk zandbodem zou je er ook voor kunnen kiezen om het zand om te laten gooien door een loonwerker oid.
Ze graven dan een gat van zeker een paar meter diep, gooien het zwarte zand naar beneden en het witte zand erboven. Dit geeft een redelijk netjes resultaat.
Wanneer het weiland te nat is kan je dit ook doen, alleen dan wel drainage leggen of bijv. extra sloten rond de baan.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:52

Wij hebben een Vornbrock bodem uit duisland.
Ik ben er SUPER over tevreden.
Heb de gele buiten en de witte komt straks binnen.

http://www.vornbrock.de
http://www.reitsand.de

2 bedrijven die gaan over hetzelfde zand.

Stremmer heeft het zand en komt het brengen, Vornbrock legt het aan...

En het grote voordeel dat het ook nog eens betaalbaar is.
Heb nu een 20-60 en 20-40 baan voor de prijs dat ik in NL alleen een 20-60 baan aan zou kunnen leggen.

1 nadeel, bij vorst vriest hij hard omdat het zand erg vochtig is en dan super te rijden is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:25

TAO --> VSW.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:27

wij hebben er All Weather Tuft (AWT) in liggen, dat is echt ideaal, en in verhouding helemaal niet zo duur in tegenstelling tot andere bodems.

gewoon wit zand heb je daar voor nodig, en de tuft, je mengt het een beetje door elkaar en je hebt een super bodem, bodem word steeds stabieler namate hij er ligt :)

meer informatie staat wel op www.buitenbak.nl :)

MarexVictor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:29

Dankje wel! ,
En is het eigenlijk goed om gewoon zand erin te leggen? (wit zand)
Dan voornamelijk naar de zomer gezien..., want wordt het in de winter dan geen modderpoel?
Of is het dan beter een stukje weide zonder zand?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:27

Zomaar zand in een bak gooien kan zeker problemen opleveren, je moet goed zand hebben anders heb je zeker de kans dat het zwaar of nat word.
Daarbij is de onderbodem zeler een ding om over na te deneken. Klei/veen/slibgrond is geen beste ondergrond aangezien water daar niet lekker in weg trekt en zou je dan bv moeten gaan draineren.
Een zand ondergrons is super en soms volstaat het dan om alleen de bodem om te gooien en je heb al een prima bodem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:53

onze piste is zelf aangemaakt, dus gewoon zand dat onder het gras lag

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:40

bij ons ook, zand gewoon eronder vandaan gehaald en drainage erin.

Wat vooral ook van belang is, is de positie van de bak. Ligt ie hoger dan de rest eromheen? hoe gaat het met de afwatering enz.?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:20

Goedkoop is hiermee vaak duurkoop.(vind ik dan)
Je kunt inderdaad een stukje weide afspannen en daar gaan rijden, de kans is groot dat je dan alleen in de zomermaanden kan rijden, en verder is het dan maar afwachten.
En zo zand over de bodem heen gooien ben ik ook niet zo'n voorstander van. Misschien als je goed zand koopt, dat het dan is beter is dan weidegrond, maar veel zal het niet schelen ;)

Het hangt natuurlijk wel een beetje van je verwachtingen af. Wil je het hele jaar door kunnen rijden? Of alleen in de zomermaanden? Wanneer je alleen in de zomermaanden wilt rijden, kun je het rustig goedkoop doen. Zo niet dan beveel ik je ten zeerste aan om er wel degelijk wat geld aan te besteden. :j

Ongeveer alweer 4 jaar geleden, hebben wij een bak laten aanleggen. Het was en is voor ons zeer belangrijk bijna het hele jaar door te kunnen rijden. omdat we niet beschikken over een binnenbak.
We hebben overal goed geinformeerd over wat nou het beste was. Dat is uiteindelijk het volgende geworden, (ik weet het niet percies in detail, maar dit kan ik altijd navragen ;) )

Eerst graaf je het gedeelte waar je de bak wil uit, je maakt plaats voor rioleringsbuizen en die laat je bijv naar een sloot toe lopen. Dan doe je er een laag zeeschelpen overeen... en vervolgens een laag regenwoudzand. Al deze dingen zijn best wel aan de prijzige kant, ook is het zand vele malen duurder dan bijvoorbeeld zeezand. Maar alles bij elkaar laat onzettend goed het water doorlopen, en wanneer je een flinke stortbui hebt gehad, kun je na enkel uren al weer rijden. :D
Het enige waar het eigenlijk niet bestand tegen is, is vorst(maar volgens mij is geen enkele bak dat)
Veel mensen zijn best wel 'jaloers' op onze bak, omdat je er vrijwel altijd in kan rijden(het loopt trouwens ook niet zwaar). Na 4 jaar zijn we nog steeds erg tevreden over de bak, en het was elke rooie cent waard! :Y)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:28

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:26

Ik heb scheldezand liggen in mijn buitenpiste. Stukje wei omheind met houten afsluiting, ervoor gezorgd dat de grond wat schuin ligt richting beek. Toen is de kraan er even over gereden om alles aan te drukken en is er zo'n 10 cm scheldezand op gelegd. Super zand, vooral in de winter, het kan heel veel water verdragen. In de zomer kan het soms wat zwaarder liggen. Wij hebben voor scheldezand gekozen omdat dit wat goedkoper was...kdacht zo'n 9 à10 euro de kube. Ik rij alleen niet op de piste als er plassen opstaan(kwestie van de onderlaag niet kapot te rijden en zo zand te vermengen)

Jo64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:28

stefanvi schreef:
Je moet zogenaamd M3C zand hebben.
Dat is zand met een zeefcertificaat.

Gebruikt van dit zand voorkomt dat je bak dicht gaat zitten (waterdichte laag) of zwaar wordt om in te lopen.

Hoe dit in België zit weet ik niet moet ik eerlijk toegeven.

Heb ik ook, ze noemen het ook wel verschralingszand.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:48

Wij hebben het land gekeerd. Flink diep. Dus de oorspronkelijke gras/aarde laag ligt nu 1 meter diep (zeg ik uit m'n hoofd). En het zand wat eerst 1 meter diep zit ligt nu bovenop.

Hoe diep er gegraven moet worden is natuurlijk afhankelijk van hoe diep het zand zit. Maar de desbetreffende loonwerker kan daar in adviseren.

Ik heb nu een hele fijne rijbak, zelfs na weken regen is hij nog droog. In de zomer moeten we, als het echt een hittegolf is, wel sproeien, anders gaat het stuiven.
En af en toe slepen en aanrijden zorgt ervoor dat hij niet te zwaar wordt.

Enige wat het kost, is een middagje een graafmachine. Hebben toen ook meteen waterleidingen (voor het sproeien in de zomer) aan laten leggen. Is daar 1 dag mee bezig geweest. En dat heeft dus niet veel gekost.

Het is dan natuurlijk wel handig dat de graafmachine wel bij de plaats van de rijbak kan komen. Als je het hele weiland, incl. palen en draden al aangelegd hebt, dan wordt het natuurlijk wel wat ingewikkelder.
De graafmachine heeft natuurlijk wel de ruimte nodig. Maar dat kun je met de loonwerker natuurlijk prima overleggen.