Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

barbar schreef:als ik het goed heb bestaat er een cursus voor natuurlijk bekappen.
je kan met knoflook een paard niet genezen, wel kan het goed zijn bij verschillende dingen net zoals bij mensen.

suleilitha schreef:Ja, die eendagscursussen waarbij je een stel slachtpoten moet bekappen. Ongelovelijk dat dat nog steeds mag in Nederland en dat mensen aan de hand daarvan worden losgelaten op levende paarden
. Sterker nog, ik denk dat heel veel nu heersend hoevenleed de kop ingedrukt kan worden door zelfstudie van de eigenaar. 
) heel raar dat de ouders dan zoiets geven. Als kind kan je toch never zelf een paard betalen... opala schreef:suleilitha schreef:Ja, die eendagscursussen waarbij je een stel slachtpoten moet bekappen. Ongelovelijk dat dat nog steeds mag in Nederland en dat mensen aan de hand daarvan worden losgelaten op levende paarden
Ongelooflijk maar waar. Sterker nog, ik denk dat heel veel nu heersend hoevenleed de kop ingedrukt kan worden door zelfstudie van de eigenaar.
siskeh schreef:maar er bestaat een verschil tussen het vergaren van meer kennis waardoor je kritischer gaat kijken, dus niet meer klakkeloos op de hoefsmid vertrouwd maar verder kijkt dan je neus lang is.
en het denken dat je zonder (controle van de)hoefsmid je paard kan bekappen en zelf alle problemen op kan lossen!
nielsd schreef:Of je had gewoon de hoefsmid vaker moeten laten komen, sommige paarden moeten sneller bekapt/beslagen worden dan anderen.
opala schreef:Even mijn paard als voorbeeld. Toen ze nog traditioneel om de 2 à 3 maanden bekapt werd, streken haar achterhoeven nagenoeg elkaar omdat haar hoeven naar binnen klappen. Je kunt wel raden wat er gebeurt wanneer het elkaar bij elke stap strijkt. Nu ik haar zelf bekap, slechts de zool aanhoudt en verder niks corrigeer/forceer, is de ruimte vanzelf groter geworden.
siskeh schreef:zou het ook kunnen zijn dat je een slechte hoefsmid hebt gehad?
en er bestaan ook verschillende manieren van bekappen, dus daar kan het ook aan liggen...
dacht ik ook dat ik zoveel mogelijk de verharde weg moest vermijden vanwege de te grote slijtage, nu ben ik daar helemaal niet meer bang voor.