Maaimachine om hoog gras bij hek weg te maaien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Maaimachine om hoog gras bij hek weg te maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:49

Misschien een rare vraag, maar ik ben op zoek naar een maaimachine, die je kan gebruiken om hoog gras, dat tegen een hek met stroomdraad komt weg te snijden. Ik wil zo'n machine kopen, omdat we net een stuk land hebben overgenomen. Ik zie mensen met paarden in mijn omgeving (Duitsland) met een soort 'staande' maaimachine in de hand onkruid of hoog gras bij de hekken wegsnijden, maar hoe heten deze machines en waar kan je ze (tweedehands) kopen? Misschien is deze vraag wat vaag, maar elk advies is welkom.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:52

Bedoel je zoiets? Een graskantmaaier?
(op alle verkoopsites kun je ze wel vinden 2ehands denk ik, mp enzo)

Afbeelding

palham

Re: Maaimachine om hoog gras bij hek weg te maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:56

Inderdaad zoiets bedoel ik. Weet je toevallig of een graskantmachine ook kan gebruik om brandnetels weg te snijden?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:57

Ja volgens mij gaat dat prima hoor! :j

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:01

wij gebruiken altijd gewoon een zijs,
gaat prima.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:03

tuurlijk kan dat, je moet enkel kijken of je er een met draad of met een schijf wil (op sommige bosmaaiers, kan je ook allebei gebruiken)...als het voornamelijk voor gras en wat onkruid is, neem je best een met draad. je kan dan gewoon een iets dikkere, stevigere draad opzetten als je wat groter onkruid (netels enz) gaat doen... eentje met een schijf is dan weer beter voor bramen enz, maar dan moet je die schijf weer regelmatig slijpen en voor gras gaat dit dan net weer niet zo goed

opt fotootje hierboven staat er trouwens eentje met schijf...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:05

zo'n ding heet een bosmaaier

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:06

Oh ik bedoelde ook met draad eigenlijk :o die hadden wij thuis ook altijd :D

edit: op google vond ik em als graskant maaier :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:43

Voor planten lang gras, brandnetels e.d werkt de variant met draad prima.

Indien je ook last hebt van b.v distels en zuring zou ik toch die met schijf aanschaffen.
Weet uit eigen ervaring dat dat het beste werkt.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:59

wij hebben ook een bosmaaier,je kan met draad maaien en kan er ook een schijf op plaatsen,dus 2 in 1.groetjes...

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:34

Bedankt voor de juiste naam en de tips. Hebben jullie een bosmaaier of graskantmachine met een benzinemotor of een elektrische uitvoering? Volgens mij kan ik beter een bezinemotor nemen, omdat we bij een weiliand geen electriciteit hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:43

wordt ook wel eens motorzeis genoemd, eentje met benzinemotor werkt het handigst.
Koop ook een gehoorbeschermer en een gezichtsbeschermer als je zo´n maaier gaat aanschaffen, dit met oog op de herrie die ze vaak maken en de steentjes die opstuiven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:50

En doe stevige schoenen/laarzen aan voor opspattend spul :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:07

met stalen neuzen als je nog niet zo goed kunt sturen ;)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:15

Het is inderdaad een bosmaaier. Deze zijn geschikt voor "zwaarder" werk, in tegenstelling tot kantenmaaiers, die worden gebruikt voor gladde gazons ;) .

Wij hebben ook zo'n ding, dat we gebruiken om het hoge gras rondom weidepalen weg te maaien, of om brandnetels op te ruimen.

Tips: Koop een maaier waar zowel een mes op kan worden gezet, als een zgn. maaikop. Zo'n maaikop bevat draad (of losse "touwtjes") en is bedoelt om rondom palen ed. te maaien. Een mes wordt gebruikt voor grove begroeiing waarin geen palen/bomen of andere vaste obstakels staan.

Een mes kan namelijk vast slaan als je per ongeluk een paal raakt, met alle gevolgen van dien. Paal kapot, of nog erger: de machine slaat uit je handen en je loopt zelf letsel op.

Een maaikop is voorzien van draad, dat wél het gras rondom een paal maait, maar niet vast slaat in de paal (ook nauwelijks beschadiging).

Je hebt maaikoppen met daarin een draadvoorraad, en koppen met lossen touwtjes. Een draadvoorraad wil bij zware begroeiing of lang niet gebruiken van de machine nog wel eens vast komen te zitten. Losse touwtjes kun je wat simpeler vervangen als ze zijn afgesleten, en deze kunnen ook niet vast komen te zitten.

Maaikop met losse touwtjes:
Afbeelding

Voor een bosmaaier is een benzinemotor gebruikelijk, deze zijn vaak krachtiger dan een elektromotor.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:19

Met een graskantenmaaier kom je nooit door de brandnetelstruiken. Daar heb je echt een bosmaaier voor nodig. Als je om kan gaan met een zeis zal dit geen probleem geven. De mesvorm is zodanig dat je nooit vast slaat op een paaltje.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:28

graskantenmaaier is te licht voor dat werk. Zelf heb ik een bosmaaier, bevalt heel goed.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:48

Vraagje: bij welke ondernemingen/internetsites kan je het beste een bosmaaier met benzinemotor en draad/schijf kopen. Ben nu 2 dagen in Nederland (woon in Ditsland) en wil morgen op onderzoek uit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:31

Wij hebben em bij de plaatselijke tractor-boer gekocht, oftewel een landbouwmechanisatie bedrijf. Is dicht in de buurt, en qua service perfect.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:27

neem een still! topmerk voor bosmaaiers en kettingzagen enz :)

oja en still heeft ook een biologisch afbreekbaar toevoegmiddel voor je benzine (in zo'n motortjes gaat 2takt), wat wel aan te raden is als je in de natuur staat te werken vind ik.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:07

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:56

Als je in Duitsland woont, is het misschien handig om even op ebay onder 'rasentrimmer' te zoeken.

Tip als je zo'n ding echt regelmatig gaat gebruiken en er veel hoog gras staat: neem eentje met een mes ipv zo'n spoel met draad. Die spoelen zijn hopeloos voor het zwaardere werk, breken 100x af en spoel raakt in de knoop. Voor zwaarder werk ook beter eentje op benzine nemen ipv stroom. Kost wat meer, maar daar heb je zeker meer en langer plezier van.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:00

hee mijn vader heeft ook zo'n bosmaaier. :D
wij gebruiken heb weleens, om het gras aan de andere kant van het hek weg te halen, anders heb je binnen de korste keren een oerwoud. ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:05

Het ding op het plaatje is idd een bosmaaier. Wij hebben een zware van STIHL. Al zeker 20 jaar oud, maar onverwoestbaar. Je kunt beter een bosmaaier met een zware motor (dus sterk) nemen als een lichtere, die slaan vaak vast. Regelmatig na laten kijken (ieder jaar), bougies goed bijhouden en messen slijpen en omkeren.
Ik zou je géén kantmaaier aanbevelen, die halen het nooit door wat zwaardere begroeiing.
Verder goed schoeisel aandoen, veiligheidshelm met masker en oorkleppen op. Dat deed ik eerst nooit, maar het is NIET goed voor je oren en ogen als je vaak of veel maait.