Hoe krijg ik mijn manen een kant op.??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summmer

Hoe krijg ik mijn manen een kant op.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 09:48

Heee,

de vorige eigennaar, wouw de manen kort houden(dat vond ze verzorgder) echt zo kort als een fjord ofzo, mijn paard is een halflinger x draver, dus ik wil de manen mooi lang laten groeien.. *D Maar de manen zij nu al ong. op handbreete, maar de helft gaat naar links, en de helft gaat naar rechts.. meeste gedeelte naar links..

Hebben jullie tips hoe ik het beste de manen naar links kan laten groeien, of kan ik hier niks aan doen.

nja bedankt :D

xx

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:52

hey...misschien als je ze eerst wat nat maakt of uitkamt met een doorkammer of ontklitter en als ze het je al lukt...de manen invlechten.
grtz

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:54

De manen van je paard bedoel je? :P ;)

Inderdaad kan natmaken en invlechten helpen, als ze daar al lang genoeg voor zijn.

Maar soms is de manenkam zo breed en de haarinplant zo hardnekkig dat het hopeloos is.
Gewoon een tijdje volhouden met dat vlechten, dan merk je het wel.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:55

Mijn kwpn heeft dit ook, de manen gaan met geen mogelijkheid naar een kant. Ik heb het al op verschillende manier geprobeerd, zorgen dat de bovenste laag langer was, zodat het wel naar 1 kant zou vallen etc. Als je weet hoe het moet, let me know;)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:55

Ja, inderdaad natmaken en invlechten, en dan alles naar links. Moet je even volhouden totdat de manen zolang zijn dat het gewicht ze wel naar links houdt.

Bij opstandige manen deden we naar de keuring wel gel in, maar dat is niet echt een aanrader voor dagelijks gebruik :D

Yinari

Re: Hoe krijg ik mijn manen een kant op.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:57

Oh ja, en als je het écht graag wil kun je onderin je vlechtjes van die gordijnloodjes vlechten (de lichte versie := ) of een klein moertje (van een schroef). Die zijn handig want daar zit al een gaatje in, dus je haalt de manen erdoor en dan een strak elastiekje eronder.

Zou mij teveel gedoe zijn, maar je zal niet de eerste zijn die het zo doet.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:57

ik heb ze niet ingevlochten, maar gewone vlechtjes gemaakt. Pony staat altijd buiten ook als t regent (hij kan wel naar binnen mr doet ie niet). Na een aantal dagen haalde ik ze eruit en t zit nu, een maand later, nog steeds 1 kant op.. Zijn manen waren wel al lang..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:59

Zal wel heel dom klinken :o maar wat is het verschil tussen invlechten en vlechtjes maken?

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:02

haha invlechten is toch 1 vlecht..:P en vlechtjes een heleboel..?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:04

Ooooh, bedoel je dat! Voor mij was invlechten ook allemaal vlechtjes, maar dat kan best wel verkeerd begrepen worden, je hebt gelijk :)) .

Nou TS, allemaal vlechtjes dus, en niet invlechten :+

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:05

haha okee, misverstandje(A)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:13

Yinari schreef:
Ja, inderdaad natmaken en invlechten, en dan alles naar links. Moet je even volhouden totdat de manen zolang zijn dat het gewicht ze wel naar links houdt.

Bij opstandige manen deden we naar de keuring wel gel in, maar dat is niet echt een aanrader voor dagelijks gebruik :D

Je hebt het de hele tijd over de manen naar links kammen enz, nu begin ik te twijfelen.. misschien een domme vraag maar is het normaal dat de manen naar links moeten of mag het ook naar rechts? Ivm wedstrijden en zo :+

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:16

haha ik moest lachen toen ik je vraag las, maar eigenlijk is het wel een goede:P Die van onze pony hangen zijn naar rechts, maar rij geen wedstrijden, dus hou er geen rekening mee en heb r ook geen verstand van haha(A)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:20

Nee, ik begon echt te twijfelen haha. Die van mijn paard hangen namelijk ook naar rechts :+

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:23

Waarom zou je ze aan een kant willen?
Vaak zit het zo vast gegroeit dat ht toch weer naar de andere kant springt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:24

Nee joh, dat maakt helemaal niks uit! Summer schreef alleen dat het grootste gedeelte van de manen al naar links hangt, dus dan is het het handigst om de rest ook naar links te werken.

Als alles naar rechts hangt, lekker laten hangen hoor :D

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:27

Idd, nat maken en vlechten... (of strengeltjes maken = hetzelfde als allemaal vlechten)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:16

ik heb biuj die van mij gewoon echt een zomer lang ofzo, staartjes en vlechtjs in gehad, nu staan ze allemaal dezelfde kant op :D

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:51

Mij hebben ze verteld dat als ze langer worden dat ze vanzelf 1 kant op gaan hangen :P
maarja het ziet inderdaad niet zo heel mooi uit dus zoals al velen zeiden nat maken vlechten etc. :D

p.s vrijdag naar de ruitervereniging lauw? 8-) *D

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:58

Gewoon heel veel hele kleine/dunne vlechtjes maken. Het liefst zo strak mogelijk en dat een paar dagen laten zitten. Maak de vlechten niet te breed, dan gaan ze trekken. Probeer minimaal 21 vlechtjes te maken, dan heeft je paard/pony er weinig last van. Je hoeft de manen niet tot onderaan te vlechten hoor, alleen het eerste gedeelte vanaf de haarinzet is genoeg.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:08

Manen nat maken en invlechten. Het kan wel heel lang duren hoor. Als ik ze nu bij de haflingers een dag los laat dan hangen ze de volgende dag ook al vaak weer de andere kant op, gewoon door de hoeveelheid manen maar denk zeker dat je dit wel een paar maand - half jaar moet doen voordat het echt goed blijft zitten. Succes :).

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:18

Ik laat die van mij gewoon langer groeien en kam ze af en toe weer naar een kant, vind het nu te koud om ze helemaal nat te maken en in te vlechten. Nu waren haar manen al wat langer en nu na 3 weken gaat er steeds meer aan een kant blijven hangen. Gewoon geduld hebben, ze zijn vanzelf lang/zwaar genoeg om naar een kant te hangen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:14

Mijn ervaring is dat ze, ondanks lang gevlochten houden, toch weer naar 2 kanten gaan hangen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:21

als je ze maar lang genoeg 1 kant op houd blijven ze waarschijnlijk na een tijdje wel zitten. Ik maak dan altijd vlechtjes en spuit bij de manenkam ook een beetje haarlak :+

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:24

bij mij bleef t na 2dagen al 1 kant op en een maand later zit t nog steeds 1 kant op...