Een paard gaat weg, wat nu.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Een paard gaat weg, wat nu.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 08:27

Hallo allemaal,

ik heb jullie hulp en advies nodig!

Momenteel bezit ik nog 2 paarden, echter staat er een te koop omdat ik simpelweg geen tijd heb voor 2 paarden naar de geboorte van onze zoon, hierdoor heb ik naar lang wikken en wegen besloten om voor een van mijn lieverds een nieuw tehuis te zoeken.
Nu staan we op een zelfverzorgerstal waar ik 2 buitenboxen met vaste paddock/winterweide eraan vast heb, hier staan ze dus samen in.
Hiervoor heeft Juan een half jaar bij mijn schoonzus op de wei gestaan zodat hij gecastreerd kon worden, toen heb ik Wodan bij een ander groepje in de wei gezet.
Helaas is dat groepje nu vol, en dat betekend eigenlijk dat ik een stal/weidegenootje moet vinden die mij bij in de andere buitenbox wil aangezien de stalbaas ze per 2 wil verhuren.
Anders moet wodan weer in een binnenbox en dan staat hij teveel binnen.

Maar.......ik heb 2 opties om te kiezen uit 2 personenen met 2 paarden, mits ze willen anders staat wodan alleen in de wei ;( en ben ik bang dat hij te eenzaam word.
Wodan staat in s'nachts op stal zodat zijn benen kunnen drogen, hij heeft last van mok en zo kan hij rustig zijn eten eten, heeft ook een deken op.

Optie 1:

Een 16 jarige ruin, iets groter als Wodan, geen ijzers wel een vervelend paard.
Heeft 3 maanden geleden met spelen perongeluk een ander paard een open schedelbreuk geslagen, dood.
Leuk eigenaar, wilt waarschijnlijk ook dat hij s'nachts op stal staat, want dat wil ik ook maar het is samen of niet.
Heeft een leuke bijrijder die mee aanpakt.
Bijt dekens kapot.

Optie 2:

Merrie van 10 jaar, vierkant beslagen, dominant met voer, leuke eigenaar maar is bijna nooit op stal en verzerzorgd derhalve haar paard niet heel geweldig, ruimt niet de paddock mee op, paard moet dan 24/7 buiten, bijt geen dekens kapot, heeft een leuek jonge meid die zo nu en dan haar paard verzorgt....

Beide zijn ze niet geweldig in keus, maar voor mijn gevoel kan ik het niet maken wodan alleen te laten staan tot het voorjaar of tot er een betere keus komt op stal.

Uiteraard kan ik de paddock opdelen en de andere stal voor zich verhuren maar dan staat hij alleen in de wei, dan heeft hij alleen neuscontact.....
Moet hij in binnenstal dan komt hij soziezo bij paard nummer in de wei......aangezien de ander groep vol is.

Wat zouden jullie doen en waarom?

AaronYve

Re: Een paard gaat weg, wat nu.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:17

Hmm, paard 1 lijkt een leuke keus hij speelt iig :)
Wat bedoel je met vervelend? In de omgang ofzo?
Dat hij dekens kapot bijt is wel een nadeel
Maar voordeel dat je paard 's nachts op stal kan.
Niet af te leren dat deken kapot bijten? Met zo'n vies goedje ofzo?

Paard 2 ook leuk alhoewel de eigenaar dan een nadeel kan zijn (bijna nooit op stal ect.)
Toch de merrie klinkt aardig, dat ze dominant is met voer, daar heb je oplossingen voor.
Hooi verdelen in hoopjes door de wei ect.

Succes met je keus!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:31

Nou in de omgang is paard 1 eigenlijk heel braaf en gemakkelijk, het is een oud manegepaard.
Echter in de wei met andere paarden is hij lastig, hij heeft vrioeger altijd alleen gestaan, hierdoor heeft hij geen paardenmanieren en kliert hij dus heel de dag door, vandaar ook het ongelukje dat hij heeft gehad met het andere paard.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:07

Oh zo maar dan zou het voor jou paard dus leuker zijn om met de merrie samen te staan lijkt me.
En als je het geen probleem vindt dat de eigenaar niet zoveel doet. Kan je geen afspraken mee maken, wat betreft 's nachts op stal ivm met voeren ect...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:42

mmm, ik zeg optie twee....
evt afspraken met eigenaar en verzorgster maken?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:42

Nou afspraken met betrekking tot sávonds binnen van de merrie is geen optie.
De eigenaresse heeft altijd gezegd dat als de mogelijkheid zicht voordoet haar merrie 24/7 naar buiten moet.
Ik zou natuurlijk Wodan gewoon s'nachts binnen kunnen zetten maar dan is het de vraag of hij alleen binnen blijft staan aangezien de andere dan wel buiten blijven?
Hij is natuurlijk wel gewend nu dat hij s'nachts op stal gaat dus aan de andere kant is dit voor hem gewoonte en weet ik niet of het hem wat uitmaakt dat de andere buiten staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:49

kunnen beide paarden elkaar zien als 1 binnen staat en de ander buiten? (dus paddock aan de stal?) Dan zou ik kiezen voor de dominante merrie. Dekens slopen is heel erg vervelend, zoveel stoeien dat je paard er iets van oploopt nog erger. Als die merrie alleen dominant is met voer en de ander dan aan de kant moet, dan is dat prima op te lossen. Mijn merrie is ook dominant. Ze jaagt de anderen wel eens weg bij het hooi waar zij wil eten, maar dan gaan ze gewoon op een andere plek eten. Ze laten het niet op ruzie aankomen en gaan gewoon aan de kant. dan proberen ze af en toe of z bij haar mee mogen eten en sinds ze doorheeft dat er genoeg is gaat dat vaak ook heel gezellig. En in de wei is het helemaal geen probleem als er genoeg gras staat.

Als ze zo weinig komt verzorgen kun je afspraken maken. of vaste verzorgbeurten, of jij neemt haar beurten over tegen een vergoeding (waar je eventueel weer iemand anders mee kunt betalen) Het is maar net hoe graag zij haar paard dag en nacht buiten wil hebben of ze daar in mee gaat of niet.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 18-02-09 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 09:52

Ja ze kunnen elkaar zeker zien.
Aan die kant van het complex zijn in totaal 6 buitenstallen met 2 aan 2 een eigen paddock.
Alle andere paarden zijn 24/7 buiten, worden ook niet gereden, de enige die binnen staan s'nachts zijn die van mij, en als Juan dus word verkocht is het alleen nog wodan.
Maar hij kan dus de andere paarden wel gewoon zien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:53

Optie 2 lijkt mij persoonlijk ook aangenamer. Zo'n ruin die best agressief speelt (zo te lezen) zou ik echt niet bij mijn paard in de buurt willen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:54

dan zal hij het waarschijnlijk geen probleem vinden. Als ze maar vlakbij staan...

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:06

Ik zou denk ik kiezen voor optie 2 maar wel de eerste tijd de paddock/stal opdelen zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:55

Ik zou voor de merrie gaan. lijkt me de gene waar je het minste problemen mee krijgt. Ik vind het persoonlijk altijd belangrijker dat ze lekker rustig naast elkaar kunnen staan zonder elkaar te treiteren. Spelen gaan ze vanzelf wel doen als ze vinden dat het er tijd voor is.

Je zou het zelf ook niet leuk vinden dat je met iemand in 1 kamer moet zijn die constant aan je zit te trekken en je uitdaagt. Toch...? zo vergelijk ik het altijd.

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:53

ik zou kijken hoe het klikt tussen de paarden. misschien klikt het wel totaal niet tussen jou paard en 1 van die 2. Ok nr 1 is geen lievertje enzo maar goed het kan ook dat het met de merrie niet klikt en dat ze elkaar ook in elkaar trappen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:13

Ik vind het eigenlijk allebei waardeloze opties.... als je dekens gebruikt zijn die elke keer kapot , en dan heb je nog gezien de gebeurtenissen nog mazzel dat het alleen je deken is....

Ik zou mijn beestje niet graag blootstellen aan zo'n lompe klier de hele dag.

Bij paard nummer 2 ga je je weer rot zitten ergeren dat je alles alleen moet doen en voel je jezelf wellicht ook nog verplicht om het andere paard wat aandacht te geven , dat schiet dan helemaal niet op.

Dus tenzij je erop kunt vertrouwen dat je dier geen last heeft van nummer 1 , of dat je echt duidelijke afspraken kan maken zodat jij geen last hebt van nr. 2 , zou ik er volgens mij serieus over na gaan denken om gewoon je eigen paard te houden en daar een meehelpende bijrijdster voor te zoeken. Dan heb je eventueel nog de optie om je paard aan te houden totdat je zoontje naar school gaat en je meer tijd hebt , of je kunt bvb. iemand zoeken die zelf graag een paard wil en die het dier dan na een tijdje overkoopt. Dan weet je ook aan wie je het verkoopt , weet je zeker dat je paard goed terechtkomt en dan hou je het setje paarden lekker bij elkaar zodat je geen gedonder hebt met een nieuw paard / eigenaar.

Overal zitten natuurlijk haken en ogen aan , maar ik zou persoonlijk naar de 3e optie kijken.

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:00

Het lijken mij beiden niet echt geschikte weidegenootjes omdat je ze speciaal voer moet geven en allemaal andere extra verzorging... Je kan niet op ze rijden maar heb wel de meeste zorg/kosten aan ze... Ik weet niet of ik dit hier mag melden maar ik wil mijn paard verkopen en heb ook een gezelschaps pony bij haar staan... Maar het verkopen van dat gezelfschaps ponytje word nogal moeilijk omdat ze de eerste dag dat ik haar kreeg door mijn paard over de bakrand is gejaagd en nu heeft ze waarschijnlijk iets in haar nek zenuwen waardoor ze met haar hoofd strekt... De dierenarts heeft naar haar gekeken en ze is KERN GEZOND! Omdat ze nu nog heel jong is kan ik nog niet uitproberen met pijnstillers of het hoofdtrekken stopt... Het is een super lieve Welsh a merrie jaarling, ik vind het dan ook erg jammer dat ze dit heeft opgelopen... Misschien is zij wat voor je? Haar gedrag is gewoon goed en ze hoeft geen speciaal voer en zoals ik al zij is ze kern gezond!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:13

ik zou toch denk ik voor optie 2 gaan. voer kun je namelijk wel apart geven, maar ik denk dat je er nou niet bepaald op zit tewachten als je om de zoveel weken een nieuwe deken moet kopen omdat hij helemaal is stuk gebeten!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:20

tja ik vind het beide niet geweldig, optie 1 heeft al een reputatie.(bezwaren zijn denk ik al genoemt)
maar wat ik dan weer een nadeel van optie 2 vind zijn de ijzers toch wel, áls die een trap aan jouw paard verkoopt is de kans groot dat het ook niet zo'n mooie plek wordt...
maar hoe is nummer 2 als ze hengstig is?(zeker in combinatie met een ruin..)
mijn merrie kan wel eens een beetje knorrig zijn, loopt met dr kont te draaien, maar als mn ruin er dan te dicht bij komt verkoopt ze ook een trap...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:10

Helaas zijn beide paarden geen optie meer, beide eigenaren hebben geen intresse meer in de buitenboxen..........dus voorloig staat hij echt nog alleen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:15

Dat is wel jammer maar gezien de opties die je had zou ik beide niet doen.
Misschien toch een advertentie zetten hier op bokt of marktplaats of zo. Er zijn genoeg mensen die een fijn plekje zoeken waar een paard veel naar buiten kan.

Succes met het vinden van een oplossing.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:22

Is het geen optie om die 2e plek ook te betalen tot je een geschikt maatje hebt gevonden?