Hoe kan je het beste lange manen trekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Hoe kan je het beste lange manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:51

Hoi,

We hebben de manen van mijn pony eens laten groeien. Ik vind het nu toch wel erg armoedig staan maar zijn manen zijn al vrij lang geworden. Ik wil ze nu gaan trekken (hij eheft een hele dikke manenkam dus ik wil ze wel echt trekken), maar hoe kna je dat het beste doen als die manen zo lang zijn?

Groetjes,
Maartje

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:23

er zijn vele wegen naar rome in dit geval.

1. zoveel mogelijk in 1 keer, je moet dan wel veel ervaring hebben met deze manier en sterke vingers. leek me altijd beetje sneu en pijnlijk maar veel beroeps trekken zo de manen in 10 minuten op lengte en juiste dikte.

2. iedere dag een stukje van maximaal 10 cm. voordeel je handen blijven heel,maar sommige paarden zullen je al snel laten merken door naar gedrag dat ze hun dagelijkse trekbeurt niet echt
waarderen.

3. je kunt ook bij de "ik wil niet dat je aan mijn manen trekt"paarden, de manen naar de andere ook wel verkeerde kant kammen en ze op 1 lengte knippen, als je ze terug borsteld ziet het er niet zo recht uit. om uit te dunnen kun je ook een speciale dunschaar kopen je knip dan maar een deel van de haren weg. of wat lastiger en meer bijhouden; maak een rechte scheiding in de manenkam, van rug tot nek, kam het haar naar twee kanten, eventueel wat knijpers om het daar te houden. knip een baantje van een halve tot een hele centimeter uit het midden weg. manen terug borstelen en ze zijn dunner.

let wel: haren die je kort bij de manenkam wegknipt groeien soms het eerste half jaar rechtovereind terug, je moet dus iedere maand aan de slag of het wordt heel erg punk.

als je pony/paard nog een beetje warm is van het rijden gaat manen trekken stukken makkelijker,
doe dan wel even een deken op en pas op voor afkoeling.

sommige voskleurige paarden hebben manen die wel van nylondraad lijken, je trekt er makkelijker een stuk af dan de haren er echt uit.

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:40

je kan ze het beste trekken als het paard goed bezweet is van het rijden. Trek je het een stuk gemakkelijker eruit.

Province

Re: Hoe kan je het beste lange manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:44

Eerst knippen, en dan trekken!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:46

Met mijn merrie was het ook zo. Toen ik haar kocht, hadden de verkopers de eerste 15 cm vanaf de oren getrokken, maar kennelijk had ze er daarna genoeg van. Een maand of twee geleden heeft een vriendin van mij de manen bijna op de juiste lengte geknipt (ik bleef bij het hoofd van mijn paard staan om haar af te leiden) en daarna heeft ze het bijgetrokken. Dat werkte prima.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:51

Snijden is ook nog een optie, ik wil dat iig de volgende x bij mijn paard proberen. Zij is ook zo'n type van blijf van mijn manen af. :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:54

Province schreef:

Absoluut niet doen!
Die fout hebben wij dit najaar ook gemaakt toen de manen van mijn paard gekortwiekt moesten worden. We dachten slim te zijn door eerst de helft te knippen, maar het trekken werd vervolgens een ramp. Je bent sneller klaar en met minder sjagerijn wanneer je ze gewoon helemaal van het begin af aan trekt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:42

Bedankt voor de reacties!
Ik ga morgen een poging wagen ;) Hij is gelukkig helmeaal niet moeilijk emt trekken en trekt juist van je af zodat het makkelijker gaat :D (brave pony :P) Hij vindt het zelfs erg lekker hahaha

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:03

Falona schreef:
Province schreef:

Absoluut niet doen!
Die fout hebben wij dit najaar ook gemaakt toen de manen van mijn paard gekortwiekt moesten worden. We dachten slim te zijn door eerst de helft te knippen, maar het trekken werd vervolgens een ramp. Je bent sneller klaar en met minder sjagerijn wanneer je ze gewoon helemaal van het begin af aan trekt.

Ik doe het al 20 jaar zo. Geen probleem, als je het kunt. Het is veel pijnlijker voor een paard als je te lang haar moet trekken.

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:31

Inderdaad, bij erg lange manen, eerst knippen, dan trekken. Altijd heb ik dat gedaan, nooit problemen mee gehad.
Paarden vinden het veel verschrikkelijker als je lange manen trekt!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:55

Het is al gebeurd :D Haha echt een fris koppie heeft ie weer. Hijw as het natuurlijk niet meer gewend na zo'n lange tijd, dus hij schrok er een beetje van maar aan het stond ie gewoon lekker rustig. Wat een (....)werk in dat koude weer zeg!

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:48

ik doe ze knippen en dan met deen uitdunschaar onderaan verschillende knipjes geven.
zo lijkt het of dat de manen zijn getrokken maar je hebt minder moeite kracht en minder vervelend voor het paard!

de scharen heb ik bij de hema gekocht werkt SUPER

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:05

wij knippen ook eerst en dan trekken dit werkt altijd prima bij ons

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:10

Ik snij ze liever, zo'n uitklapkammetje met snijmesjes ertussen,, ideaal.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:19

ik zou ze ook eerst een stuk knippen en daarna trekken, maar soms zijn ze dan iets te dik doordat je ze hebt geknipt.
dan kun je ze ook nog snijden, dit vind ik vaak ook gewoon mooi.

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:38

ja snijden kan idd ook heb je ook resultaat maar ik ben neit echt goed met snijden ^^
en ik vind bij trekken en snijden de witt uiteindes niet zo mooi

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:39

eerst een stuk afknippen zodat ze nog gewoon aan de lange kant zijn voor korte manen (nap je hem nog?) Daarna netjes trekken. doet je paardje ook veel minder pijn als ze wat korter zijn voordat je begint

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:00

welke stukken haar mag/kun je eigenlijk trekken?
ik heb er geen flauw idee van...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:41

Elk stuk ;)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:43

pff ik had dat probleem ook was al even niet op wedstrijd meer geweest dus ook niks aan de manen gedaan en vandaag ik zat naar die manen te kijken en ergerde me dood aan z`n manen dus heb me even uitgeleefd en heb ze helemaal getrokken pff was wel een werk zeg maar nu is ze wel weer mooi dus succes ermee haha

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:46

Eerst een stuk eraf knippen dan trekken. Doe het altijd zo en dat gaat prima. Snijden is ook een optie, maar dan blijft de boel wel erg dik. Als je paard ertegen kan zou ik dus gewoon trekken (nadat je er een stuk af hebt geknipt) Succes!

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:22

Je moet een plukje pakken dan om het kammetje omdraaien (niet teveel in 1x ) dan een vlugge trek zodat het er in een keer uit is . dan goed kijken waar je het volgende plukje gaat trekken , maar mischien kan je beter is met een uitdunmesje tewerk gaan & dan pas trekken (knippen is niet zo slim met mijn ervaring daarmee ! suc6

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:28

Odenalu2 schreef:
Je moet een plukje pakken dan om het kammetje omdraaien (niet teveel in 1x ) dan een vlugge trek zodat het er in een keer uit is . dan goed kijken waar je het volgende plukje gaat trekken , maar mischien kan je beter is met een uitdunmesje tewerk gaan & dan pas trekken (knippen is niet zo slim met mijn ervaring daarmee ! suc6

dus het maakt niet uit of je de bovenste of de onderste haren er uit trekt?

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:34

Mijn pony vind het helemaal niet leuk. Maar ik heb mijn pony pas een week!