Paard kopen en laten voorrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Paard kopen en laten voorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 13:38

Ik ga morgen bij een paardje kijken. De bedoeling is om haar eerst 1 a 2 maanden op leasebasis te rijden en als het klikt om tot aanschaf over te gaan. Het is geen makkelijk dingetje, staat al erg lang te koop en heeft al meerdere mensen op bezoek gehad die haar toch niet willen.

Nu wilden ze haar voor laten rijden. Wat ik heb begrepen rijdt dat meisje bijna altijd met slof, niet vaak per week op dit paard en rijdt ze niet de sterren van de hemel.

Ik heb dit dus geweigerd. Ik wil het paard los zien lopen, draven en galopperen. Daarna wil ik zelf rijden.

Want ik denk dat je het paard anders beoordeeld als je zo'n ruiter erop ziet rijden. Je krijgt geen reeƫl beeld van zo'n paard, je ziet de rijkunsten van zo'n ruiter en zegt nog niets over de potentie van het paard.

Wat vinden jullie hiervan???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 13:59

Ik stap zelden zo op een paard,
maar ik wil hem inderdaad ook altijd eerst even los zien!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:01

Tja als het paard met haar slecht loopt kan je er vanuit gaan dat het gewoon aan de ruiter ligt, maar het geeft je in ieder geval wel een beeld van hoe dat paard tot nu toe is gereden. Dan kan je misschien wel beter inschatten hoeveel werk je aan dit paard zal hebben en of je er zoveel tijd in wilt steken.
En als je er vervolgens zelf opgaat, en iemand bij je hebt die het verschil kan zien. Denk dat het gemakkelijker wordt om in te schatten hoeveel gebrek aan rijkunst is en hoeveel gebrek aan opleiding bij het paard.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:04

Hoe is het gegaan met je toekomstige paard.

Zie ik je binnenkort op stal.. Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:15

Als het een middelmatig ruiter is zou ik daar ook niet voor kiezen.
Maar als een goede ruiter het paard voorbrengt kun je wel zien wat het paard in huis heeft.
Ik vind het zelf wel prettig als iemand anders eerst op het paard stapt.
Ik hoef een paard overigens niet los te zien. Het gaat erom wat ie onder het zadel doet. Los zegt me niet zoveel.
Sommige paarden kunnen los gruwelijk goed bewegen maar daar zie je onder het zadel niets van terug.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:51

ik ken het meisje en het paard in kwestie... Lachen

Het paardje wordt toch zeker wel een aantal malen in de week met slof bereden.... ze zijn nu aan het "oefenen" in de buitenbak.... en dat gaat goed.

Ze rijdt het paardje met slof onder het mom van "Anders is ze niet te houden".....

Het is een voorwaarts paardje, pittig, maar volgens mij zeker wel te houden.... mijn instructrice heeft het paardje ook gereden.. zonder slof!

De ruiter is trouwens pas 14 of 15...

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:19

Ik stap niet zomaar op een paard, wil het wel eerst onder iemand anders zien of ie braaf zat is en hoe hij oogt.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:32

tip, neem alles op op video, dan kun je jezelf en het paard nog eens in alle rust thuis bekijken, of aan een deskundige laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:44

Fitzroy schreef:
Sommige paarden kunnen los gruwelijk goed bewegen maar daar zie je onder het zadel niets van terug.

Dat is meestal omdat het paard een zeer beroerde ruiter op zijn rug heeft of omdat het paard nog niet ver genoeg in de africhting is.
Ik ken zelf meer gevallen van paarden die los niet bijzonder bewegen maar onder de man echt spectaculair worden.
Maar ook als een goed paard slecht wordt voorgesteld kijk je daar wel doorheen hoor. Vaak haal je dar ook veel dingen uit over het karakter van het paard. Ik zou het paard los en onder de man willen zien.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:38

Jippie"]
[quote="Fitzroy schreef:
Sommige paarden kunnen los gruwelijk goed bewegen maar daar zie je onder het zadel niets van terug.

Dat is meestal omdat het paard een zeer beroerde ruiter op zijn rug heeft of omdat het paard nog niet ver genoeg in de africhting is.
Ik ken zelf meer gevallen van paarden die los niet bijzonder bewegen maar onder de man echt spectaculair worden.
[/quote]

Daarom zie ik ook liever paarden onder de man, dan weet je wat je koopt.
Overigens, ik zou een GP ruiter toch geen beroerde ruiter willen noemen Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:42

Fitzroy"]
[quote="Jippie"][quote="Fitzroy schreef:
Sommige paarden kunnen los gruwelijk goed bewegen maar daar zie je onder het zadel niets van terug.

Dat is meestal omdat het paard een zeer beroerde ruiter op zijn rug heeft of omdat het paard nog niet ver genoeg in de africhting is.
Ik ken zelf meer gevallen van paarden die los niet bijzonder bewegen maar onder de man echt spectaculair worden.
[/quote]

Daarom zie ik ook liever paarden onder de man, dan weet je wat je koopt.
Overigens, ik zou een GP ruiter toch geen beroerde ruiter willen noemen Knipoog
[/quote]

Maar als je weet dat het een wat mindere ruiter is, zou ik het niet doen. Je krijgt een vertekend beeld dan.
In dit geval zal ik het paard idd ekker los laten zien en misschien er even opstappen. Maar voorrijden met dit meisje en de slof??? Scheve mond

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:46

Nee, in dit geval is het waarschijnlijk handiger als ze er zelf opstapt en dit op video opneemt en zelf uitgebreid terugkijkt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 18:06

Ik neem mijn vriendin mee. Die rijdt bijna hetzelfde als ik doe.
Ik wil het paard even los zien, onder haar en zelf aanvoelen.
Helaas heb ik morgen geen video ter beschikking maar als het wat is slaap ik er nog een nachtje over en kom ik dan terug met een videocamera!