keuze tussen 2 stallen welke zouden jullie kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

keuze tussen 2 stallen welke zouden jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:29

Ik ben op zoek naar een andere stalling bij het bos!nou heb ik 2 opties welke zouden jullie kiezen:

stal 1 is een manege/pension met binnenbak en buitenbak,longeercirkel, wasplaats met warm en koud water,en max maar 4 uurtjes buiten,zou dan kiezen voor halfpension,dus 125 euro voor stal(er wordt wel gevoerd maar moet je wel klaar leggen/zetten ecxl brok,bodembedekking(mag stro of vlas zijn),ruwvoer,hier moet je ook zelf buiten zetten of er exstra voor betalen! hier stal zelf mesten

nadeel van hier vind ik echt maar max 4 uurtjes buiten per dag(inclusief alles ook 200 zo ongeveer

stal 2:wat kleinere buitenbak,wasplaats met alleen koud water,paarden hebben allemaal een eigen weitje en staan zekers min 9 uurtjes buiten,ze worden binnen en buitengezet,en het is 200euro inclusief kuilvoer en brok en bodembedekking is stro,nadeel iets minder voor het geld maar wel langer buiten...en nadeel hun mesten de stallen maar 1x per week uit af en toe wordt er bijgestrooid,heb hiervoor op vlas gestaan goed ervaringen mee niet zo nat.

wat zouden jullie kiezen tussen deze twee en waarom??
Laatst bijgewerkt door kiddes op 14-02-09 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

HindaFree

Re: keuze tussen 2 stallen welke zouden jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:30

ik zou voor 2 kiezen en dat al alleen omdat ze dan zo veel buiten komen :D

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:32

ja inderdaad, ik zou ook kiezen voor 2.
dit omdat het je tijd scheelt qua binnen / buiten zetten, voeren ed, maar vooral omdat ze veel buiten komen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:38

2 - duidelijk. Meer buiten, waarbij er voor je buitengezet wordt. De kosten zullen uiteindelijk niet gigantisch verschillen, stro/vlas, hooi en brok kosten ook behoorlijk. Voor een baaltje hooi mag je al snel 2,50 rekenen. Goedkope brok is rond de 10 euro per 25kg, Stro is verschillend maar toch wel 2 euro per baaltje en Vlas is rond de 7 euro per ding en heb je er toch vaak ook wel 4 per maand van nodig, plus opzet van 6 balen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:40

Zeker weten 2, fijner voor je paardje :j

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:43

wat vinden jullie van de bodembedekking bij stal 2 op stro maar 1x wordt uitgemest?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:45

Is wel erg weinig, maar je kan toch ook gewoon tussendoor de mest eruit scheppen?

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:45

ik ga met de andere mee en zou voor nr 2 kiezen al is het maar voor t 9 uur naar buiten.
verder zou IK mijn paard nooit op een manege willen hebben.
stro is dan wel een nadeel,staat bij mij ook op vlas.
meschien eens overleggen of vlas een optie is ???
evt, tegen een kleine bijbetaling?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:47

ik zou ook voor 2 kiezen.
maar kun je niet zelf bijv. 1keer in de week extra uitmesten als dat het probleem is??? ;)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:47

oja , het mesten zou je meschien in overleg met iemand anders kunnen regelen (weet nie hoe de andere hierover denken maar ik geef ook zomaar wat tips,he)
of zelf tussen door wat eruit halen zoals hierboven al beschreven??

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:48

Ga morgen inderdaad naar stal 2 toe overleggen of vlas is een optie is,en inderdaad kun je met stro tussendoor de mest eruithalen maar vaak neem je ook het stro ermee weg,en mijn paard eet ook stro,dadelijk geen bodembedekking meer in de stal en ligt er niks meer in..als je bijv niet bij pakken mag

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:49

De stal waar mijn paard staat wordt ook maar 1x in de week uitgemest en staat op stro. Wel wordt er elke dag opgestrooit, heb hier geen problemen mee. ;)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:49

Ik ga ook voor 2 :j 1x uitmesten is wel weinig, maar je paardje kan wel lekker lang buiten staan :)

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:50

ik zou voor 2 gaan.
en dat er maar 1 x in de week word uitgemest wat minder.
maar ze staan langer buiten.
dus de stal word dan ook wel minder snel vies

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:50

malita04 schreef:
oja , het mesten zou je meschien in overleg met iemand anders kunnen regelen (weet nie hoe de andere hierover denken maar ik geef ook zomaar wat tips,he)
of zelf tussen door wat eruit halen zoals hierboven al beschreven??

ja dat wil ik dus ook vragen of ik zelf uit mag mesten ;) en er zit geloof ik geen putje in de stal en stro is gauw nat of niet of hoe doen jullie dat?

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:51

En wat andere ook zeggen, wel handig als je dan bijna elke dag tussendoor de mest eruit schept.

noproblemo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:53

ik zou ook voor stal 2 gaan, maar ik zou wel iedere dag gewoon je stal uitmesten, ammonia geur is niet echt bevordelijk voor de luchtwegen van je paard ;)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:55

bij ons is er ook geen putje in de stal.
maar zoals ik al zei staat die van mij op vlas,dat zuigt uiterraad veel meer vocht op dus heb je minder nattigheid in de stal,het is ook makelijker uitmesten...vindt ikzelf.
verder wordt er iederre dag uitgemest en zonodig wat vlas erbij gekiepert,jaja sta volpension ;)
nyos eet ook alle stro uit de stal en ben om die rede overgegaan op vlas.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:00

k Weet niet hoor, als ik fantatiek wedstrijdruiter was zou ik het een moeilijke keus vinden. Op stal 2 kun je ws. maar beperkt trainen, kleine buitenbak, geen binnenbak. Leuk dat je paard er veel uitkomt (echt belangrijk) maar toch...Bovendien vind ik 1x/week mesten echt waanzinnig. Ik weet niet waar je woont, maar voor 200 euro zou ik toch een beetje meer verwachten.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 08:07

Stal 2 vanwege de weidegang, en dan zelf af en toe uitmesten als je er toch bent. Uitmesten moest je op stal 1 ook al doen, voor dat prijsverschil komt je paard wel 2x zo lang buiten.
Ik zou zelf ook niet op een pension/manege willen staan, liever iets kleinschaligs, maar dat ligt eraan wat je fijn vindt. Op wat voor soort stal sta je nu?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:18

eerste instantie geen van 2. Anders stal 2 dit doordat ze apart staan ook dat vind ik niet fijn voor een paard.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:24

Als ik moet kiezen tussen deze 2 dan zou ik voor de 2e kiezen, paard kan langer naar buiten.
Het 1x per week uitmesten hoeft geen probleem te zijn, heb ik ook op een stal gehad. Je kunt zelf de drollen dagelijks weghalen. Stro vind ik zelf veel prettiger voor een paard want dan hebben ze nog wat te knabbelen en te rommelen als ze op stal staan.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:25

optie 1 zou IK niet doen, puur alleen al omdat je paard dan op een manege komt te staan :P
en optie 2 lijkt me ook niet fijn. ze staan allemaal in aparte weilandjes als ik het goed begrijp? maar als ik zou moeten kiezen, dan toch optie 2 ;)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:05

Van deze twee lijkt optie 2 mij ook het beste. :j
Maar 1x per week uitmesten met stro als bodembedekking is toch niet te doen? Mag je niet zelf tussendoor ook uitmesten?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:09

als die paarden de hele dag buiten staan, klinkt 1 keer per week uitmesten helemaal niet raar hoor, als ze wel elke dag bijstrooien....
ik zou dus voor optie 2 gaan en dan hopen dat er een paard is waar die goed mee kan, zodat ze samen buiten kunnen