Wat te doen met zijn manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aardbeitjeee

Wat te doen met zijn manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:41

De manen van mijn minishet zijn er allemaal afgebeten of geschuurd. Zo zonde, eerst had hij nog een beetje een volle bos, maar daar is bijna niets meer van over. Het is zó lelijk. Op zich, ik loop er niet mee of iets, en ik vind het niet vreselijk erg omdat ik niet 'gespaard' heb voor zijn manen, zeg maar. Maar zijn staart is ook al zo magertjes, en hij heeft ook kale plekken (schimmel/eczeem). Het is sowieso kort, het hangt wel opzij, en zijn voorpluk is redelijk groot vergeleken met de rest.

Wat kan ik doen om het er nog een klein beetje leuk uit te laten zien? Ik had gehoort dat als je het invlecht, dat het sneller groeit. Maar ik dacht altijd dat je daarmee het haar afknelde? Ik heb geen idee. Wil ook wel eens een keer een foto maken of zo. Ik zat te denken om het zo kort te laten knippen dat het rechtovereind staat, alleen dan vind ik het mooier als het wat voller is.. Ik ga geen extensions kopen of zo, dat is mij allemaal veels te duur en onnodig.

Liefs.

meeikk

Re: Wat te doen met zijn manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:12

ik zou het gewoon heel kort afknippen/scheren licht er ook aan hoe het eruit ziet..

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:16

Hoi,

Ik heb een schimmel merrie met zomereczeem. Ze schuurt haar hele manen af vanaf de schoft tot de helft van de manenkam. De rest tot de oren blijft lang. Geen gezicht natuurlijk. Nu heb ik een schaar gepakt en de lange manen afgeknipt. Ondertussen zijn de manen redelijk gegroeid. Ze staan nog steeds recht op, maar vind het wel gaaf eruit zien. Dit was voordat ik de manen had geknipt, ergens in oktober.
Afbeelding

Dit was in januari, heb er verder niets meer aangedaan...
Afbeelding

De voorpluk begint nu echt weer een pluk te worden en de manen zijn al voller en "langer", ze staan nog wel rechtop :D ...

Ik doe er verder helemaal niets aan. Ook blijf ik verder van de staart af. Er komt geen spray of borstel te pas, haal vuiltjes er gewoon met de vingers uit, of ik schud het rustig eruit. In het voorjaar was ik de staart een keer goed uit, spray ik een keer wat in en pluis het goed uit, maar meer dan dat doe ik ook niet. En ze heeft alweer een mooie staart gekregen.

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:21

dat klinkt alsof je paard last hebt van staart en manen exceem maar schuurt hij in de winter ook?? omdat staart en manen exceem volgens mij van vliegjes komt zou hij er in de winter geen last van moeten hebben. anders zou k het kort knippen en er een middeltje voor halen, kan je het beter tot op de huid insmeren.
hoop dat je dr wat op vind.
suc6

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 11:24

Hoi, nee hij schuurt niet in de winter maar het paard wat bij hem staat bijt zijn manen eraf :+

Zelf heeft hij een enorme wintervacht, het is een teddybeer (keer tien), hoe zou ik hem dan moeten insmeren? ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:34

Gewoon wat meer de haren aan de kant doen, wat beter wrijven om de zalf aan te brengen :) Mijn verzorgpony's hebben ook maneneczeem en een dikke vacht, maar dat lukt wel hoor :D
Laatst bijgewerkt door SSDesign op 14-02-09 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:36

Ik zou het helemaal afknippen en weer laten groeien, met mijn shet ook gedaan ( mijn veulen had ze heerlijk afgebeten.
nu krijgt ze weer een mooie bos terug.. ik zou geen vlechten doen dan knelt het haar onder het elastiek alleen maar af :)

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:58

Ik ga het denk ik knippen, dat het een klein beetje opzij hangt. Dus kort. Want alles is nu zo ongelijk.

Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien, bij sommige shetten vind ik korte manen er echt vreselijk leuk uit zien, maar bij mijn eigen shet twijfel ik. :)
Als ik toch bezig ben, ga ik de staart ook recht afknippen denk ik.

xrosann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:00

Je kunt zo'n speciale deken opdoen zodat als ze schuren, de huid, en manen er niet aan gaan.. ik weet alleen niet waar je die kan kopen!

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:03

Die dekens zijn nogal duur.. Dan koop ik liever een spray of iets, dat is goedkoper. Verder heeft hij er niet heel veel last van, dus ik vind een deken onnodig. :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:59

aardbeitjeee schreef:
Die dekens zijn nogal duur.. Dan koop ik liever een spray of iets, dat is goedkoper. Verder heeft hij er niet heel veel last van, dus ik vind een deken onnodig. :)

En dit is dus gatteflak ;)

Spray moet je weet ik het hoe vaak kopen, een deken is eenmalig. Dus spray komt op den duur ook duurder uit dan één deken. ;)

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:05

maar hij schuurd toch niet?? t is toch afgeknabbeld...
ik zou t helemaal afknippen en wellicht iets in smeren wat je andere paard vies vind?? zodat die er af blijft.
Succes en stekels staan elk paard/pony

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:19

Als het paard niet schuurd, maar het word afgebeten door een ander paard.
Dan kun je een speciaal bijt-goedje kopen.
Ik geloof dat het Crib-ox, of Crib-off heet ofzo. Je kunt het bij ruitersportzaak ,maar ook bij boerenbond halen.
Dan vinden ze zo smerig, dan blijven ze er wel af!

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:29

Nee, hij schuurt én het wordt afgebeten. ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:43

Ik kamde altijd de manen en staarten van paarden en pony's, maar mijn vader zei toen dat ik het beter kon uitpluizen met mijn handen en met een zachte borstel het glad borstelen. Ik reed toen een pony met een dunne staart, maar die was na een half jaar als een stukkie voller geworden. Gewoon, er niet te veel aanzitten. Maar als het er echt zo slecht aan toen is zou ik het kort knippen en dan wachten, wachten en wachten! Als het langer is, zou ik er een vlecht indoen, dan groeien de manen/staart sneller.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:25

Citaat:
Ik had gehoort dat als je het invlecht, dat het sneller groeit
Sneller groeien zal het er zeker niet van. Haar groeit vanuit de wortel en daar heeft vlechten geen invloed op. Bij mijn (toenmalige) Fries vlocht ik het wel in, dit om te voorkomen dat ze afbraken/afschuurden op bepaalde lengte.

Bij een van onze shetje knippen we de manen helemaal af als hij zich 's zomers gaat schuren omdat het onder zijn manen gaat broeien/jeuken. Dus helemaal alles er af op de maantop na, die blijft gewoon lang. Ziet er dan trouwens heel stoer uit :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:28

PP --> VSW

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:26

Oh mijn paard had dit ook. Ik heb gewacht tot de ene helft iets langer was (circa 5 cm) en heb toen de andere helft afgeknipt tot die lengte. Nu is het ruim anderhalve handbreedte en véél dikker dan hiervoor. Het is even zonde, maar haar groeit vanzelf weer.

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:02

gewoon helemaal kort afknippen/snijden goed behandelen met antibijt spul voor het andere paard en met spul voor het eceem. Zou het ongeveer 2/3 cm lang houden leuk punk koppie ervan maken. Komt het ook weer mooi vol terug als het goed is.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:40

Muppeltje schreef:
gewoon helemaal kort afknippen/snijden goed behandelen met antibijt spul voor het andere paard en met spul voor het eceem. Zou het ongeveer 2/3 cm lang houden leuk punk koppie ervan maken. Komt het ook weer mooi vol terug als het goed is.

Lijkt mij ook een goede tip!

Mooi kort koppie is niet lelijk, en hopelijk kan je iets vinden dat jet schuren en bijten verhelpt!

marly1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:10

Ik zou het kort afknippen en eventueel insmeren met teatree ( weet niet hoe je het schrijft )

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:25

Ik zou de staart en manen gaan wassen met een speciale shampoo tegen manen exceem werkt super , maar mischien als het nog niet te laat is kan je het in 'stekel manen' knippen ziet er ook nog leuk uit , en anders werkt het ook goed om een beetje te knippen (heel klein stukje) dan gaan de manen sneller groeien. Dit werkten ook goed bij mijn pony de manen zijn al bijna helemaal hersteld ! =D