Rubberen matten wat is jullie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chanouk

Rubberen matten wat is jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:22

Ik wil graag weten wat jullie van rubberen matten vinden in de stal, want ik zit zelf in twijfel of ik dit zal doen.
De een is er heel positief over en de ander weer heel negatiev dat het gaat stinken omdat de urine niet weg kan komen.

Wat voor matten gebruiken jullie en wat is jullie ervaring ermee?

magic_lover

Re: Rubberen matten wat is jullie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:26

ik heb toevallig matten in mijn stal, alleen voorin.

lag er al in van een paard dat telkens liep te krabben...
zijn geen speciale matten, gewoon dood simpele.

wij hebben nergens last van dat het gaat stinken oid :n
ik vind ze ideaal, zeker omdat mijn huidige paard ook nog wel eens wil gaan krabben :D
en persoonlijk lijkt het mij ook fijner voor het paard :j

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:28

Ok, en heb je er dan gewoon stro bij of iets anders?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:36

:j laagje vlas en daar overheen hebben we stro, eigenlijk bij alle stallen, alleen bij die van mij liggen dan toevallig nog die matten voorin :)

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:20

wij hebben ook rubber matten want er stonden vroeger kalfjes daar (dus roosters) .mijn vader had het eigenlijk gedaan voor de trekkers(dan gaan ze minder snel roesten ofso) maja aangezien ik nu paarden heb staan die in die stallen. ik vind rubber matten heel goed.als je je uitmesten tenminste goed bijhoud. En je moet er voor zorgen dat de plas wel ergens in een gootje loopt want anders krijg je zo'n vieze smurrie

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:25

Ok je hebt er verder geen stro ofzo op?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:31

Wij hebben voorin (onder voerbak en bij toegangsdeur), een grote mat liggen over de gehele breedte van de stal. Wel om de week de mat een keer eruit halen om eronder schoon te maken.
Dit zijn wel zware matten, circa 2cm dik. De rest gewoon stro erin, natuurlijk

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:01

1 van onze paarden staat ook op rubbermatten, waterdoorlaatbare matten.
en dan een dun laagje zaagsel erover

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:07

Mijn pony staat ook op rubberen matten, alleen voorin. Achter in de stal hebben we geen matten. Voorin hebben we vooral matten, omdat ze 's nachts nog wel eens stampt. Aangezien ze op de deel bij ons staat en wij er vlak naast slapen, kan je dat dan dus wel goed horen! Heb verder niet veel ervaring met matten op de plekken waar ze mesten enzo.. Want heb achterin geen matten liggen, omdat de urine dan verder nergens weg kan(We hebben geen gootje ofzo). Als de matten hier dan zouden liggen trekt dat er helemaal in en dan gaat het wel stinken.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:53

Ik heb in bijna de hele stal rubberen matten (een stook van zo'n 40 cm niet) met daarboven gewoon stro.
Ik ben er erg tevreden over. Het uitmesten gaat makkelijker en zijn stal blijft ook droger.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:00

shadomagic schreef:
1 van onze paarden staat ook op rubbermatten, waterdoorlaatbare matten.
en dan een dun laagje zaagsel erover

Wat voor matten heb je dan?

aidatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:03

die van mijn staat voorin ook op maten ik heb matten met glufjes er in zodat het plas er redenlijk uitdruipt en voor de rest heb ik er vlas op met stro ik maak me matten 1 keer in de 3 maanden schoon met detel gewoon voor het idee dat ze grondig schoon zijn laat ik ze lekker halve dag drogen buiten en dan er weer in. ik heb die van mijn uit friesland en die werden gebruik voor koeien

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:24

Ik ken het niet.. Waar dient het voor?

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:11

Ik heb drainagetegels (urinedoorlatend), omdat ik een rooster in de vloer heb. Hierdoor loopt de urine weg en blijft de stal lekker droog, geen nare luchtjes en zo klaar met uitmesten. Ik gooi wel een dun laag stro over de tegels heen zodat er naast het kuil wel wat te knabbelen is in stal.
De tegels isoleren ook goed en ik merk aan mijn paard dat ze het prettiger vind, ze ligt meer.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:11

chanouk schreef:
Ok je hebt er verder geen stro ofzo op?

jawel ik heb altijd stro er op ..was ik vergeten te zeggen :+

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:56

fancyrebel schreef:
Ik heb drainagetegels (urinedoorlatend), omdat ik een rooster in de vloer heb. Hierdoor loopt de urine weg en blijft de stal lekker droog, geen nare luchtjes en zo klaar met uitmesten. Ik gooi wel een dun laag stro over de tegels heen zodat er naast het kuil wel wat te knabbelen is in stal.
De tegels isoleren ook goed en ik merk aan mijn paard dat ze het prettiger vind, ze ligt meer.

Ok zoiets zoek ik, waar heb je de drainagetegels vandaan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:03

ik gebruik al jaren rubber matten. alleen voorin de stal over de gehele breedte. Matten zijn 1,50 bij 1,50. Heb er dus twee. Zelf gesneden van oude rubberen transportband die je per meter kunt kopen. Matten zijn ongeveer 2 cm dik (erg zwaar, blijven dus goed liggen) Mijn paard schuift altijd het stro naar achteren. Ze ligt met de matten dus niet een harde onderbodem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:03

Ik vind het dus helemaal niets.. Heb ze zelf ook nooit gehad, maar toen ik nog wel eens stallen mesten op een manege zag ik er absoluut het net niet van in. Lastige, onhandige, zware dingen waar de pis onder loopt en die je dan vervolgens elke week uit de stal moet slepen om ze schoon te spuiten. :n

Mijn paarden krijgen gewoon elke dag een schone stro stal. (minimaal 20cm dik) en onder mijn stallen zit een soort van afvoer voor de urine.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:11

Wij hebben sinds een paar weken ook matten in de stal!
We hebben ze gekocht via Imker op bokt!
Ze laten urine door en omdat onze stallen een heel klein beetje aflopen loopt de plas mooi naar de goot..(dus geen vieze geurtjes)
Daarover heb ik een laag stro, die elke dag helemaal schoon wordt gemaakt!
Je merkt het duidelijk met stroverbruik! Je hebt veel minder stro nodig voor hetzelfde "zachte' effect!
daarnaast is de stal duidelijk minder nat!
En natuurlijk veel minder mest werk :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:33

Ik heb in 1 stal al ruim 3 jaar rubberen maten die vocht doorlaten. Onze paarden staan op een oude grupstal, dus de grup is nog aanwezig, alleen nu dichtgelegd met bankirai planken. De matten zijn 1x1m en zo'n 6 cm dik. Stroef/glad van boven en van onderen zijn het allemaal kleine vierkantjes. Ze verschuiven niet en de stal blijft mooi droog, stinkt niet. Na van alles te hebben geprobeerd gebruik ik in deze stal geen strooisel meer, omdat ik heb gemerkt dat daardoor de bovenlaag van de mat veel sneller dichtslibt en het dan wel gaat stinken. 1x Per maand pak ik de tuinslang, til 1 mat iets op en leg er een plank onder. Flink met de bezem erover heen en een sopje en de matten zijn weer als nieuw. Ik heb ze gekocht bij Seegers in Halle, ongeveer 45 euro per mat.

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:47

Ik heb de tegels bij Horsefriend vandaan.
De tegels spuit ik met de hogesdrukspuit schoon wanneer mijn paard weer 24 uur op het land staat.

Jessix: je haalt de tegels niet elke week weg en als je doorlatende tegels hebt moet er wel een afvoer in je stal zijn anders heb je er niet veel aan.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:09

Ik heb sinds kort een partij vochtdoorlatende matten, van 7 cm dik. Vierkant profiel aan de onderkant, bovenkant is glad.

Ze liggen nog niet in de stal, heb ze via marktplaats gekocht en wil even wachten tot beter weer zodat ik de oude matten (gladde rubbermatten, niet vochtdoorlatend) kan weghalen en de stal meteen flink kan schoonspuiten.

Mijn ervaring met matten is tot nu toe altijd heel goed geweest, over de gladde ben ik alleen niet te spreken omdat het vocht niet weg kan.

Ik hoop dat de nieuwe matten beter bevallen.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:09

bedankt voor jullie reacties zit nog steeds erg in twijfel ben er nog niet van overtuigd