Weiland niet aan huis; ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

racekater

Weiland niet aan huis; ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:26

Wij zijn in de gelegenheid om een extra weide te huren voor onze paarden. Deze weide ligt op 2 auto-minuten afstand van ons huis.
Nu spelen er direct allerlei vragen door mijn hoofd, te beginnen met de vraag of we er wel aan moeten beginnen. De paarden staan dan niet bij ons aan huis, waardoor we zelf niet continu kunnen controleren. En gaan we ze er dan iedere ochtend heenbrengen en 's avonds weer ophalen of laten we ze daar ook 's nachts staan?

Wie van jullie heeft er een weide die niet aan huis ligt en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

gerano

Re: Weiland niet aan huis; ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:28

mijn paard heeft op een weide gestaan, op een tweetal minuten stappen. Zorgen dat er zeker stroom op de draad is, en de poort goed op slot is. zorg ook voor genoeg drinken en een stal waar ze eventueel kunnen schuilen. Daarmee is het perfect mogelijk om je paard daar te laten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:26

Mijn paarden staan met een kwartiertje fietsen bij me vandaan. De bewoners in de straat kennen mij en mijn vriend en ze kennen mijn paarden dus ze weten wanneer er iets niet koosjer is. Onze wei ligt nogal afgelegen, dus daar vertrouw ik wel op. Ze staan 's nachts op stal en er is voldoende stroom op de draden. En we zijn niet de enigen die daar met onze paarden staan, er is over heel de dag controle van een 5 tal mensen.

Rich1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:29

Wij hebben eigen weiland dat is achter mijn buurman's huis zijn paarden lopen erop en mijn pony.
Hij gaat in de winter 's nachts binnen en in de zomer blijft hij buiten.
het is op 2 minuten loop afstand.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:25

Mijn pony staat op 5 minuten rijden met da auto van mij vandaan. Ze staat er 24/7. Zorg er voor dat er een voldoende grote schuilstal is. Denk er over na hoe je vers water kan brengen. je kan bijvoorbeeld met de buren het op een akkoordje gooien dat je bij hun water af koopt, je kan van thuis water brengen in kannen of in grotere watertonnen, je kan een waterput laten boren,...
Hetzelfde eigenlijk voor de stroom. Je kan opnieuw stroom kopen van de buren, of zorgen voor een toestel op accu.

Als je je paarden liever snachts binnen hebt, kan dat ook, maar dan moet je dagelijks op en neer. In de zomer zou ik ze eigenlijk gewoon buiten laten. S winters zou ik kijken naar het weer en naar de staat van de weide.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:31

ik heb heel lang een weide gehad 10 min rijden van ons huis af.
is eigenlijk altijd goed gegaan alleen lastig met voeren in de ochtend en avond als je moet werken.
voor de rest kon ze zelf de stal in en uit lopen (zomer en winter)

wel overal goede sloten op hangen en voor de rest geen waardevolle dingen laten liggen (tuig e.d.)

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:19

Mijn paard staat bij iemand anders in de wei. De wei waar ze 's winters staan is vijf minuten lopen van haar huis. Zij brengt haar paarden 's ochtends en haalt ze 's avonds weer op. Mijn paard en haar Shet blijven er wel 's nachts staan. De mensen die bij de wei wonen weten van wie de paarden zijn en houden een oogje in het zeil. Toen mijn paard er net stond, en ik 's avonds kwam voeren, kwam de buurman al vragen wie ik was. :)

In de zomer staan alle paarden in een wei die vijf minuten fietsen van haar huis is. Daar staan ze allemaal dag en nacht buiten. De mensen waarvan ze de wei huurt wonen ernaast, en ook bij die wei weet iedereen van wie de paarden zijn. Langs deze wei ligt ook een redelijk druk fiets-/voetpad. Toevallig woon ik één minuut lopen van de wei, dus kan ik een oogje in het zeil houden. :)

Bij het eerste weiland hebben wij geen spullen liggen, behalve de halsters van de paarden die in de wei staan. Bij het tweede weiland kunnen een aantal dingen in het stalletje gelegd wordt achter slot en grendel. Op geen van de weiden zit een slot.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:26

Ik heb het ook lang zo gehad, moest er 2x per dag heen daar moet je wel rekening mee houden.
Verder gaat het goed hoor, goed controleren als je er bent.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:53

Ook ik heb een weide ongeveer 2 minuutjes met de auto van mijn huis af.
Onze 4 paarden staan er van maart tot november , ze hebben een grote schuilstal .
Ik vind het super dat ze op dit grote stuk land staan , want onze huis weide is echt heel klein .

Echter telkens weer in maart als ze weer weggaan heb ik er wel moeite mee , er gaat vanalles door je hoofd ,
je moet er toch niet aan denken dat ze gestolen worden of dat iemand ze mishandelt ?
Maar ik ken iemand die heeft een grote wei achter z'n huis , en z'n paard is eruit gestolen , super erg toch !
maar het kan altijd ,zels al heb je je paard achter je huis staan ( althans als de weide te bereiken is voor vreemden ).

De blijheid en vreugde die je ziet in de paarden als ze op het land staan , maakt het me makkelijk om toch ervoor te kiezen om ze 24/7 hier te laten in de zomer .
Het doet ze zo goed , glimmen als een spiegel , je ziet gewoon dat ze zich goed voelen.

Het verzorgen is natuurlijk meer werk dan thuis , en ook zadels moeten telkens worden meegesleept , maar het went wel .
het is heerlijk om daar in de natuur te zijn , konijntjes , hazen , roofvogels , hoendertjes .... je ziet alles voorbij komen ( alleen de gaten zijn niet leuk natuurlijk )

voor mij zijn er dus meer voordelen dan nadelen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:48

In onze buurt zijn er ook genoeg paarden, die in weides staan waar de eigenaar niet (direct) zicht op heeft.

In andere topics is wel eens aangeraden om een bordje op te hangen met je naam en telefoonnummer, zodat mensen je kunnen bereiken mocht er iets met je paardjes zijn. (Zo heeft mijn moeder bijv. een keer de pensionstal verderop gebeld, omdat er een paard stond met de deken schuin, tot op de grond.)
Verder kan je natuurlijk even een praatje maken met de bewoners van de huizen, die er het dichtst bij liggen.

Daarbij, thuis ben je ook niet altijd en 's nachts lig je te slapen. Niet om je gevoel te bagatelliseren, maar toch om te relativeren dat je toch niet altijd overal bij kan zijn. :) Ik zou ze er dus heerlijk neerzetten als er huizen in de buurt zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:52

ik breng in de zomer mijn paarden s morgens naar een wei toe en haal ze savonds weer op en zet ze thuis in de paddock. ik heb zo'n 1000 liter vat (zo'n grote witte) op een oude aanhanger die we elke keer vullen thuis en daarnaartoe rijden. hij staat in de schaduw tussen de bosjes.
als er geen ander huis in de buurt is wat een beetje toezicht heeft zou ik ze s nachts naar huis halen.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:16

Mijn pony's staan 5km bij mn huis vandaan, ik ga er 1x per dag heen. Maar ze staan achter bij mn opa en oma, en die houden gelukkig de hele tijd een oogje op ze ;) . Dat scheelt wel enorm :)

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 18:23

Bedankt voor al jullie reacties. We gaan contact opnemen met de eigenaar om te kijken hoe en wat hij in gedachten heeft. De weide ligt er nu namelijk erg verwaarloosd bij. Her en der rotzooi, een afrastering die lang niet afdoende is, en we hebben nog een aantal vragen over de exacte grootte, de mogelijkheid om eventueel een schuilstal te plaatsen, of er water- en/of stroomvoorziening is, etc. Als we zelf moeten gaan zorgen voor een deugdelijke afrastering, een stroomklok, het onderhoud van de weide (bemesten, spuiten voor het onkruid en een aantal stukken opnieuw zaaien) dan gaat het ons al een godsvermogen kosten voordat er uberhaupt al een paard op gelopen heeft. En daarbij willen we natuurlijk weten wat de huurpijs is.

Voor degenen van jullie die een huurwei hebben, op welke basis huren jullie die? Dus wat voor afspraken hebben jullie gemaakt met de eigenaar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:28

Wij hurden de wei op basis van een jaar, buitenste omheing wordt verzorgd door de gemeente, maar de rest moeten wij zelf doen (echter mogen geen droge plekken creeren, onkruid bestrijden of graszaad strooien). Dus zelf netjes een middenscheiding gemaakt, Batterijklok erop gezet etc.
Maar voordeel is wel dat het land omringt is door 3 zijden een sloot: dus vers water genoeg! Wij gaan daarom niet 2 keer per dag heen als ze 24/7 buiten staan vanaf het voorjaar. Want ze redden zich er prima!
Wel een contract opgesteld, dus dat is voor jou ook zeker een aanrader!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:21

Ik heb mijn paardjes op zeker een half uur rijden staan, we hebben een wei, een stalletje dat als hooiopslag dient, inloopstal en een ruimte die we af kunnen sluiten (soort van zadelkamer).
Ik kom er 1x per dag om te voeren, water bij te vullen en poep te scheppen.
Als ik ze op 5 min afstand van mijn huis zou kunnen zetten dan zou ik een gat in de lucht springen :D

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:57

mijn weiland ligt 6km verderop en naast een spoorweg. Ik woon in het centrum dus paarden aan huis is onmogelijk en dit is een van de dichtste en beste percelen die we ooit hebben kunnen vinden.
De weide is goed afgemaakt. Aan de kant van de spoorweg van die vangrails van de autostrade en aan de zijkanten gewoon 3 draden schrikdraad boven elkaar en er hangt een zwaar slot aan het hek. De paarden lopen gewoon dag en nacht daar. In de winter gaan ze 's nachts op stal. De weide ligt nogal afgelegen en veel toezicht is er niet. Maar dagelijks komt de planteur voorbij (zijn perceel ligt enkele meters verder) en hij kijkt steeds of ze er nog lopen of en of alles ok is :) ik ga 2x heel soms 3x per dag langs in de winter, in de zomer meestal 1x. Het gaat perfect. Ik ben heel erg gelukkig met mn landje en de paarden zijn er graag.

gewoon goed de weide afmaken en het is wel in orde. Je gaat per slot van rekening toch dagelijks langs niet?
Bij ons weten heel veel mensen uit de omgeving dat in dat wegeltje mijn paarden lopen. Ze kennen onze naam of weten ons huis zijn of hebben ons telefoonnummer.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:12

Ik heb een paar jaar geleden een wei voor 2 jaar gepacht gehad.
Lekker makkelijk, schuin aan de overkant van mijn huis.
Aan het einde van de 2 jaar heb ik het opgezegd en ik doe dit nooit meer.
De reden om deze overigens zeer mooie wei met loopstal en gewone stal te pachten, had te maken met het feit dat het een droom van me was om alles voor mijzelf te hebben.
Maar je moet dan ook alles zelf doen en daar werd ik op den duur echt niet vrolijk van.
Mijn man heeft een vaste baan en kon in de avonduren alle draad langs en reparaties uit voeren.
Zelf moest ik er constant naar toe voor het buiten zetten en binnen halen. De wei moest gemest, onkruid moest eruit en er moest worden gemaaid.
Bossages langs de kanten snoeien, stal ( ook de loopstal) moest gemest worden.
En niet te vergeten, alle mestballen moesten de wei uit of minstens verspreid worden.
Paaltje kapot, stroom wat uit valt of draad gebroken.
En dan mocht ik ook nog een keer rijden en het paard verzorgen.
Ik had het gevoel dat ik alleen maar hiermee bezig was.
Ik heb mijn paard weer volpension gezet en nu heb ik veel meer tijd voor het dier en is het weer leuk .
Mijn droom is uit elkaar gespat en als ik iemand hoor zeggen dat ze graag iets voor zichzelf willen hebben dan denk ik 'prima, je komt er wel achter'.
Wil je zoiets toch gaan doen, hang dan inderdaad een bord met minimaal een telefoonnummer aan het hek.
En heel belangrijk, een nog groter bord met 'niet voederen'.
Die ene boterham is niet erg, maar wel als het met bergen incl. de plastiek zakjes wordt gegeven.
Vergeet niet dat passanten vaak geen verstand van paarden hebben.
Bezint eer ge begint.
Probeer het gewoon, misschien bevalt het je beter dan mij.

Iefke_Brenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:22

Je moet zeker goede hek sluitingen hebben zodat andere mensen dat zeker niet open kunnen doen of kwajongens niet de hekken zomaar open zetten. ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:57

'Mijn' wei ligt op 15 autominuten cvan huis, is gehoorde wei...
Tsja.. ik heb nooit de luxe gekend van paarden aan huis helaas, dus ben hier al heel gelukkig mee.. helemaal naar mijn zin en zo dichtbij. ze staan hier 24-7 buiten en er is dus geen toezicht, het ligt wel langs een soort fietspad dus is er vrij druk en de dorpsbewoners weten wel van wie die paarden zijn dus in die zin is dat het enige toezicht. Zelf ben ik er 2x per dag.
Ik heb wel een slot op het hek, waarvan ik, de boer waarvan het is en de mensen die verderop wonen een sleutel hebben en ik heb voor dat hek nog een extra afzetting, zodat als het hek tóch opengemaakt wordt, ze alsnog niet zomaar weg kunnen

Verder dus alles op zelfzorg... heb geen stromend water, maar een ouderwetse handwaterpomp, hooi zelf regelen etc afzetting heb ik zelf gekocht en hoe ik zelf bij, onkruid mag ik wel bestrijden maar idd ook geen zand storten/paddocks maken/schuilstal neerzetten etc..
Stroom voor het lint heb ik op batterij en verder niets...