Buitenbak afmeting.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jav9411

Buitenbak afmeting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:37

Momenteel bezitten wij een A en een C pony. Nu wil ik eigenlijk een buitenbak maken maar we hebben bij huis niet zoveel ruimte. Wat moet de minimale afmetingen van een buitenbak zijn zodat de kinderen een beetje bij huis kunnen rijden. Nu is het gras, nou ja modder nu doordat ze alles kaal gegeten hebben en kunnen hierdoor ook niet van stal wat mij niet zint!

x_Quinta_x

Re: Buitenbak afmeting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:42

Op wedstrijden is de ring voor A en B pony's 15 op 30.
Voor C en D pony's (en paarden tot M) 20 op 40.

Bron www.lrv.be

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:06

Wij hebben thuis een bak van 18x27. Prima te doen om alleen te trainen (paarden), met zijn 2en gaat ook, is alleen iets meer opletten. Dus voor zulk formaat pony's prima te doen lijkt me.
De oude binnenmanege waar we vroeger reden was 15x30. Vond ik erg smal tov de lengte. Onze buitenbak verhoudingen vind ik dus beter.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:19

Ik persoonlijk vind 18 op 27 niks om met een paard in te rijden, laat staan met 2. Ik geloof jouw wel als je zegt dat dit goed te doen is om te trainen, maar in zo'n rijbak kun je naar mijn mening niet zo goed eens een deftig stuk rechtrichten. Het gevolg is dan dat als je op wedstrijd gaat je al als een halve zatlap binnen komt geslungeld en dan krijg je van sommige juryleden al een stempel voor de rest van je nummer.
Voor een A en B en misschien C pony is deze afmeting te doen, maar jav... als je dochters na de pony's ook door willen naar de paarden, en hierin serieus willen trainen, denk ik dat je dan weer bij af bent.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:33

juist als je niet zo veel ruimte hebt zou ik gaan voor zo groot mogelijk bijvoorbeeld 20 X 60 of nog langer. Het gras is bij een klein stuk toch zo op en nu kun je je paarden toch altijd buiten zetten en hebben zij voldoende bewegingsruimte. Zomer en winter.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:34

x_Quinta_x schreef:
Het gevolg is dan dat als je op wedstrijd gaat je al als een halve zatlap binnen komt geslungeld en dan krijg je van sommige juryleden al een stempel voor de rest van je nummer.

Pardon? Beetje (erg) tegenstrijdig wat je hier ophangt, gezien de (goede) resultaten van mijn dochter op wedstrijden, zowel met haar E als met ons paard.

_Jeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:24

x_Quinta_x schreef:
Ik persoonlijk vind 18 op 27 niks om met een paard in te rijden, laat staan met 2. Ik geloof jouw wel als je zegt dat dit goed te doen is om te trainen, maar in zo'n rijbak kun je naar mijn mening niet zo goed eens een deftig stuk rechtrichten. Het gevolg is dan dat als je op wedstrijd gaat je al als een halve zatlap binnen komt geslungeld en dan krijg je van sommige juryleden al een stempel voor de rest van je nummer.
Voor een A en B en misschien C pony is deze afmeting te doen, maar jav... als je dochters na de pony's ook door willen naar de paarden, en hierin serieus willen trainen, denk ik dat je dan weer bij af bent.

Mijn paarden zijn geen halve zatlappen :( klein beetje minder mag wel hoor :n

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:25

Die van ons is 15x35 en dat gaat prima om in te rijden

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:39

_Jeanine schreef:
x_Quinta_x schreef:

Mijn paarden zijn geen halve zatlappen :( klein beetje minder mag wel hoor :n

Had ik het tegen jou? Wel nee ik dacht het niet.
Er wordt hier gevraagd hoe groot een buitenbak moet zijn en ik reageer daar op. Ik geef mijn mening als die van mij anders is en ik heb niet de intentie om hier een persoon of iemands paard te beledigen.
Ik zou het daarom zeer vriendelijk van jou vinden om niet direct de boel op te blazen en ook eens open te staan als iemand anders een andere mening heeft.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:53

quote x_Quinta_x : " Het gevolg is dan dat als je op wedstrijd gaat je al als een halve zatlap binnen komt geslungeld ".

Jij beweert dat een paard als een halve zatlap binnen komt slungelen in de ring indien men in een bak traint van 18x27. Op deze (m.i. nogal boute en nergens op gefundeerde) uitspraak reageert iemand die (blijkbaar) in zo'n 'kleine' bak traint door te zeggen dat haar paarden dien ten gevolge geen halve zatlappen zijn. Lijkt me een vrij normale reactie, dus ik vind dat je daar helemaal niet zo fel op hoeft te reageren. Je mag gerust van mening zijn dat je zo'n bak te klein vindt, maar hieraan de conclusie verbinden dat er daardoor niet gepresteerd kan worden op wedstrijden, vind ik persoonlijk te ver gaan en o.a. _Jeanine blijkbaar ook.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:57

En ik vind dat een paard niet rechtuit kan leren gaan door 5 passen rechtdoor te draven om vervolgens alweer te moeten afdraaien omdat je alweer aan het eind van de bak bent.
Waarom is het nl. zo belangrijk dat je bij een jong paard de eerste weken voornamelijk rechtuit rijdt denk u? Juist ja, omdat ze eerst moeten leren recht lopen. En ik vind, en ja ik heb het zelf al geprobeerd, dat dit niet gaat in een kleine bak.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:03

x_Quinta_x schreef:
En ik vind dat een paard niet rechtuit kan leren gaan door 5 passen rechtdoor te draven om vervolgens alweer te moeten afdraaien omdat je alweer aan het eind van de bak bent.
Waarom is het nl. zo belangrijk dat je bij een jong paard de eerste weken voornamelijk rechtuit rijdt denk u? Juist ja, omdat ze eerst moeten leren recht lopen. En ik vind, en ja ik heb het zelf al geprobeerd, dat dit niet gaat in een kleine bak.

Eh, 5 passen zijn er wel erg weinig, niet gaan overdrijven hoor. Mss ook eens leren om wat minder gauw te (voor)oordelen? Dat recht leren lopen kan je bijv. ook elders oefenen, er leiden meer wegen naar Rome. En jouw ervaring hoeft niet persé die van een ander te zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:09

Ik denk dat een belangrijkere vraag is, hoeveel ruimte heb je?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:12

Onze topic-starter jav... vroeg aan ons bokkers wat de afmetingen zijn voor een buitenbak zodat haar kinderen thuis wat konden rijden. Ik denk daarom dus niet dat hij/zij de bedoeling heeft om daarnaast, nog naar elders te rijden waar er plaats is om je paard goed te kunnen rechtrichten.
Daarenboven. Jij stelt geeft ook nog de optie dat deze mensen elders het rechtrichten kunnen oefenen. Mag ik dan bij deze stellen dat jij een bak van 18 op 27 ook te klein vindt om een paard recht te richten.
Tot slot wil ik er nog aan toevoegen dat ik een bak van deze grootte helemaal niet slecht vind. Ikzelf vind het gewoon een beetje onhandig als je over de AC-lijn wilt rijden,...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:29

quote "Onze topic-starter jav... vroeg aan ons bokkers wat de afmetingen zijn voor een buitenbak zodat haar kinderen thuis wat konden rijden. Ik denk daarom dus niet dat hij/zij de bedoeling heeft om daarnaast, nog naar elders te rijden waar er plaats is om je paard goed te kunnen rechtrichten.

Precies, 'wat konden rijden' en dan zou een kleinere bak als de onze zelfs prima kunnen voldoen. Jij kunt niet weten of dat ze de bedoeling heeft om die ponys wel/niet recht te richten, je kunt niet weten of dat ze überhaupt recht gericht moeten worden. Maar je kaart dit wel meteen aan als argument dat een bak van 18x27 te klein is.

quote "Daarenboven. Jij stelt geeft ook nog de optie dat deze mensen elders het rechtrichten kunnen oefenen. Mag ik dan bij deze stellen dat jij een bak van 18 op 27 ook te klein vindt om een paard recht te richten."

Mocht het nodig zijn en men (niet persé deze mensen) de bak dan te klein achten, zou je dit bijv. elders kunnen oefenen. Ik zeg niet dat ik een bak van 18x27 daarvoor te klein vind.

quote "Tot slot wil ik er nog aan toevoegen dat ik een bak van deze grootte helemaal niet slecht vind. Ikzelf vind het gewoon een beetje onhandig als je over de AC-lijn wilt rijden,...

Kijk, en dat klinkt dan alweer heel anders ;). Soms komen wij ook best wel eens een stukje te kort (mn vwb de verruimingen), maar nogmaals tot op heden hebben wij dit prima op kunnen lossen. Maar ik denk dat TS niet die doelstellingen heeft, die wij met de paarden hebben. Maar nogmaals, dit is slechts een vermoeden en vandaar dat ik als voorbeeld onze bak afmetingen aan gaf en dat deze zeker voldoet om op zijn minst een beetje bij huis te kunnen rijden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:30

Jongens, laat het rusten of vecht het ergens anders uit!!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:26

aslo schreef:
Wij hebben thuis een bak van 18x27. Prima te doen om alleen te trainen (paarden), met zijn 2en gaat ook, is alleen iets meer opletten. Dus voor zulk formaat pony's prima te doen lijkt me.
De oude binnenmanege waar we vroeger reden was 15x30. Vond ik erg smal tov de lengte. Onze buitenbak verhoudingen vind ik dus beter.

Ik ook 18x27. :D Vond hem anders zo langwerpig lijken. :o

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:54

Mijn oude bak was 17x56 m. Voordeel dat 'ie te smal was, was dat m'n voltes 15 of 10 m in de training altijd kleiner reed. Een eitje dus op concours. De binnenbak waarin ik toen reed, was 20 x 35 m en dat wou ook prima. Je kunt natuurlijk niet heel lang rechtstellen, maar volgens mij als je dat 25 m kunt, kun je dat ook 35 m.
Nu heb ik een baan van 30x80 m :o . Het rechtstellen kan ik meer dan goed oefenen, maar m'n voltes 10 m worden denk ik helemaal niks (je rijdt ongemerkt groter).

Met een jong paard lijkt me een kleine baan dan de normale afmetingen minder geschikt (vaak hebben ze moeite met de galop en in een kleine baan blijf je wenden), maar voor een meer ervaren dier geen probleem. Als je niet meer ruimte hebt, dan houdt 't op. De buren vinden het vast niet leuk als je een stukje pikt. Ofwel als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. :D

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:32

Ik zou de bak toch iig 20 meter breed doen. De lengte minimaal 30 meter. Dit rijdt gewoon fijner dan een bak van 15 bij 30 meter.
Overigens sluit ik mij aan bij marion.