Paarden knagen aan de houten omheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Paarden knagen aan de houten omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:41

De paarden staan een aantal uren overdag in de bak bij ons. Ze krijgen ook gewoon ruwvoer tot hun beschikking, maar eten toch nog aan de houten bakrand.. Dit is erg jammer, maar we hebben hier nog niet de oplossing voor gevonden.

Hoe hebben jullie dit ?? Wat is de oplossing ??

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:45

Denk dat er niet echt een oplossing voor is. Genoeg ruwvoer geven in de bak?
Of je moet iets antibijt er op smeren/spuiten. Cribbox ofzo.. maar veel paarden eten daar gewoon door heen. Of sambal :D Maar zo'n bak is wel een groot stuk om te doen denk ik..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:46

Marlous schreef:
Denk dat er niet echt een oplossing voor is. Genoeg ruwvoer geven in de bak?
Of je moet iets antibijt er op smeren/spuiten. Cribbox ofzo.. maar veel paarden eten daar gewoon door heen. Of sambal :D Maar zo'n bak is wel een groot stuk om te doen denk ik..

jaa idd,, ik zoek echt iets om te smeren bijv. wat lang blijft zitten..

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:18

Op mijn vorige stal hadden ze schrikdraad langs de bakrand, dat werkte wel goed (als de batterijen tenminste niet leeg waren := ).

Tellie

Re: Paarden knagen aan de houten omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:59

Stroomdraad spannen, hoeft niet eens altijd stroom op te staan, na een dagje hebben ze wel door dat het niet de bedoeling is dat ze voor bever spelen.

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:39

Nou als er bij mij geen stroom op staat hebben ze het heel snel door hoor!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:06

ja,dat is wel een goede oplossing, maar hebben jullie er dan geen last van met rijden? je kunt er raar achter blijven haken lijkt mij??

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:08

Nee eigenlijk niet. Hek zit verder ook niet in de weg op beenhoogte zegmaar. Verder gewoon afstand van het hek houden.

Stroom uitzetten met rijden is trouwens wel handig, mocht je ertegenaan komen. :')

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:19

haha ja, maar bij ons zit het dus wel op beenhoogte helaas..

Dana69

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:46

Onze pony deed dit ook en iemand vertelde ons dat hij te weinig zouten en mineralen binnen zou krijgen, wij hebben een himalaya liksteen opgehangen en het probleem is opgelost.
Je kunt het wellicht proberen.

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:55

wat je als begin kan doen voor dat je het juiste middel hebt gevonden, is nat maken en peper er op stooien,

ik heb als het goed is nog een spul bij mijn ouders staan die heel scherp is maar dat moet ik ff kijken voor je

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:56

Dana69 schreef:
Onze pony deed dit ook en iemand vertelde ons dat hij te weinig zouten en mineralen binnen zou krijgen, wij hebben een himalaya liksteen opgehangen en het probleem is opgelost.

meestal hebben ze zout te kort als ze aan staal dus de railing van de stal likken

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:04

Ik heb mijn hout in de stal ingesmeerd met carboleum, dit werkt echt super, paarden knagen hier echt niet aan. Het is inmiddels echter verboden, er is wel een vervanging op de markt: carbonileum (weet niet of dit net zo goed werkt) of je zou teer kunnen proberen. *carboleum is over de grens echter nog wel te verkrijgen naar ik begrepen heb*
Laatst bijgewerkt door joozz op 13-02-09 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:07

Waarom is carboleum verboden?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:09

Nou hier zoek ik ook nog een oplossing voor, we hebben nog wel een HARDhouten omheining om de paddock >;) en er hangen altijd meer hooizakken in de paddock en wilgentakken maar nog moet er af en toe ff aan geknaagd worden ongelofelijk! Cribbox werkt wel even maar na een paar keer regenen is t er weer af echt een rampenplan dus.. Schrikdraad is wel optioneel idd!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:22

Tellie schreef:
Waarom is carboleum verboden?

Oei, ging even googlen waarom het verboden is... en het is toch wel erg giftig... :-( is. Het is sowieso biologisch niet goed afbreekbaar, maar nu lees ik dat het erg giftig is. Vroeger werd daar nu eenmaal minder op gelet dan nu he.... wij hebben het jaren geleden er op gesmeerd en het blijft voor jaren zitten. Lees nu dat er nu ekoleum varianten op de markt zijn, deze moet je wel vaker oversmeren.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:49

Een van mijn paarden doet het ook als hij in de bak staat in de winter.. terwijl hij altijd een liksteen heeft in zijn stal, zo'n rode..

Toch denk ik dat het ook een deel verveling is en niet alleen zout te kort..

Maar toch het blijft zonde van je bakrand/hek.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:54

Wij hebben langs alle houten palen en planken schrikdraadjes gespannen (bovenlangs) Je hebt er met rijden geen last van zolang het maar boven op de planken zit en niet ervoor.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:31

Mijn verzorgpaard doet het ook, maar dan als aandachttrekkerij. Denk ik.
Alleen als ik bij hem sta, en ik een ander paard aai, gaat hij heel opvallend knabbelen met extra veel geluid :+.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:12

Dana69 schreef:

Deze hebben we al hangen ;)

wij hebben carboleum ook geprobeerd toen het nog niet verboden was, het werkte wel enige tijd maar toch na een maand ofzo begonnen ze gewoon weer..
mijn vader is nu van plan om ijzeren strippen (U-vorm) over de bakranden te plaatsen.. maarja dit is misschien wel een oplossing maar erg prijzig ben ik bang..
Laatst bijgewerkt door Peet_Paneel op 15-02-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:17

Is puur verveling, ik heb er hier ook zo`n paar, alleen die kunnen niet bijten aan de bakrand (is van ijzer) maar graven gaten in het zand :+

Ik geef ook hooi en leg twijgjes en takken in de bak, misschien voor jou een idee.

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:22

Mijn paarden knagen ook aan de houten bakrand. Had al allemaal middeltjes geprobeerd maar niets hielp.
Nou heb ik een middeltje gevonden wat wel help. Hertshoornolie. Het is wel duur maar helpt perfect. Je kan het gewoon bij de welkoop kopen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:57

Netty18 schreef:
Mijn paarden knagen ook aan de houten bakrand. Had al allemaal middeltjes geprobeerd maar niets hielp.
Nou heb ik een middeltje gevonden wat wel help. Hertshoornolie. Het is wel duur maar helpt perfect. Je kan het gewoon bij de welkoop kopen.

oke, dankje voor de tip, hoeduur is dit ongeveer?

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:31

Het kost ongeveer 15 euro voor 250 ml.