verhuizing, Geestelijk zwaar voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

verhuizing, Geestelijk zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:07

Helloww iedereen,
K zit te denken om van stal te verhuizen, En heb al een goede gevonden.
Maar nou hoorde ik van iemand dat een paard verhuizen naar een andere stal geestelijk moeilijk is voor je paard zelf.
Dat je dr als eigenaar niet veel van merk maar dat het voor je paard zwaar is, Klopt dit?

Iris82

Re: verhuizing, Geestelijk zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:13

Ik denk niet dat daar 1 antwoord op te vinden is.
Het kan zwaar zijn, daar moet je wel rekening mee houden.
Maar het ene paard past zich beter aan dan het andere.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:14

Ik ben het met Iris82 volledig eens.
Hangt af van paard tot paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:15

verhuizen is geestelijk zwaar voor een paard.......... dat staat zowizo vast........ althans dat heb ik uit ervaring geleerd

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:16

Ik denk dat het een beetje verschilt per paard. Maar aan die van mij merkte ik zeer zeker wel. Sterker nog ik herkende mijn paard niet meer terug.

Dat was de eerste keer heel erg positief maar de laatste keer niet (ben twee keer verhuisd) Bij de laatste keer ben ik na een maand terug gekeerd naar mn oude stal. Ze kwam de trailer af en alle stress zag ik zo van haar afvloeien. Het is een beetje moeilijk want zelf wil je het natuurlijk ook naar je zin hebben. Ik heb gekozen om terug te gaan omdat mn paard er toch de hele dag moet staan. Dan slik ik mn eigen onvrede maar in.

Dus ja het kan zeer stressvol voor een paard zijn. Al zullen er genoeg zijn die niks aan hun paard merken omdat of het paard zich afsluit of omdat het gewoon wel ok is.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:20

tot nu toe iedereen bedankt voor de antwoorden, Mn paard is zowiezo al een beetje tjha hoe zeg je dat normaal,, Uhm geestelijk gestoord :+ .
En ze stresst behoorlijk snel enzo, En wil wel het beste voor dr!
Kan je een paard voorbereiden hierop of kan je als je dr eenmaal bent iets doen om de stress minder te laten worden?
En zijn dr ook mensen waarbij het paard positief veranderde na een verhuizing?

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:24

Mijn paard kon niet meer buiten het erf. Ik heb verschillende mensen gevraagd. En ben ik eruit gekomen dat het door andere stalling komt. Ze is nu ook onafscheidelijk met haar nieuwe vriendje... als hij uit het zicht is word ze helemaal gek.. en andersom dus ook. Maar nu kan ze dus niet meer van het erf af zonder rare sprongen, getrapppel etc....
Het enigste positieve was dat ze minder over je heen rende.. Maar nu ze op stal staat zie ik het gedrag weer een beetje terug..

Dus mijn advies is: Als je paard hier gelukkig is en het is niet noodzakelijk.. Gewoon blijven ;)
Laatst bijgewerkt door nanette_bokt op 11-02-09 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:26

Mijn paard veranderde inderdaad positief na de verhuizing.
Maar haar welzijn ging ook er dan ook enorm op vooruit: ze kon de wei in, op stal kon ze contact maken met andere paarden en vooral het buurpaard bleek een lief vriendinnetje voor haar te zijn.

Ze is nu duidelijk een stuk gelukkiger :D :D
En ik daardoor ook ;)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:28

nanette_bokt schreef:
Mijn paard kon niet meer buiten het erf. Ik heb verschillende mensen gevraagd. En ben ik eruit gekomen dat het door andere stalling komt. Ze is nu ook onafscheidelijk met haar nieuwe vriendje... als hij uit het zicht is word ze helemaal gek.. en andersom dus ook. Maar nu kan ze dus niet meer van het erf af zonder rare sprongen, getrapppel etc....
Dus mijn advies is: Als je paard hier gelukkig is en het is niet noodzakelijk.. Gewoon blijven ;)

Nou het is zo dat de stalling waar ik nu sta echt heel erg duur is , En ik ga dat niet redden zo en de stal waar ik nu kan staan is en nog dichterbij, Een stuk kleiner en veeel rustiger en mijn knollie kan niet tegen drukte en hier staat ze dus elke dag de hele dag door te stuiteren in de stal.
Bij onze misschien nieuwe stal is dr bijna niemand en de mensen die dr zijn , zijn volwassen en rennen en vliegen niet door de stal heen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:29

Innepin schreef:
Mijn paard veranderde inderdaad positief na de verhuizing.
Maar haar welzijn ging ook er dan ook enorm op vooruit: ze kon de wei in, op stal kon ze contact maken met andere paarden en vooral het buurpaard bleek een lief vriendinnetje voor haar te zijn.

Ze is nu duidelijk een stuk gelukkiger :D :D
En ik daardoor ook ;)

Mag ik vragen of jou paard in vlaardingen gestald staat? Want mijn vriend woont daar en we gaan daar over een ongeveer 2 jaar wonen en wil dan paardlief ook in vlaardingen hebben, Ben al bij 1 stal/manege wezen kijken maar dat beviel me niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:30

Klinkt goed SamSter, ik zou niet lang aarzelen over deze verhuizing!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:30

Ik ben met mijn pony 2 keer verhuist. De eerste keer was van een gezellige boerenstal naar een luxe pensionstal. Dit was absoluut niet mijn idee, en ik vond er niets aan. Mijn pony was het hier ook absoluut niet mee eens, en het heeft maanden geduurd voor hij weer een beetje normaal was. Een paar jaar later ben ik weer verhuisd, terug naar een gezellige kleine stal, en er was niets aan de hand, na twee dagen was hij volledig gewend. Dus ik denk dat het er ook heel erg vanaf hangt waar je heen gaat verhuizen en of je het zelf leuk vindt, dat breng je ook over op je paard.

Als ik jou bericht zo lees, denk ik dat je paard er alleen maar van opknapt als ie daar weggaat xD

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:32

Mijn eerste verhuizing was heel postief. Mijn paard is kampioen afsluiten dus toen ik na dag 1 een vrolijke open blik op me gericht zag wist ik 'dit zit goed'. En dan toch eigenwijs na zoveel jaar een verhuizing proberen :o

Als ik je zo lees zou ik zeggen probeer het gewoon. Als het echt rustiger is en je weet dat dat beter is voor je paard merk je dat, als het goed is, snel genoeg.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:35

Bij mijn pony viel het positief uit , kreeg opeens alle aandacht en heeft leuke vriendjes .
Alleen komt ze in de winter erg weinig buiten waardoor ze een beetje nukkig word.
Zoiezo vinden ze alles de eerste week altijd spannend.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:37

Het hangt echt heel erg van het paard af. :j

Bij mijn paard maakt het niet uit. (in zoverre je dat van een paard kan zeggen natuurlijk) Ik zi nu voor een aantal maanden op een stal in België. Trailerrit van vier uur, paard sliep in de vrachtwagen, hobbelt er hier af, kijk niet op of om. Loopt zijn nieuwe stalletje in, ziet hooi liggen en bam. Klaar. Niks van gemerkt. Also hij hier al jaren staat.

Zo kan het ook. :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:38

K sta nu op een GROTE manege, 3 binnebakken, 1 buitenbak ongeveer 100 paarden en altijd druk en gezellig (vind ik dan,paard vind het iets te druk) Ik sta rij hier al heel me leven , Me moeder heeft hier gereden en heb nog nooit ergens anders gereden.

K denk dat ik hetzelf ook moeilijk ga vinden vooral omdat ik al me vriendinnen hier heb, en ik de gezellig heid super erg ga missen.
K weet ook wel dat het waarschijnlijk beter is voor me paard, De stal die we nu op het oog hebben heeft 1 binnenbak 1 buiten bak, en ongeveer 20/25 paarden.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:38

ik ben 2 jaar geleden met mijn paard verhuist en hij had het er best moeilijk mee de eerst paar dagen (desondanks hij samen met zijn grote vriendin samen verhuisde)
Maar na een paar dagen ging het al steeds beter en nu, na ruim 2 jaar, is het de beste keus geweest! Ook van een drukke dresuur stal naar een kleine, rustige maar super pension stalletje
Dus als jij denkt dat je paardje en jij het daar leuker, fijner enz. hebben dan zou ik de stap gewoon maken. Je paardje komt de stres wel te boven!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:57

Ons eerste paardje kwam na aankoop op onze stal en blijf zelfs na een paar dagen nog enorm onrustig en bleef maar hinniken (ik vond het zielig). Die miste echt zn thuis. Hij werd echter door onze DA afgekeurd en ging dus terug naar de vorige eigenaar. Ik denk voor hem wel beter...
Het paard wat we daarna kochten, was totaal anders...Die stond pas een dag op de stal toen wij m kochten en is dus in twee dagen twee keer verhuisd. En hij vond het allemaal prima! :D
Het verschilt dus echt per paard...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:05

Mijn eerste paard moest maar 10min op de trailer staan, maar de omschakeling van 11 jaar alleen staan en dan op een manege terechtkomen heeft haar heel veel stress bezorgd. Ze heeft een paar weken lang nerveus geweest en flink aan de buikloop gezeten.

Mijn tweede en derde paard waren niet onder de indruk van de verhuis. Het ene paard was 3x verhuisd op heel korte tijd en het tweede paard ging weg van een ander paard wat absoluut haar vriendin niet was.

Ik heb betere ervaringen met een paard van stalling wisselen als ze bij aankomst op de nieuwe thuis direct in een kudde gezet worden dan dat ze in een stal komen te staan.

Maar ik ben er ook heilig van overtuigd dat het mentaal heel zwaar is!

@SamSter: mijn paard werd ook gigantisch nerveus van rondlopende kinderen die hele dagen haar liepen te aaien, roepen en doen, dat waren precies stuiterballetjes die van links naar rechts gingen en dat was echt rotvervelend voor haar.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:21

Wederom bedank iedereen voor de reacties!

Nog even wat info, mn paard is bij eigenaar 1 geboren en toen ze 4 verkocht en dus ook verhuist naar een andere stal, Daar heeft ze een jaar gestaan en op de 5de verhuist naar de stal waar ze nu dus nog staat, Ze word ik mei 10 dus staat hier al bijna 5 jaar, K ben vooral bang dat het rijden weer een ramp word,
Het is altijd al een draak geweest en nu gaat het eindelijk heel erg goed ben heel erg bang dat als ik verhuis het weer opnieuw begint.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:41

verhuizen heeft mijn pony alleen maar goed gedaan, ben sinds 6 jaar verhuist en sta nu bijna 2 maanden op mijn nieuwe plekkie

van -> naar
stal 1.5 bij 2.5 -> stal 3 bij 3.5
stal zonder raam/open deur -> stal met raam EN een open staldeur
naar buiten gejaagt worden -> aan de hand buiten gezet worden
van groep van 15 -> groepje van 2
3 keer brok per dag -> 4 x brok per dag
van subli basis (die konijnenkorrels) -> basis onderhoudsbrok van plaatselijk diervoeder (goede kwaliteit)
1 x hooi per dag -> 3 x hooi per dag
zandbak -> graswei
1 x per week stal uitmesten -> elke dag uitmesten
4 x per week +-4 uurtje zandbak -> elke dag min 8 uur weidegang (uitzondering bij super slecht weer)
geen water in de wei-> emmers met water in de wei
houten stalbodem -> rubbermatten stalbodem
vaak slecht in stro (nat!) -> altijd een mooie laag droog stro erin

en niet alleen paard, maar ook de baas is erop vooruitgegaan
3 binnenbakken (altijd bezet manegelessen) -> 1 binnenbakje, maar vrijwel altijd vrij
20 min reistijd -> 5 min reistijd
klein kastje -> kastje wat 4x zo groot is
rottige onverlichte buitenbak -> super fijne verlichte buitenbak gedraineerde DIE NOOIT bevriest!

en het allermooiste van alles is

van 195 euro -> 130 euro

nadelen?
paard moet ontzettend wennen dat hij zo weinig weigenootjes heeft, dat vond hij in het begin echt niet leuk, maar nu hij een vriendinnetje heeft en hij de buurman toch ook wel aardig vind, vind hij het heerlijk op de wei.

De paarden hebben dag en nacht een halster om, en daar krijgt mijn paard kale plekken van achter zijn oren (simpel op te lossen met een bondje ofzo)

Als je je wei gras wilt houden moet je die zelf bijhouden (optijd afzetten en mest ruimen,...maar ik vind dit meer een voordeel dan een nadeel, aangezien je zelf de omheining van de wei goed ziet enz. Ben er nog geen 30 min in de week mee bezig, omdat het andere weigenootje ook in het weekend een keer mest ruimt, en ik op woensdag)

dusgeestelijk zwaar voor je paard? Ligt er helemaal aan wat voor paard je hebt en wat er verandert in zijn leven. Bij mij zijn er wel degelijk grote verschillen, maar daar is mijn paard nu wel aan gewent, ookal vond hij het de eerste 3 weken helemaal niks daar. En als ik hem nu terug zou verhuizen zou hij denk ik diepongelukkig worden met alles wat hij weer in moet leveren.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:44

Het ene paard heeft hier veel meer moeite mee dan het andere paard.
Ik ken een paard die een keer van box veranderde, dus nog wel ongeveer dezelfde omgeving, stond naast een paard waar hij ook bij in de kudde stond, en heeft er vrij lang (meerdere weken) over gedaan om echt te wennen. Maar volgens mij zijn er ook paarden die er niet zo veel om geven. Verschilt dus heel erg per paard :Y)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:25

Mijn ervaring;

Nowornever was de 1e maand vrij onrustig naja dat heb je met verhuizing.

Ze luisterde ook de 1e maand niet tijdens het longeren.(door drukte)

Maar nu is ze weer heel kalm en rustig ;)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:45

Knoop is doorgehakt,Op 1 april gaan we verhuizen.

Heb zelf het idee dat ik het dr moeilijker mee ga krijgen dan me paard,Heb nog niemand van stal wat verteld dat wil ik later pas gaan doen.
K ben gewoon vreselijk bang dat ik het daar niets vind, Dat ik me vriendinnen ga missen en de gezelligheid,
Vooral de reistijd haha die was eerst maar 5 minuten met de scooter en dat word nu ongeveer 25 minuten met de scooter haha.
En tjha ik hoop dat het voor me paard positief werkt want daar doe ik het voor zodat zij veel meer rust krijgt.
Werk het allemaal niet en merk ik dat me paard daar nog ongelukkiger is ga ik kijken of ik gewoon terug kan komen waar ik nu dus nog sta, Begin maart ga ik het pas om mn stal vertellen en meteen aan de stal eigenaar vragen of het mogelijk is dat als het niet werk ik gewoon terug kan komen.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:46

Ik hoop voor je dat het allemaal goed gaat! Maar het is misschien idd wel een idee om te vragen of ze bijv iets van een maand die stal nog vrij wil houden zodat je in het ergste geval nog terug kan.
Laatst bijgewerkt door saskia_drost op 13-02-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt