Welke onkruidsmiddel gebruiken voor aankomende paardenwei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Welke onkruidsmiddel gebruiken voor aankomende paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:58

Naast het stuk land wat ik sinds 1 Februari heb gepacht, heb ik nog een stukje land van 1800 m2, wat een boomgaard is. Op een stuk van 1000m2, groeide vorig jaar behoorlijk wat onkruid. Dit jaar zal dat niet anders zijn. Ik wil dit stukje land (laten) bewerken om er gras op te laten groeien voor de paarden. Voordat ik ueberhaupt er gras op laten groeien, moet het onkruid weg. Met welk middel, kan ik dat het best doen, wat niet gevaarlijk is voor de paarden. Ik kan het stuk heel goed omheinen, zodat de paarden er dit jaar zeker zeker niet op kunnen lopen.

Caira

Re: Welke onkruidsmiddel gebruiken voor aankomende paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:03

Wat is onkruid? Waar bestaat jouw onkruid uit?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:05

Brandnetels, distels en dergelijke planten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:11

Heb je ook veel kweek erin staan?
Kweek is een hardstengelige grassoort wat heel snel groeit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:13

Kun je het niet zelf verwijderen met een schop (wortels meenemen) en in het voorjaar met graszaad inzaaien? Dan kunnen je paardjes er wel dit jaar nog op en loop je in het geheel geen risico..

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:13

er is speciaal brandnetel gif, alleen je kan dan een bepaalde periode je paarden niet op de wei zetten.
Je hoeft met dat gif maar een klein stukje van de plant te besproeien en de hele plant gaat dan dood (verdort).
Brandnetels bestrijden is wel een klus! je zal het dus een aantal keren moeten herhalen wanneer ze weer beginnen te groeien...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:14

Madamx hier op Bokt weet hier volgens mij erg veel van. Stuur haar even een PB.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:21

kun je niet gewoon alles omploegen en opnieuw inzaaien??
verder gebruik ik mcpp en mcpa
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-02-09 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:21

Je kunt de brandnetels ook knippen/maaien en dan laten drogen. De paarden lusten het dan graag en is gezond. Nadeel is wel dat brandnetels nogal flink woekeren, dus zou je er wel de hand aan moeten houden. Distels kun je de bloemknoppen van plukken en door het voer geven. Ik heb hier achter het huis een veldje met allemaal soorten 'onkruid' , veel ervan gaat naar de paarden :)

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:23

maaien kan ook, dat werkt goed tegen het woekeren van distels (de wortels blijven in de grond).

Let op dat je maait of gift voordat de planten uitgebloeid zijn en zich dus gaan vermeerderen...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:30

Lynn_Nikita schreef:
kun je niet gewoon alles omploegen en opnieuw inzaaien??
verder gebruik ik mcpp en mcpa

Ik gebruik ook mcpp / mcpa voor distels, brandnetels enzo. De paarden mogen er dan 7 dagen niet op lopen.

Spuiten is beter dan met de hand verwijderen. Met spuiten pak je alles en met de hand alleen maar de grotere planten.
Voor spuiten kun je bijv. een rugspuit gebruiken. Ingeval het om meer land gaat kun je de loonwerker laten komen. Ik heb vorige jaar 5 ha laten spuiten tegen onkruid en dat koste me € 120,-. Voor dat geld kun je zelf niet aan de gang gaan.