Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hhultink schreef:wij reden onze eigen mest (geiten gemengd met paarden) altijd over ons eigen land aan het eind van het jaar na de laatste keer maaien...
Alani schreef:hhultink schreef:wij reden onze eigen mest (geiten gemengd met paarden) altijd over ons eigen land aan het eind van het jaar na de laatste keer maaien...
Maar dan krijg je niet voldoende mineralen op je land. Je zult dan heel veel aan moeten vullen met kunstmest.
Ook wij rijden onze eigen stalmest over het land (je moet het tenslotte kwijt), maar paardenmest bevat niet voldoende voedingstoffen voor voldoende grasgroei.
Alani schreef:PS dat paarden niet van de geur van varkens houden, heb ik nog nooit van gehoord.
Alani schreef:hhultink schreef:Misschien wel even belangrijk, 1 ha land en 15 geiten en 3 paarden....
Dat maakt natuurlijk veel verschil
Wat bedoel je daar mee te zeggen. Ik begrijp ff niet wat het verschil maakt.
Alani schreef:@Tamary; als ik jou verhaal zo lees dan mag je buiten kalk om niets op je land brengen. Eigenlijk lees ik alleen maar wat iemand niet moet doen (drijfmest, kunstmest en landbouwkalk).
Wat is jouw alternatief om een weide met voldoende voedingsrijk gras te krijgen?
Wendy schreef:Het is maar wat je goed en gezond wilt noemen.
Over injecteren bijvoorbeeld zijn de meningen ook nogal verdeeld. Tijdje terug de artikelen nog gelezen dat injecteren de moord zou zijn voor je bodemleven?
In Duitsland mag injecteren niet eens.
En gecomposteerde mest... paardenmest kan idd. Waarom zou volgens jou paardenmest niet kunnen? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar... Op het moment dat je het composteert verandert de samenstelling immers ten opzichte van de onopgeruimde paardenmest.
Alani schreef:Wendy; ik wil je er niet van overtuigen dat ik gelijk heb. Ieders zijn ding. Maar ik vraag me altijd af hoeveel ervaring mensen hebben met weidebeheer en -onderhoud.
Alani schreef:Injecteren is verplicht door de overheid. Drijfmest mag niet meer met de ouderwetse giertank over het land worden gereden. Wat in een bepaald land wel of niet mag zegt mij niet veel. Ben wel benieuwd hoe het daar dan uitgereden wordt.