oplossing klei/leem grond DRAMA !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rayatje

oplossing klei/leem grond DRAMA !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:10

Wij willen dus een stukje van 20x30 laten draineren.
Nu heb ik vandaag contact gehad met iemand die drainage legt.
Hij is langs geweest. En er is nu dus een probleem

Heb 2 opties.
Optie 1:
Verticale drainage maar dat moeten dus gaten van min 7 meter diep worden. omdat het nix doorlaat die grond.
Eerst een laag klei en daaronder een laag leem.

Optie 2:
Horizontale drainage maar dan kan de grond niet terug worden gelegd op de buizen want het laat nix door. Dus dan zouden die sleuven helemaal op gevuld moeten worden met ander zand. + helemaal afgraven.

Kosten zouden dus tussen de 10.000 en 30.000 euro gaan worden dan.
Kortom niet te balen dus. Is ook maar gehuurde grond.

Zijn er mensen hier die ook op van die ku.tgrond zitten? En toch een droog stuk hebben in de winter?
Het is de bedoeling als paddock en om er ook wat in te kunnen rijden evt. Kortom droge voetjes in de winter.

Hij adviseerde me om dat geld er niet aan uit te geven maar om te gaan kijken voor een ander stukje grond. Omdat hier nix mee te beginnen valt. Tenminste voor een betaalbaar bedrag.

joyce B

Re: oplossing klei/leem grond DRAMA !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:10

hmmm, waarom zoveel? Voor 30.000 euro heb je ook een eb en vloed paddock of een achterbergbak die je gewoon bovenop de bestaande grond legt.

Je hoeft echt niet zoveel geld kwijt te zijn. Met die ondergrens van 10.000 euro kom je echt wel heel erg ver.

Kies er voor om omhoog te bouwen. Dus je bodem is de onderlaag, drainagebuizen, op afschot vlak aan de oppervlakte leggen in een bed met dainagezand (kan ook op de ondergrond, maar dan kost het je meer zand om voldoende op te hogen zodat je drainage diep genoeg ligt en de paarden hem niet opgraven)

Indien nodig graaf je nog een greppel/sloot voor afvoer om je bak/paddock heen als die er niet is, denk erom dat die dan wel ergens op kan afwateren.

Een redelijk dikke laag drainagezand boven de drainage en dan nog een toplaag met een ander soort zand die stabieler is (iets fijnere hoekige korrel, wisselende grootte, eventueel met worteldoek ertussen als je wilt voorkomen dat beide zandlagen gaan vermengen.

Je grootste kostenpost is dan het zand om op te hogen. De drainagebuizen en eventuele koppelstukken zijn niet zo duur.
Ook het werkloon wordt een stuk lager als er minder gegraven hoeft te worden! Met een dag werk kan het klaar zijn. Voor 20 bij 60 was iemand hier 2 dagen bezig, en die moest ook met een shoveltje steeds heen en weer rijden om het zand op te brengen, dus als dat gewoon met vrachtwagens en grote machines kan is het veel minder tijdrovend werk.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:25

Bedankt voor de reactie, Maar wil dus eigenlijk ver onder die 10.000 euro blijven. Want voor het zelfde geld moeten we er over een half jaar of over een jaar af. Dan is het gewoon weggegooid geld.
Hoeveel zand zou er nodig zijn voor een stuk van 20x30 ? Hoe dik zou de laag moeten zijn als je alleen zou ophogen ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:28

Ik heb ook zo'n rotgrond... Als er genoeg scheldezand op ligt, maar echt véél en het is goede kwaliteit, dan komt het best wel goed!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:33

Bij een klei of veen grond is je enige optie...afgraven tot de zandplaat en dan pas draineren. Wat je kan doen is eens kijken met b.v een lange grondboor waar bij jou de zandplaat begint.
DE klei of veengrond kan je verkopen en dan wit zand er voor terug aan laten brengen.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:35

Wat ik te horen heb gekregen is het tot 7 m klei grond en daaronder leem dus zou dan min 7 meter afgegraven moeten worden neem ik aan. ben bang dat dat ook niet haalbaar is :\

hoeveel is veel chipieke :P en gewoon op de kleigrond ? of ook afgraven oid?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:33

misschien als alternatief een stuk laten betegelen ? Dat kan wel op kleigrond, al hoewel er ook weer zand onder moet .....

Ik zie het nu in de rijbak op de boerderij waar mijn paard staat. Die is gedraineerd en erop zand. Nu is het zand weer aan het zakken op de plekken waar de drainagebuizen liggen ...... |(

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:46

betegelen is geen optie, ze hebben een stuk wat betegeld is. maar er zou ook in worden gelongeerd / gereden dus dat gaan op tegels niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:00

Nee, dat gaat dan niet idd.
Enige wat wij soms hadden was houtsnippers, maar die zijn vrij snel weer verdwenen als je maar een dunne laag legt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:44

Afgraven is niet altijd een optie, als het meters dikke klei of veen is... Amsterdam is ook op palen gebouwd omdat de grond niet draagkrachtig genoeg is en toch liggen daar ook goede bakken.

Alternatief kan zijn dat je worteldoek op de grond legt en dan een leemhoudende zandlaag op afschot aanlegt, dus schuin richting sloot oid en aan de andere kant hoog, of rond leggen, dan is die in het midden het hoogst, aflopend naar de zijkanten (minste zand voor nodig) Dan zakt het water niet snel in de grond, maar stroomt het er vanaf. Dan moet je wel proberen hem zo vlak mogelijk te houden.
Met een breedte van 2x 10 meter kom je een heel eind met een hoogte verschil van 10 centimeter, dan zou je bijvoorbeeld in het midden 40cm ophogen en aflopend naar de zijkanten naar 30cm zand. Doe je minder heb je grotere kans dat ze door de zandlaag heen trappen en het gaat vermengen met de onderlaag of je doek boven komt. Maar proberen kan natuurlijk altijd als het toch voor tijdelijk is.

Hoeveel leemhoudend zand kost weet ik niet. Maar zand kost al snel 10 tot 20 euro per kuub en bij een oppervlak van 600m2 moet je per 10cm ophogen 60 kuub rekenen. Het zal dus sowieso snel in de duizenden euro's lopen. De reden dat andere bakken op andere plekken vaak goedkoper kunnen is omdat ze zand uit de onderlaag naar boven halen en de zwarte aarde naar onderen doen (omzetten) zodat er (vrijwel) geen extra zand toegevoegd hoeft te worden. Maar bij jouw bodem kan dat dus niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:45

Houtsnippers kan een tijdelijke oplossing zijn. Mmestal gaat het na een jaar rotten en wordt het modder, maar als je binnen die tijd weg bent, kan het een optie zijn... Ook dan is de beste oplossing eerst doek, dan een dikke laag houtsnippers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:53

Ophogen tot je hoger ligt als de omringende grond en dan klapzand erop. Dit slaat dicht bij regen en voert het dan langs de bovenkant af.
Belangrijk is dan om de bodem iets bol te laten leggen zodat het ook idd goed af gaat lopen. Dit zul je wel bij moeten houden als de paarden er ook los in lopen (rolkuilen etc).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:42

Zo ligt mijn baan er tegenwoordig ook in...ongeveer een cm of 80 hoger dan de rest van het terein. Ik heb wel het geluk dat ik er 2 sloten langs heb lopen en kan afwateren. Mits op tijd gevlakt, is hij zelfs na een hele dag regen ( zoals gisteren) binnen no time weer droog. Maar ook dat heeft wel wat gekost, zand is niet goedkoop.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:40

Rayatje schreef:
Hij adviseerde me om dat geld er niet aan uit te geven maar om te gaan kijken voor een ander stukje grond. Omdat hier nix mee te beginnen valt. Tenminste voor een betaalbaar bedrag.

Die kans acht ik heel groot... Weet niet of je de 30.000 euro haalt maar je zit al gauw op 10.000; alle tips die nu gegeven zijn kosten veel geld en de vraag blijft altijd 'hoe lang blijft de bodem goed?'.
Je praat over een gehuurd stuk grond, zou ik ook niet veel geld tegenaan gooien.
Makkelijker en beter is om uit te kijken naar een ander perceel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:44

wij hebben ook kleigrond

in het najaar haald de boer zijn mais of wat ook eraf en ploegt dat stuk

het ligt iets hoger dan de rest en doordat de paarden de bovenste laag aantrappen kunnen wij erop rijden in de winter

dat stuk ligt naast ons land en mogen wij gebruiken in de winter omdat het dus hoger ligt en daarom een stuk droger is in de winter

wij redden ons ermee in elk geval

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:37

Er bestaan verschillende soorten kleigrond, waarvan enkele soorten totaal niet geschikt zijn om paarden te houden.