stal verhuren, wat zijn de vereisten, prijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

stal verhuren, wat zijn de vereisten, prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 13:14

sinds mijn merrie vertrokken is in november staat er een stal leeg op de weide. Aangezien we toch plek voor 3 hebben en ik wel een extraatje kan gebruiken hebben mijn ouders en ik eraan gedacht om eventueel de lege stal te verhuren. Bij ons in de buurt is erg veel vraag naar stalling voor paarden en een weide vinden in de buurt is erg moeilijk. Er zijn heel erg veel pensionstallen in de buurt en maneges maar alle tussen de 225 en 350€ dus denk ik dat ik wel iemand gelukkig zou kunnen maken met een plekje op de wei voor zijn of haar paard/pony.

we vroegen ons af wat er nu allemaal bij komt kijken. Waar moeten we op letten, wat moet op voorhand echt duidelijk op papier neergepend worden. Ik denk aan bv paard breekt uit, omheining stuk of bv stal stuk. Dit is maar een voorbeeldje.

Wat zouden jullie verwachten als jullie bij iemand particulier zou gaan staan. Qua service dan en wat zouden jullie zeker willen qua afspraken.

We hadden eraan gedacht om gewoon de lege box te verhuren+weidegang samen mijn paard en pony. Waarbij stalonderhoud, voeren, strooisel hooi en korrels voor de eigenaar is. Dus half pension. Uiteraard kan afgewisseld worden met voeren is voor beide makkelijker.
Of is het beter meteen alles zelf te doen voor die persoon en die dan een hogere prijs te laten betalen voor het voer en werk dat erbij komt?

het gaat om een zeer stevig, ruime en hoge stal van 3,5x3,5.
1ha weiland opgedeeld in 3 stukken.
een stuk van ongeveer 20x40 afgezet als rijbak maar geen echte rijbodem erin. Dus in de winter vaak moeilijk berijdbaar.
zadelkamer waar je ook je voer kan opslaan.
springmateriaal
redelijke uitrijmogelijkheden
een manege met binnen-en buitenbak die je kan afhuren op een kleine 3km afstand.

en vooral, hoeveel zou je daarvoor kunnen vragen?
Een groot deel van het bedrag zou gebruikt worden voor het weideonderhoud (maaien, bemesten, sproeien) want met 3 paarden zal de wei uiteraard nog meer verzorging nodig hebben.

alvast bedankt voor jullie antwoorden

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:31

In welke regio zit je?

Als ik mijn paard 3 a 4 keer per dag zelf zou moeten voeren, zou het voor mij al niks zijn. Ik denk dat er meer mensen zo over denken. Halfpension houdt imo in dat je een stal krijgt, waar gevoerd wordt en waar toezicht op is, incl hooi en stro.
Je zou wel gewoon een kale boxhuur kunnen doen waarbij de klant zelf alle benodigde materiaalkosten op zich neemt. Dan moet je niet te hoog gaan zitten, hier in de randstad betaal je voor die grootte zo'n 150 euro KALE HUUR, maar dan zit er wel iets van een longeerring bij, paddock en bak. Wetteren klinkt als iets 'ver wegs' ;)...

Dat er een binnen- en buitenbak af te huren zijn op kleine afstand, maar imo niks uit, want daar moet je op die lokatie waarschijnlijk toch nog voor betalen. Zadelkamer is mooi meegenomen, maar eigenlijk ook wel een vereiste.
Ik denk dat ik hier zelf, mede door geen bak aanwezig, door zelf alles te moeten regelen ed, nog geen €100.- per maand aan zou betalen. Maar ik ga wel uit van randstadmogelijkheden/prijzen!! Is het evt. mogelijk om het afgezette stuk land te voorzien van een simpele zandlaag? Dan heb je iig een 'echte' bak, aangezien de uitrijmogelijkheden redelijk zijn en je anders naar een andere lokatie zou moeten...?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 09-02-09 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:32

Als wij zo nu en dan een stal vrij hebben, bieden we deze ook wel eens te huur aan (alleen pony's ivm kleinere stal). Ik vraag dan voor all-in 150,00 / mnd (dus ook mesten, binnen en buiten zetten). Wij hebben wel een buitenbak met verlichting erbij. verder dus dagelijkse weidegang (ook winter).

Bnienke

Re: stal verhuren, wat zijn de vereisten, prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:43

Ik denk ook dat 150,- pm voor 'niks' erg duur is, reken maar het verschil eens uit met een volpension bij jou in de buurt en wat jij rekent. Hooi, voer en stro is niet echt te regelen voor 75,- in de maand... iig ik regel het daar niet voor (ligt natuurlijk ook aan de hooi prijzen).
En zeker dat er geen goede bak is zou voor mij zwaar mee tellen.

Denk je er ook aan dat het niet altijd zomaar is toegestaan om pensionstalling aan te bieden?

Overigens hoef je bij juist weidegebruik (niet met nat weer erop, strookbegrazing etc) geen 150,- in de maand aan het weiland uit te geven.

Succes met het uitzoeken en beslissen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:46

Hier kun je een lege box huren met buitenbak voor 75,- p.m., vind dat een zeer schappelijke prijs.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:03

hier in het noorden is 50 tot 75 euro voor kale box met weidegang en buitenbak ook wel de prijs. Iets hoger en dan zit er soms ook nog een binnenbak bij.

Als jullie zelf goedkoop ruwvoer en stro hebben kun je misschien beter inclusief doen, dan kun je een normale pensionprijs vragen met evt. zelf uitmesten en regelmatig helpen met gezamenlijke verzorging (voerbeurt of binnen/buiten zetten)

Als je bang bent er bij in te schieten is een kale prijs handiger, al heb je kans dat je dan beter je voer etc. achter slot en grendel moet houden...

Je zou ook kunnen overleggen met potentiële klanten wat zij zelf het liefste willen en dan een prijs/afspraak op maat maken.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:35

denken jullie dat het mogelijk is als ik bv 100€ vraag en daarbij zelf mest, voer en binnen-& buitenzet. Daarbij koopt de eigenaar van het paard het voer en stalstrooisel zelf in.
Of is dat te hoog gegrepen? Prijzen zijn randstadprijzen bij ons. 2km verderop is een stal voor 120€ waarbij je enkel een weide en stal krijgt en nix zelf hoeft te doen.
Ik vroeg me dan af hoe het zit met bv aansprakelijkheid wanneer iets gebeurt met het paard van die persoon bij bv binnen-en buitenzetten.
Of wanneer weideafsluiting of stal gesloopt wordt, kan ik die persoon vragen deze zelf te herstellen of is dat voor onze rekening. We zijn maar aan het brainstormen wat de mogelijkheden zijn en waar eventuele moeilijkheden kunnen liggen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:40

Wij verhuren ook een stal. Wij hebben een buitenwasplaats een bak en dagelijkse weidegang een longeerpaddock en een mooie nieuwe stal van 3 bij 3.5 (dit zijn de belagnrijkste dingen ook nog wel een zadelkamer met voeropslag en een keukentje). Mooie uitrijmogelijkheden en 2 binnenbakken op 10 min stappen. Het is vol pension eigenaren hoeven niks te doen en komen ook maar ong 2 a 3 keer in de week. Eventuele dierenartskosten wormekuur en hoefsmid zijn wel voor de eigenaar. ze betalen 180 euro

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:43

ongevallen moet je met de huurder zelf overeen komen. vind je prijzen nog vrij hoog. eerlijkgezegt zou ik niet willen dat ik zelf mijn stalstrooisel betaal en koop en dat een ander dan bepaald hoeveel daarvan gebruikt word.
ik zou zelf kiezen voor all in, je moet er toch zelf zijn voor je eigen paarden hoeveel moeite is het om nog een paard extra een bak brokken erin te gooien. zou toch zorgen dat je een buitenbak krijgt, aangezien je zelf al aangeeft dat het met slecht weer moeilijk tot niet te berijden is.

maar eerlijk gezegt zou ik zelf kiezen voor iets waar ik tenminste fatsoenlijk het gehele jaar door zou kunnen rijden.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:02

wij hebben ook een pony in de kost staan. ze betaald 100 euro. buitenbak aanwezig, binnenbak op 1 km afstand, gratis in te rijden. kuil hooi en houtmot wordt gehaald. voeren, mesten en binnen buiten zetten wordt gedaan. wel doet ze 1x in de week de stallen uitmesten,voeren en watergeven. biks da etc is wel voor eigen rekening.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:08

Ik heb dit vroeger zelf ook gedaan en had zo ongeveer dezelfde faciliteiten als jullie. Ook 1 hec land, kleinere bak met slechte grond voor in de winter, en manege vlakbij.

Voor volpension dus inclusief mesten, voeren, buiten-binnenzetten vroeg ik 175 euro.

Maar ik had uiteindelijk veel meer aan mensen die half pension stonden. Die betaalden 125 euro in de winter inclusief hooi en stro maar exclusief biks. In ruil voor die lagere prijs verdeelden we de dagen en mestten zij dus ook soms mijn paarden uit. Ook met binnen en buiten zetten en voeren wisselden we af.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:27

Wij hebben ook 1 persoon in pension staan. Die betaald 175, dit is inclusief voer (biks, muesli, hooi/kuil/luzerne), stalbedekking, weiland, paddock, buitenbak met verlichting en bodem die nooit nat is. Binnenmanege op 10 min.afstand stappen. Woon in de randstad.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:36

Ik zou het reel vinden als je 50 euro voor een kale box vraagt.

Lady_Italy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:14

Ja ik sta ook op een stal waar je €100 euro per maand betaal en je heb daar een redelijk goede buitenbak van 20 bij 40 en een paar springpalen en balken je moet wel zelf zorgen voor hooi en stro ik ben daar ong 70 voor kwyt voor de hele maand en voer die moet je ook zelf kopen ik heb geluk dat i het in belgie haal voor maar 13 of 16 euro per zak van 50 kilo en mestal is dat de prijs voor een zak voor 15 of 20 kilo maar wij hebben wel een afspoel plaats en een redelijk zadelkamer en tonnen die we van daar hebben gekregen om je voer in op te slaan...

Het lig eigelijk aan wat je heb en als je zelf moet voeren ja dan is het wel vervelend iik zou dan meer dan 75 euro betalen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:53

Het ligt er maar net aan wat je wilt.

Ikzelf zou liever niet de hele dag iemand op mijn erf rond hebben lopen en vanalles laten bedisselen.

Ik zou er dan veel liever voor kiezen om een totaalpakket aan te bieden en het dier gewoon net zoals jouw paarden te behandelen , dat is het makkelijkste. Dus het hele spul hetzelfde strooisels , allemaal tegelijk mesten , allemaal tegelijk naar binnen en naar buiten , allemaal tegelijk voeren.

Anders krijg je van dat gepruts.... dan heb je straks een hele aparte opslag nodig voor door de huurder ingekocht strooisel en hooi , en stel dat die persoon dan niet zo georganiseerd is en regelmatig vergeet spullen in te kopen , dan zit dat dier zonder en ga je wellicht zelf van je eigen spullen gebruiken....of die huurder pakt dat zelf....ik voorzie dan allerlei frustraties die dat op gaat leveren. En wat denk je van het zelf voeren door de huurder , dan krijg je weer voernijd welicht als dat op andere tijden gaat dan jouw paarden. En loopt er 3e per dag iemand over je erf te banjeren en de paarden onrustig te maken...nee dat lijkt me allemaal niks.

De kans op irritatie is dan gewoon veel groter.

Ik zou zeggen (gezien de omliggende prijzen) vraag 150 euro per maand , inclusief meenemen van het paard met je eigen paarden qua dag-indeling en voeren enzo. Inclusief strooisel , en inclusief voeren , of je de kosten van het voer er ook bij wilt doen moet je zelf weten. Wellicht kun je ervoor kiezen dat de huurder zelf zorgt voor het inkopen van het voer , en het dan voor je klaarzet zodat je het zo mee kunt nemen in de voerbuurten. Maarja wat dan als het voer een keer niet klaarstaat...laat je het dier dan zonder eten staan ?

Spreek goed af wat de huurder wel en niet mag pakken , wanneer ze langs mogen komen en hoe ze contact op kunnen nemen. Mogen ze op elk moment aan de deur staan of bellen ofzo ? En wat moet er gebeuren als er wat is met het dier ? Als het dier iets kapotmaakt is dan de eigenaar verantwoordelijk omdat het paard dat doet , of zijn jullie verantwoordelijk omdat bvb. de omheining niet deugdelijk genoeg was ?

En wellicht vind je het juist fijn om iemand "over de vloer" te hebben :P

En misschien vind je het ook wel fijn om eens een vrije dag te hebben , je zou bvb. kunnen afspreken dat de huurder wat korting krijgt op de stalprijs of dat je wat meer service verleent , in ruil voor een paar dagen in de week alle stallen uitmesten of voeren bvb. zodat je zelf een keer vrij hebt.

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:21

Ik sta zelf bij particulier in Wetteren-ten-Ede...en ik betaal 200€ in de winter en 175€ in de zomer

Mijn paardje staat op de weide met 4 andere, heb een open stal van 3.5x3.5 voor haar, maar ze blijft eigenlijk altijd buiten,
juist om te eten en als we gaan rijden staat ze efjes binnen, vlaslemen is inbegrepen, maar heb ik dus niet veel nodig
in principe hoef ik niets te doen: ze krijgen voordroog à volonté, 2x per dag mengeling en wortelen, bietjes, appels.. kortom ze worden goed vetgemest ;)
als ik eerder ben dan zij thuis is, geef ik ze eten, en terwijl ik dan toch moet wachten, steek ik water bij en doe de strontjes van de weide
ik doe ook het onderhoud van haar tuin, en maai af en toe de weide, en die tijd wordt afgetrokken van het stalgeld

mijn mies is nog jong, en breekt dus geregeld de boel af }>
wij hebben officiëel niets op papier, maar vorige week nog heeft eigenaar ze 2 dagen binnengelaten toen het zo stormde en heeft ze de staldeur uit slot geklopt
ze zei dat ik stalgeld betaal voor iets, maar ik vind dat dus normaalste zaak, dat ik het hersteld heb, want het is mijn paard die het kapot maakte
de omheining heeft ze ook al eens gesloopt, maar dat was de schuld van de eigenaar die haar persé langs een smalle doorgang wou versteken, dus daar heb ik niets in betaald

ik ben uiteraard wél verzekerd voor eventuele schade die ze zou toebrengen, maar voor zo'n prutsen is dat niet nodig die te verwittigen

ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)

veel succes alleszins!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:44

Het kaal verhuren van een stal zal wrs wel op misverstanden uit lopen. Ikzelf zou ook kiezen voor all-in.

Heb zelf jaren in half pension gestaan, maar je krijgt dan al snel wederzijdse irritaties. Bij de stal zat de stal zelf, stro (of tegen bijbetaling vlas), hooi, basis- of sportbrok, buitenzetten (dit deden we meestal zelf omdat ze beide full-time werkten, we zetten dan overigens álle paarden buiten-> 10 stuks, waarvan 2 van onszelf) en een verlichte super te rijden buitenbak.
Wel zelf uitmesten dus.

De ergenissen beginnen vaak over het uitmesten, je berekend als stalhouder zoveel pakken stro per week. Als huurster wil je dat je paard zo vol mogelijk in het stro staat.

Wij hebben nu stallen aan huis en ook al is iemand winterstalling geboden, bewust all-inclusive, omdat je dan geen gezeur krijgt over te veel/te weinig stro e.d. En idd zoals al gezegd, met zelf voeren en buitenzetten krijg je al gauw jaloezie van de paarden omdat ze geen voer hebben of nog binnen staan of je ergerd je omdat die van jou half over zn stal springt omdat hij niet buiten is gezet (en terecht dat hij níet is buitengezet, want dat was de afspraak niet...)
Zoals wij het nu hebben gedaan is voor ons ideaal. Je hoeft maar 1x te vegen omdat je alle stallen tegelijkertijd opstrooid/uitmest, geen jaloezie onderling van de paarden omdat ze allemaal tegelijkertijd voer krijgen en naar buiten gaan én geen 4x per dag een vreemde op je erf omdat hij zn paard moet voeren..

Denk daar echt goed over na, wanneer je kaal verhuurd krijg je te maken met véél inbreuk op je privacy. Wanneer je all-incl. verhuurd zul je ze ook wel eens een dagje níet zien. Ook wel is fijn op zn tijd :)

O ja, wanneer een ander zijn paard iets sloopt is het volgens mij gewoon normaal dat de stalhouder dat maakt. Tenslotte betaal je als huurder ook voor het onderhoud van de weilanden e.d., daar hoort een kapot lint ook bij imo. Wanneer iets opzettelijk of écht door eigen schuld kapot gaat zou ik daar overigens wel iemand voor aansprakelijk stellen, daarmee bedoel ik niet dat het paard schrikt en je ring in de muur eruit schiet (dat kan met je eigen paard ook gebeuren), maar dat de huurder b.v. met jouw spullen gooit en het daardoor kapot gaat.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:54

Ik als huurder zou er niet blij mee zijn met alles wat je moet organiseren om enkel een kale stal te huren, en zelf je bodembedekking etc in te moeten kopen. Bovendien is 4xdaags naar het paard niet voor veel mensen haalbaar.

Ik heb nu een stal van 3,5x3,5m, met buitenluik, goede buitenbak met verlichting, weidegang en overdekte poets/wasplaats in het randje van de randstad voor 90 euro in de maand. Voeren wordt gedaan, buitenzetten ook als ik dat aangeef, en hoef niets zelf in te kopen. Pony eet een handje brok per dag mee van hun voer. Wel zelf uitmesten. Ik betaal op het randje van de randstad hiervoor 90 euro,

Dit vind ik ideaal... Ik heb er overigens geen problemen mee om eens de klussen over te nemen, zo is het hier ook de bedoeling dat ik weekenden op de paarden ga "passen" als de eigenaren op meerdaagse wedstrijden zijn, en regelmatig neem ik een of meerdere voerbeurten over als dat zo uitkomt.

Mijn pony is geen sloper, hier zijn ook (nog) geen afspraken over gemaakt.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:28

hoi, wij verhuren ook stallen
onze stallen zijn 3 op 4 m, verlichte buitenpiste van 25m op 50m, zadelkastje, wasplaats, weidegang, springmateriaal
half pension vragen wij 90euro en vol pension 175euro voor paarden en pony's minder natuurlijk
(half pension: geen voer/hooi/krullen)
(volpension: alles zit erin)