Pony dag en nacht buiten, deken gesloopt.. vraag advies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Pony dag en nacht buiten, deken gesloopt.. vraag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:26

Hai,

Gisteren heb ik mijn oude pony opgehaald. Hij stond dag en nacht buiten en dat zou dan ook de bedoeling zijn bij ons.
Geen probleem.
Mijn andere twee pony's, waarvan er één al geruime tijd met deken staat, gaan 's nachts naar stal toe.
Mijn andere pony heeft een ongevoerde regendeken op gehad alleen wanneer het rond de -8 was verder zonder deken.

Omdat ik voor de moeilijke keuze stond voor de aankomende maand wat ik zou doen. Heb ik contact opgenomen met de dierenarts of mijn pony (die zonder deken) bij de 'nieuwe' dag en nacht in de wei kan. Gezien de wintervacht is het geen probleem en wellicht met een deken om.
Nu vond mevrouw het nodig om haar deken te slopen, deze moet er dus vanaf. En nu vraag ik Bokt om hulp.

Kies ik ervoor om mijn pony buiten te laten met de ander zonder deken? Zou dit kunnen of niet? Of kies ik ervoor dat zij naa stal gaat tot de temperaturen wat hoger zijn, maar dan staat de kleine dus alleen buiten. Niet ideaal in mijn ogen.
Wellicht dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Overigens krijgen ze voldoende hooi in de weide :)

MissDonna

Re: Pony dag en nacht buiten, deken gesloopt.. vraag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:56

heb je geen reserve deken? om een paard ineens zonder deken op te doen met deze kou, is niet heel slim. Ook al zit er een wintervacht onder. deze is dunner dan als het paard geen deken om heeft gehad :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:59

Hoeveel grams was je deken die nou kapot is?
Het is namelijk wel een stuk warmer als dat het was, en had je een dunne deken opliggen zou hij mijn inziens best zonder deken nu moeten kunnen mits hij een schuilmogelijkheid heeft.
Hij stond nu ook dag en nacht buiten toch? Mijn merrie had een paar dagen geleden nog 560gram opliggen, nu heeft ze nog 200gram opliggen, dus ook best een groot verschil maar ze heeft het totaal niet koud en zij is nog geschoren ook.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:00

ik begrijp dat je andere pony alleen een regendeken op heeft als het -8 is en dat is het nu niet, dus kan ie niet zolang die deken even op totdat je een nieuwe hebt? ik zou hem idd niet zomaar zonder zetten nu het wordt snachts nog behoorlijk fris! als die regendeken geen optie is zo ik m snachts binnen zetten!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:04

ik vind de overgang van twinducklin erg veel! even 36o grams minder... dat is dat jij nu ineens zonder jas dag en nacht loopt.. misschien heeft je paard het overdag niet koud. Wie zegt dat het snachts ook zo is..? IK vind het een te grote stap.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:10

@ missdonna. Het is wel dik 10 graden verschil met deze week en vorige week. Ideaal temperatuur voor een paard is rond de 10graden, vanaf dan hoeven ze ook helemaal geen deken op. Hier is het overdag rond de 10 graden en snachts rond het vriespunt. Deken is dik zat. Hier was het laatst een paar dagen rond de -20, toen had ze die beiden dekens op liggen, zou juist vreemd zijn om het zelfde om te laten met bijna 30 graden verschil ertussen, niet?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:21

maar jou paars is geschoren, dus niet meer in de natuurlijke stijl. als je daar over begint ;) maar goed. het is ook mijn menig ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:37

Bedankt voor jullie reacties.

De regendeken is een ongevoerde.
Gelukkig was alleen de bies kapot zag ik dus die heb ik er afgeknipt en daarna de deken weer om gedaan.
Voor de zekerheid nog maar even mijn vader gebeld en gelukkig kreeg ik hem te pakken. Vroeger hadden ze de pony's altijd dag en nacht buiten staan.

Ze heeft twee dekens om, stal en regendeken. Ik voelde toen ik haar uit het weiland haalde en ze was eronder we gewoon lekker warm. Ik heb de bies er dus afgeknipt en de dekens verder nagekeken en weer omgedaan.

Helaas heb ik geen reservedeken, nooit aan gedacht en kom er nu toch wel achter dat het erg handig is om dekens op voorraad te hebben!

twinducklin : Nee 's nachts ging ze naar binnen met mijn andere pony. Maar nu mijn oude pony weer terug is was het even een lastige keuze, dus maar contact opgenomen met wat diverse dierenartsen en die gaven aan dat ze wel op de wei kon met die ander mits er genoeg hooi/gras was en mits ze het warm heeft. Een aantal gaven als advies deken omdoen mee en een ander zei het niet nodig te vinden. Ik heb het dus maar wel gedaan gezien de temperaturen en het verschil inene.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:30

Dan zou ik inderdaad wel een deken omlaten, desnoods anders nog eentje bijhalen voor als deze het echt begeeft :P
Buiten is het vaak toch wat kouder als binnen op stal.

@ missdonna : Hoe dan ook voelt een paard zich het beste rondom de 10 graden. Merrie is in september geschoren dus niet meer zo kaal dat je daar echt rekening mee moet houden, maar gewoon dun in de vacht. Een paard kan het beter iets te koud hebben als iets te warm, zeker als je zorgt dat ze voldoende hooi /kuil hebben.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:26

Lekker buiten laten zonder deken. Die van mij heeft een stal waar de deur van open staat. Dan kan hij zelf bepalen of hij de wei ingaat of de stal inloopt. Maar ook die nachten dat het zo koud was. Liep hij gewoon buiten, De ijspegels onderaan zijn buik. Maar niet naar binnen gaan. Dus zo snel zullen ze het wel niet koud hebben. Denk dat het meer ons idee is.....

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:31

Ik zie dat het opgelost is.
Ik heb mn fjord in december voor 24/7 het land opgegooid ze stond op stal onder een 200 Grams deken en kwam amper buiten.
Toen ze het land opging heb ik een 350gr opgedaan die binnen 2 dagen gesloopt was, sindsdien staat ze zonder deken... binnen een week was ze een teddybeer.
Maar nu is mijn fjord een 3 jarige dus niet echt oud te noemen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:56

Hoi bedankt weer voor de reacties. Het is altijd weer goed reacties te lezen.
Ik heb zelf niet heel veel ervaring met 24/7 buiten, maar voor ik eraan begon wel veel over opgezocht en over gelezen. Mijn vader heeft er meer verstand van :D

Bridget ik zie het bij mijn verzorgpaard ook inderdaad, die staan meer buiten dan binnen en hebben ook de keuze.