Wat zijn jullie ervaringen met vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Wat zijn jullie ervaringen met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:51

Zoals de topictitel. Ik overweeg om over te gaan van krul naar vlas. Echter ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met vlas. Stro is voor mij (nou ja, voor het paard) niet mogelijk i.v.m. het stof. Wat zijn positieve en negatieve ervaringen? En wordt een stal niet vreselijk vies i.v.m. het oppotsysteem?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:53

bij mij at de pony het vlas op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:54

Wij zijn erg tevreden over vlas. Wij hebben in de stallen rubberen matten en daarop vlas liggen. Is makkelijk weg te scheppen en de stal blijft schoon.

Het oppotsysteem ben ik geen fan van (onhygiënisch) dus dat gebruiken wij ook niet. Wij scheppen gewoon elke dag de natte plekken weg en de mest. Als er weinig vlas ligt gooien we er gewoon wat bij.

Biskwie

Re: Wat zijn jullie ervaringen met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:59

Het is ook de bedoeling om dagelijks mest en nat weg te scheppen en eens in de week wat radicaler. Maar je houdt dan toch dat de stal niet wekelijks helemaal leeg gaat, wat ik wel bij stro doe. Dus je krijgt toch het oppotsysteem idee... Dat lijkt me wat minder fris... Ik wil graag alleen een paard in de stal en niet allemaal kleine biologische schimmel wezentjes met alle andere diertjes zoals ratten e.d. erbij

Enniee heb je bij het vlas wel ruim ruwvoer bijgevoerd?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:01

Ik vind vlas ideaal. Altijd een mooie dikke bodem, die niet stinkt en goed droog blijft.
Alleen bij een hele verse stal vlas, vind ik 'm te glad.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:03

Bij vlas werkt het oppotten wel het beste om een mooie onderlaag te krijgen (maar matten zijn ook goed) .. Het is naar mijn idee geen ideale bedekker voor de echte viespeukken onder ons.. dan wordt het wel snel een zooitje. Als je paard normaal tot netjes op stal is vind ik het heel fijn om Vlas te hebben. Je schept de drollen en de ergste natte plekken weg en het is klaar. het ruikt ook bijna niet vind ik.

Voor mijn merrie was het ideaal.. nu rijd ik een ruin en die maakt er echt een bende van dan is het minder vind ik.

Enige dat minder is : mijn auto.. een strootje pluk je er zo uit.. en dat vlas geeft echt een benden hahaha

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:49

ik vind vlas echt super. ik heb een echte veelvraat, maar door over het nieuwe vlas wat van het oude vlas te strooien blijft ze er vanaf. Ik haal elke dag de drollen eruit en de natte plekken, de rest laat ik liggen en gooi ik er elke week een baal overheen. ik moet zeggen dat de hoeven ook lang niet zo vies zijn als met zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:00

Biskwie: Hier potten wij niet op.
Als je alle natte plekken wegschept en de mest dan schep je op die manier altijd het vlas zodanig weg dat je nooit een dikke laag krijgt. Wij gooien er dan gewoon weer wat vlas bij en op die manier heb je altijd een schone stal.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:03

Op mijn vorige stal heeft mijn paardje op vlas gestaan, ik vond het wel fijn. Elke dag werden de drollen en vieze plekken eruit gehaald en af en toe nieuw vlas erbij. Ik vind dat paardjes er schoner van blijven dan stro. Maar ja, die vlas vind je idd echt overal terug!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:06

ik ben ook zeer tevreden over vlas. het is tijdbesparend met mesten en het kost bij mij in verhouding met stro een stuk minder. ik pot de box ook niet op maar ik heb er wel een hele dikke laag in liggen. daarnaast geef ik mijn paard wel onbeperkt hooi in de box om verveling tegen te gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:22

Mijn paard staat ook op vlas, met rubber matten eronder.
Ik haal elke dag de mest eruit en 1x in de week de natte plekken en dan gooi ik er een nieuwe baal bij.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:24

Positief, maar er zijn hier echt al ontzettend veel topics over!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:26

Wij zijn aan het experimenteren geslagen met het vlas en na 3 maanden kunnen we zeggen dat het bijzonder goed bevalt.
Het oppotten hebben we volgehouden: dagelijks alle poep en pies eruit, schone buitenzijden erover heen en bijstrooien.
Wat ons opviel is dat je echt geen pies/poepluchten ruikt.
Deze stal hebben we dus 3 (!) maanden gehad en toen was het wel nodig om alles eruit te halen. Over 3 maanden genomen waren we 40 euro p/m kwijt; da's haast de helft minder kosten dan stro in ons geval!

En wat Biskwie zegt over bacterien en schimmels enzo, dat idee hadden wij ook. Aan de hoeven kunnen we echter zien dat dat helemaal geen rol speelt. Zijn hoeven waren 'natter' (zachter, zeg maar) op stro dan op vlas en wat eruit komt, 'stinkt' ook niet zoals stro. Ik weet niet of ik het goed heb uitgelegd zo. :o

Het opeten was ook geen probleem: 1 hapje was voldoende voor Tom om erachter te komen dat het echt niet te pruimen was. :D

Wel een tip voor het opmaken van de stal: eerst de vloer vochtig maken, zodat de onderlaag blijft plakken en de kans op stofdwarrel ook wat afneemt. Stof heb ik wel iets bij het opmaken van een nieuwe stal, maar beduidend veel minder dan bij stro. Ook Toms neusgaten blijven mooi schoon (weer zo'n graadmeter!) :D

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:32

Hmm, ik ben geloof ik als enige niet echt tevreden met vlas. Ik overweeg juist om over te stappen op houtvezel. Dit heb ik hiervoor gehad en neemt het vocht gewoon stukken beter op. Ik mest elke dag uit en elke dag is het gewoon echt vies. Bij houtvezel (en ook stro) heb ik dit niet. Dit gaat gewoon langer mee naar mijn idee.
Ik moet inderdaad wel zeggen dat het niet stinkt en minder stoffig is dan stro ja.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:08

Avary schreef:
Hmm, ik ben geloof ik als enige niet echt tevreden met vlas. Ik overweeg juist om over te stappen op houtvezel. Dit heb ik hiervoor gehad en neemt het vocht gewoon stukken beter op. Ik mest elke dag uit en elke dag is het gewoon echt vies. Bij houtvezel (en ook stro) heb ik dit niet. Dit gaat gewoon langer mee naar mijn idee.
Ik moet inderdaad wel zeggen dat het niet stinkt en minder stoffig is dan stro ja.

Op wat voor bodem heb ik vlas gehad? Op mijn oude stalling waren mijn vlasboxen ook dramatisch, maar dit kwam omdat ik het vlas had liggen op een betonnenbodem zonder afvoer of matten. De urine gaat door het vlas heen naar de onderste laag, daar hoopt het op als het niet weg kan. Bij matten of afvoer blijft er veel en veel minder in het vlas zitten en kun je er veel langer mee doen. Momenteel heb ik een afvoer geul met rooster in mijn stal en daarover pot ik op Één maal in de drie maanden trek ik dat rooster leeg en verder doe ik wekelijks de natte plek en dagelijks mesten.

Verder een tip die ik voorheen eerst belachelijk vond maar nu ideaal. Leer je paard indien een ruin op een emmer plassen en herhaal deze actie dagelijks als je gereden hebt. Het is een kleine moeite en scheelt je echt al een emmervocht (lees 31 emmers per maand). De mijne verdomd het met een emmer, maar die laat ik na het rijden plassen in de berm.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:07

Riant schreef:
Bij vlas werkt het oppotten wel het beste om een mooie onderlaag te krijgen (maar matten zijn ook goed) .. Het is naar mijn idee geen ideale bedekker voor de echte viespeukken onder ons.. dan wordt het wel snel een zooitje. Als je paard normaal tot netjes op stal is vind ik het heel fijn om Vlas te hebben. Je schept de drollen en de ergste natte plekken weg en het is klaar. het ruikt ook bijna niet vind ik.

Voor mijn merrie was het ideaal.. nu rijd ik een ruin en die maakt er echt een bende van dan is het minder vind ik.

Enige dat minder is : mijn auto.. een strootje pluk je er zo uit.. en dat vlas geeft echt een benden hahaha

Om te voorkomen dat je auto een bende wordt kan je een lage bak met water bij je wei zetten waar je eerst even in gaat staan voor je in je auto stapt,dan spoel je de vlas van je schoenen,werkt prima!

Ik gebruik nu ook vlas en vind het stukken fijner dan stro!
Ik schep alleen de mest eruit en als het nat wordt een nieuw pak erover.
Ik ga binnen kort strokorrel proberen,kijken hoe dat bevalt.
Op zich vind ik vlas fijn maar misschien is strokorrel wel nog fijner(en goedkoper).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:58

Ik heb ook gemengde gevoelens over vlas.
Voordeel is dat het relatief goedkoop is, makkelijk met uitmesten ook.

Nadeel vind ik dat de paarden er toch van eten (zeker als het vers is), in het begin is het erg glad.
Ik vind dat de bodem niet droog blijft, zoals bij houtkrul/strokorrel. Als ik tot op de bodem leegschep dan loopt het vocht onderuit de mestvork, terwijl de bovenlaag echt nog kurkdroog is.
Omdat een van de paarden schraapt krijg ik met vlas ook geen vaste laag en wordt alles dus erg omgewoeld.
Verder gaat het overal in zitten en kan in je sokken behoorlijk prikken.

Persoonlijk heb ik dan liever houtkrul, maar die is duurder in aanschaf en natuurlijk scheidt het iets een giftig stofje af.
Strokorrel heb ik al op kleine schaal geprobeerd en had ook zijn goede punten, dus daar ga ik nog verder mee experimenteren.

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:22

Beste Dubbeldun,

Dat is nieuw voor mij: 'scheidt het iets een giftig stofje af'. Weet jij wat voor giftig stofje en komt dat dan vrij als het nat wordt of heeft mot sowieso de eigenschap giftig te zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:52

Ben de naam even kwijt. Madamx kan het je zo vertellen, PB die eens.
Ik weet wel dat het gebruik van houtkrul bij kleine dieren zoals cavia's etc tegenwoordig wordt afgeraden omdat die zo dicht met hun snufferd op de grond zitten dat ze teveel van die stof kunnen inademen en dus schadelijk is.
http://www.dierenkliniekooginal.nl/?konijn.html

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:55

Ik vind vlas echt ideaal. Mijn paard heeft chronische bronchitis en heeft sinds vlas nergens meer last van. Mijn stal blijft keurig droog, stinkt niet en is makkelijk uit te mesten. Mijn paard eet er niet van, dus dat probleem heb ik ook niet.

Ik las iets hierboven over urine die er doorheen loopt, maar dat hebben wij dus helemaal niet. Mijn stal heeft ook geen afvoer en toch is de bodem onder het vlas altijd droog.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:00

Mijn pony staat ook op vlas.
ik was perminent tegen een vlas stal maar omdat deze stal zo perfect was nam ik het vlas voor lief..
Ik vind het één en al ellende.
Vlas is goor en het probleem is dat ik niet kan veel kan verschonen want mijn pony eet het op!
Moet dus laagje voor laagje bijstrooien en dan ondermoffelen> Resultaat > Nooit echt een schone stal.
Verder plast de mijne vaak (31 jaar) maar is echt geen viespeuk.
Nee voor mij nooit geen vlas, abiose ect meer....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:16

@PriscaZ : ik heb hier vroeger ook geen last van gehad. Dus ik denk nu dat er ook diverse kwaliteiten in vlas is.
Aangezien er ook een groot verschil is in de prijs van vlas zou dat ook niet zo verwonderlijk zijn.

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:35

ik vind vlas supper, dit omdat het paard altijd droog staat, je hebt dus minder kans op rot straal en andere hoef problemen, de eerste 2 weken at mijn paard alles op. dit is geen probleem omdat het een natuurlijk product is, en op een gegeven moment eten ze het toch niet meer, is dan niet meer lekker haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:52

Droog staan heet alles te maken met je stal schoon houden, dat geldt ook voor houtkrul en strokorrel. Zelfs met stro kun je een paard droog laten staan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:21

Ik heb een maand vlas gebruikt en ik vond het prut..na een paar dagen was het een stinkzooi. Hier geen succes. Nu sinds 3 1/2 week op strokorrels van Ecobodem. Dit is een uitkomst, zeker voor mijn viespeuk. Het stinkt niet, mest makkelijk uit, veel minder afval.
Voor een verslag zie mijn site: http://www.paardenvragen.come2me.nl

Wat misschien ook nog iets is: Toen mijn paard op vlas stond verdween dit vaak als sneeuw voor de zon. Waarschijnlijk deed zij zich ten goede aan dit spul. Wat erg vreemd is, is dat toen ze de laatste 2 weken ong. op vlas stond, zij dagelijks stond te zweten op stal.

Sinds ze op korrels staat is dit zweten over.....Wat ik nu dus denk is dat het vlas haar gewoon "dwars" heeft gezeten en dus het zweten heeft veroorzaakt. Misschien zijn er meer mensen die dit hebben ervaren met hun op vlas staand paard?

Ik vind het namelijk wel heel toevallig dat ze hier nu geen last meer van heeft. Gelukkig maar! Overigens had ze dit voordat ze op vlas stond ook niet. Op de één of andere manier heeft het dus een rare uitwerking op het paard. Of ik heb gewoon een gevoelig typetje hier op stal :o