drinkemmer in het weiland nu het zo koud is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

varfor

drinkemmer in het weiland nu het zo koud is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:04

hoe doen jullie het met de drinkemmer in het weiland nu het zo koud is? is er een oplossing dat het minder gaat bevriezen? ik woon in het noorden van europa waar het wel kouder is, maar jullie in nederland/belgie hebben er vast ook last van.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:06

Als het niet heel koud is, kan je er blokken piepschuim inleggen. Door de wind bewegen ze en houden het water wat langer open. Bovendien isoleren ze.
ook kan je een soort dubbelwandige ton maken door een kleinere speciekuip in een grotere te zetten en de tussenlaag vol te stoppen met isolatiemateriaal.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:12

Piepschuim lijkt mij niet zo handig, dat zullen ze er vast uit trekken en slopen.

Normaal hebben die van mij een automatische drinkbak, maar ivm de vorst is die al een tijdje afgesloten.
Ik heb nu 3 speciebakken voor het water.
Ik heb ze langs een bosrand staan zodat ze uit de wind staan.
Elke avond gaat er een jerrycan heet/warm water bij in en als het echt heel erg koud gaat worden leg ik stro er omheen en er tussen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:16

Zo'n speciekuip inderdaad. En dan overdag het ijs eruit halen.. S'nachts gaan ze hier gewoon op stal. Dan een isolatiedeklen erover en afdekken van de bak. Met wat geluk blijft het dan open genoeg zodat je de volgende dag niet het ijs er weer volledig uit moet halen en opnieuw vullen vanaf de bodem.. Maar extra werk is het gewoon helaas.

varfor

Re: drinkemmer in het weiland nu het zo koud is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:23

een speciekuip gebruiken we hier ook. maar na een paar uur is alles alweer bevroren.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:33

Wij hebben automatische drinkbakken maar nu met de vorst gebruiken we een oude badkuip.
ONdanks de strenge vorst deze winter zit er altijd wel een wak in het water,dat doet mijn fjord,die ramt met zijn voorvoet het ijs steeds kapot.
Ook toen het "snacht -15 was zat er 'smorgens nog een gat in het ijs.
Heel makkelijk zo'n slimme pony,daar profiteren de andere pony's ook mooi van.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:04

Probeer er anders een (kleine) bal in te leggen, voor zover het nog lukt met de vorst heb je daardoor nog wat langer een wak in het ijs.

Wentho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:09

IK denk niet dat er heel veel mogelijk is met een drinkemmer.
Je kan een grotere emmer of speciekuip nemen, zoals eerder is gezegd.
Door groter oppervlak vriest het minder snel dicht. Vaak verversen.
Dingen erin leggen werkt bij mij meestal niet, die vissen de paarden eruit.

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:59

Stro kan ook een oplossing zijn. Die zullen ze er waarschijnlijk uit proberen te halen, maar dat geeft niet.
Stro zorgt er voor dat het water blijft bewegen. Je kunt er natuurlijk van alles inleggen, maar stro hebben ze minder snel te pakken dan bijv. een bal