eigen rekening voor paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

eigen rekening voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:45

Ik heb een abbo op Your Horse.
De vorige maand stonden er een aantal bespaar-tips in. Een van de tips was:

Citaat:
Open een aparte betaalrekening voor je paard. Daar stort je een vast bedrag in en daar moet vervolgens alles uit betaald worden. Uiteraard de stalling, maar ook verzekering, hoefsmid, da, lessen, nieuwe rijbroek, dekje, startgelden enz.
Op deze manier houd je grip op je maandelijkse uitgaven.

Ik vond het wel een interessante want ook bij mij loopt het weleens uit de klauwen en kan ik me niet beheersen als ik weer iets bijzonders in de winkel zie...en dan geldt eenvoudig: op is op. Het lijkt me eigenlijk wel handig, want ik wil toch wat meer grip op mijn uitgaven krijgen.

Hebben jullie ook zo'n rekening of zo'n soort afspraak met jezelf? Werkt het? Lijkt het jullie een goed idee? En hoe hoog zouden jullie op beginnen?

Ik heb mijn paard in volpension en heb momenteel geen les en rijd geen wedstrijden. Ben een redelijke no-nonsense ruiter, dus geen dure rijbroeken en geen setjes; ik zit nu te denken aan een bedrag dat 100 euro boven het stallingstarief ligt. Is dat een goed uitgangspunt?

Hele bijzondere DA-kosten zoals kliniekopname kan daar natuurlijk niet uit; dat moet uit mijn gewone spaarrekening.

Vjestagirl

Re: eigen rekening voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:47

Ik vind 100 euro best veel, maar dat is afhankelijk van wat je voor je lessen betaald...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:49

Ik heb hetzelfde principe voor mijn kat. Weliswaar niet hetzelfde, maar vergelijkbaar. Ik maak er maandelijks een bedrag naar over voor voer, inentingen, dierenartskosten, speelgoed etc. Ik vind het prima werken, zo kan ik me niet verrekenen en tegelijkertijd bouw je nog rente op ook :)

Ik denk dat je even al je uitgaven van de laatste periode op een rijtje moet zeggen en dat als uitgangspunt nemen. Bepaalde kosten als hoefsmid zijn zo paardafhankelijk dat het lastig is te zeggen of €100 een goed bedrag is :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:49

Ik zou dat geen raar bedrag vinden maar ik hoef dat niet zo. Ik betaal alles vanuit de betaalrekening en kom nooit voor verrassingen te staan, mede omdat ik altijd wel in mijn hoofd heb wat ik op de rekening heb staan en wat er eventueel nog in of uitgaat.

Voor dierenartskosten heb ik een aparte spaarrekening, dus ook daar geen verrassingen. Ben niet zo van de verrassingen namelijk.. :D

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:52

Ik heb ook een aparte spaarrekening voor mijn paardje, daar wordt zijn stalling, verzekering, en nieuwe spullen van gekocht.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:53

Jep dat heb ik. Bij mij is het echter zo dat ik paard aan huis heb en samen met mijn tante gekocht heb. We storten ieder 50 euro per maand naar die rekening en daar wordt alles van gedaan. Stro, hooi, wortels, riek, spullen die echt nodig zijn zoals dekje, halster of zulke dingen, dierenarts, hoefsmid gaan daar ook vanaf. Lessen, rijkleding gaat uit eigen zak. In mijn geval is het dus voornamelijk handig omdat ik samen met mijn tante doe. Dierenartskosten die uit de hand lopen dan kan ik altijd terugvallen op mijn spaarrekening.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:55

Je hebt ook boekhoudprogramma's waarnaar je je vanuit je internet bankieren je betalingen naar kunt downloaden. Dan kun je all paardrijkosten onder het kopje paard zetten bijvoorbeeld. Dta is ook handig als je ook wil weten wat er aan uitgaan, of wat dan ook aan geld verdwijnt. Maak je daar ook kopjes voor. Het is een beetje gedoe, maar je weet dan wel waar al je geld gebleven is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:57

Ja en dat is nou net het punt. Ik vind het doodnormaal dat als het even tegenvalt met noodzakelijke kosten, ik een beetje rustig aan doe met de luxe-uitgaven maar in de praktijk laat ik die toch niet liggen.... :o
Juist daarom wil ik een beetje grip hebben.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:58

Ik ben bezig om een 'paardenrekening' te openen. Daar zet ik dan vrij veel geld op in het begin i.v.m. een aantal komende, dure uitgaven (2 paarden laten beleren, zadel), tevens stort ik daar dan mijn inkomsten van de verhuur van mijn birth alarm op.

Ik denk dat het zeker werkt doordat je je bewuster wordt van de uitgaven en dat is de eerste stap naar besparing.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:59

dammie1 schreef:
Je hebt ook boekhoudprogramma's waarnaar je je vanuit je internet bankieren je betalingen naar kunt downloaden. Dan kun je all paardrijkosten onder het kopje paard zetten bijvoorbeeld. Dta is ook handig als je ook wil weten wat er aan uitgaan, of wat dan ook aan geld verdwijnt. Maak je daar ook kopjes voor. Het is een beetje gedoe, maar je weet dan wel waar al je geld gebleven is.

Zoiets heb ik zelf in Excel gemaakt met allerlei formules. Werkt perfect. Elke week werk ik het overzicht bij aan de hand van de afgeschreven en bijgeschreven bedragen met telebankieren. Zo weet je op elk moment wat er al betaald is, wat er nog betaald moet worden en wat je dus nog over hebt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:03

Ik doe dat inderdaad ook met Excel. Werkt super. 1 keer in de maand werk ik alles bij en aan het eind van het jaar maak ik de balans op. Ik heb er ook nog lol in! :o

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:25

ik heb niet zozeer een rekening voor mijn pony zelf, maar ik heb wel een rekening voor dierenarts kosten.
hier spaar ik elke maand 100 euro op , en dit gebruik ik voor de hogere kosten .
entingen , hoefsmid , stalgeld betaal ik van de gewone rekening.

ik vind het trouwens niet zo'n gek idee om zo'n rekening te hebben
want ook ik zie wel eens iets : dit moet ik hebben :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:58

Ik werk ook met Excel, niet alleen voor de paarden overigens... eigenlijk alle geldzaken probeer ik zo in te plannen :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 07:19

ik hou de kosten van mijn paarden bij in een excel bestand. Prima overzichtelijk. Maar eigenlijk alleen om te weten wat ik uitgegeven heb. Voer stalling da en onderhoud stal/land.
Verder doe ik er niets mee maa kan dus wel op elk moment zeggen wat de kosten waren (zijn).

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:53

friesiszwart schreef:
ik hou de kosten van mijn paarden bij in een excel bestand. Prima overzichtelijk. Maar eigenlijk alleen om te weten wat ik uitgegeven heb. Voer stalling da en onderhoud stal/land.
Verder doe ik er niets mee maa kan dus wel op elk moment zeggen wat de kosten waren (zijn).

Doe ik ook precies.

Ik heb hierbij bijvoorbeeld staan € 305,- p/m, kosten
€ 400 apart (DA kosten)
€ 5.000 voor als ik werkloos raak dan kan ik me paard nog onderhouden een lang tijd.
€ 50,- overige kosten.

Elke maand hou ik bij hoeveel ik ongeveer uitgeeft zodat ikme salaris in de gaten kan houden.