Aanschaf stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ioontje

Aanschaf stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:44

Wij denken erover om voor onze paarden een stap/trainingsmolen aan te schaffen. Niet om het rijden te vervangen, maar om de paarden meer gerichte beweging te kunnen geven. Vooral ook met het weer zoals nu.
Kan iemand ons meer vertellen over de verschillende molens?
Wij denken aan een molen van 15 m. diameter voor 3/4 paarden, maar wat is dan beter? Drijfhekken of spijlen? Houten omheining of beoband? 2 of 3 lagen? Wat moet er op de 'hoefslag'? Klinkers of zand? Stroom erop of niet? Wat is beter/slijtvaster; een draaikrans of kogellagers? Ga zo maar door...........
Ik ben al een poosje aan het rondkijken, maar er komen eigenlijk steeds meer vragen op...........
Graag hoor ik jullie ideeen/ervaringen hierover.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:24

wij hebben sinds een klein jaar een stapmolen, wat een uitkomst.
de paarden komen er bijna dagelijks een half uurtje aan (en nee het is idd niet ter vervanging van het rijden of weidegang) ze komen daarnaast nog gewoon los, en worden gereden/gelongeerd oid.

Wij hebben een van B&B molens ( http://www.trainingmolen.nl/nb.htm ) geloof ik.
(ook goede service, als er iets stuk is oid komen ze kostenloos langs en maken het :))

speciaal op maat gemaakt, 13.5 meter doorsnee, 3 paards.
incl omheining etc zat er allemaal bij (Beoband)
omheining bevalt ons opzich prima, geen paard die het nog in zijn hoofd heeft gehaald om erdoorheen te gaan, en mocht dat wel het geval zijn lijkt het mij minder schadelijk dan als ze dat door hout doen :)

wij hebben 2 lagen beoband, en onderaan 1 houten plank (ook tegen het uitlopen van het zand ed)

verder hebben wij spijlen, maar wel dicht op elkaar (10 stuks ipv 6 wat je soms wel eens ziet)
wij kunnen er stroom op zetten, en hebben hem bestraat met klinkers, en daar een klein dun laagje zand over, tegen het slijten van de ijzers of hoeven.

de paarden kunnen er altijd in, bodem is mooi stabiel en bevriest niet, kunnen zelf het tempo aanpassen van stap tot galop (wij doen alleen stappen of heel soms eens rustig drafje) omdat hij natuurlijk niet heel groot is.