ik krijg binnenkort mijn eigen pony. hij komt op een landje en er komt een schuilstal op. waar moet ik dan allemaal op letten enzo .. ik heb nog nooit eerder een pony gehad en ben er nog lerende over enzo .. ik zou graag van jullie horen!
is het verstandig om dan meteen een eigen pony te nemen ? maar even daar buiten je moet letten op de volgende dingen - bij aankoop je paard door een dierenarts laten keuren - goede hoefsmid - b.v 2 a3 x per maand priveles, het is erg belangrijk als je nog lerende bent dat er iemand is die je ondersteunt! - passend zadel - een pony kan eigenlijk niet in zijn eentje gehouden worden ! dus misschien is er een andere optie (??) of neem bv een kleine shet of een geitje erbij - een goede dierenarts - paard om de 3 maanden ontwormen - goed hooi/kuil is belangrijk
verder is voornamelijk begeleiding, dus iemand die veel verstand heeft van zaken waar je allemaal mee te maken krijgt bij het hebben van ene eigen pony erg belangrijk
toch niet als de eigennaar het goed vind en de eigennaar de baas is van het weiland ( het is zijn land , zijn regels ) Vertel maar als ik het verkeerd heb
@colorpony Dat kan wel in belgie daar doen ze niet zo moeilijk (hoewel ze tegenwoordig wel wat strenger zijn) maar in nederland (land van de regels) moet je een vergunning hebben. Succes!
Let er ook op dat je pony het ruwvoer (voordroogkuil) op harde ondergrond krijgt - dan staat hij niet zo in de modder te dansen en wordt er minder voer verspild.
friesiszwart
Geplaatst: 05-02-09 06:35
toch niet als de eigennaar het goed vind en de eigennaar de baas is van het weiland ( het is zijn land , zijn regels ) Vertel maar als ik het verkeerd heb
Helaas zo werkt het in nederland niet!! Toestemming voor het plaatsen van een (schuil) stal is na een akkoord van de eigenaar ook een vergunning nodig van de gemeente!!.
Voor een vaste schuilstal moet je volgens mij wel een vergunning hebben van de gemeente. Maar wanneer het verrijdbaar is of makkelijk op en af te bouwen, dan zou dit niet nodig zijn. Imeers is er van bouwen geen sprake en kan het op ieder moment weer weg gehaald worden.
En waar moet je op letten. Misschien dat er iets staat op www.paardnatuurlijk.nl of koop wat goede boeken. Zorg dat je paardje droog kan staan en laat vooral de hoefsmid regelmatig komen
In België moet je evengoed een vergunning hebben hoor!
Heb het zelf moeten aanvragen omdat ik anders een boete kreeg dus in België moet het ook wel degelijk
Voor de rest zien dat de weide goed en voldoende omheind is, dat er altijd vers water is en dat er altijd 1 stuk is dat ze in de winter stuk mogen lopen. Verdeel het weiland dus in 3 of 4 stukjes zodat je telkens kunt wisselen.
En vergeet niet dat geen enkel paard alleen mag staan
kazary
Geplaatst: 05-02-09 11:31
In Nederland mag je inderdaad niet zomaar een schuilstal zetten. Ook al vind de grondeigenaar het goed. De gemeente moet het goed vinden. En die is het er vaker niet mee eens dan wel.
Je paard heeft ook een weide maatje nodig. Je hebt goede en veilige omheining nodig. Er moet altijd vers water zijn. Meedere keren per dag moet je hooi of goede voordroog/kuil geven. Je paard moet een droog plekje hebben om te slapen en te eten. Elke 8 weken moet de hoefsmid komen. Elk jaar de dierenarts om te enten. Je hebt ook nog plek nodig om je hooi in op te slaan. Zorg ook dat je iemand achter de hand hebt met een trailer voor als je paard met spoed naar de kiniek moet. En zorg voor de flinke spaarpot daarvoor.
Je wilt ook rijden? Waar wil jij je tuig laten? Dat moet ook goed passend zijn. Dan heb je ook les nodig. En in de weide rijden gaat ook wel, maar is zeker niet optimaal als het nat is.Is er een bak in de buurt?
Gezien je geringe ervaring zou ik zeggen, stal je eerste paard eens een hele tijd op bij een goede pension plaats. Vraag daar of je mee mag helpen met de verzorging en dat je zo eerst eens leert hoeveel werk het is, maar ook hoe het moet.
Voordat je een topic opent kan je de fora doorkijken om te kijken of het onderwerp al is besproken en via de zoekfunctie kan je ook bijna alle informatie wel vinden.