bodembekdekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

bodembekdekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:45

hallo allemaal,
voor mijn halfjaarsstage zit ik een halfjaar in Polen. Ik werk nu op een tinkerstoeterij en mijn taak is om te kijken naar wat beter/efficienter/goedkoper kan hier.
Dus had ik een vraag :)
De paarden hier staan op stro, elke dag wordt er een halve baal stro bij in gegooid en een keer per week worden de stallen helemaal leeggehaald.
Ik vind dat de stallen wel erg nat en vies zijn nu.
Maar wat zou dan een betere bodembedekker zijn?
Stro verbouwen ze zelf en kost dus niet veel.
Wel is het vrij arbeidsintensief en hebben ze er veel van nodig.
Hebben jullie een idee, wat beter, maar vooral niet duurder zou zijn?

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:08

Wat ze doen is inderdaad goedkoop....stro is als je het zelf ook kan verbouwen een goedkope manier van bodembedekken....voordeel: gratis, mooi gezicht, paarden hebben wat te knabbelen. Nadeel is weer dat het bij oppotten wekelijks al gaat ruiken, urine word nauwelijks opgenomen etc..
Dat maakt het arbeidsintensief....een voordeel, tevens een nadeel voorvelen, maar in de situatie waar hun in zich verkeren is de enorme mesthoop die ze waarchijnlijk weer goed kunnen gebruiken voor de weide.

Het word beter als ze dagelijks de natte plekken eruit halen en mest...als je dit kan doen heb je de perfecte stal....in hun situatie, maar is dit mogelijk.

Wat je kan doen is rubberen tegels in de stallen, maar is weer kostbaar voor zoveel stallen.

Als ze toch potten...(wekelijks uitmesten), dan denk ik dat vlas aardig in de buurt komt. Je kan oppotten, neemt 14 keer meer urine op. Hier moet je wel dagelijks de drollen weghalen wil je de potstal goed kunnen houden......het kan voordeliger werken, maar in hun situatie het stro zelf verbouwen zullen ze in moeten leveren.

Ik denk dat de strobed bij hun goed werkt.....alleen om het nog beter te kunnen doen voor het dier zelf is de natte plekken en mest eerder eruit te halen om de hygiene.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: bodembekdekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:27

In de bit staat een artikel over wat de voordelen en nadelen zijn van bepaalde bodembedekking met de pijzen erbij.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:29

C_arola schreef:
In de bit staat een artikel over wat de voordelen en nadelen zijn van bepaalde bodembedekking met de pijzen erbij.

oh echt? dat is wel handig!
Alleen zit ik in Polen, hier geen nederlandse bit te verkrijgen.....
haha, maar over een maand komt mn vriend over, vraag hem wel er eentje te kopen,
Is het de bit van februari?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:38

Ik dacht dat er in de bit een artikel daarover in stond. Ik kan het alleen niet vinden.
Ik weet iig dat het in een paardentijdschrift stond, ik zal thuis nog eens kijken of ik de tijdschrift kan vinden met die artikel.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:43

ok, ja als je dat zou willen doen, heel graag!!
En ik sta ook nog steeds open voor andere tips enzo :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:56

Als je stro zelf kan verbouwen is dat indferdaad het goedkoopst.
Om de stal droger te krijgen en niet teveel extra kosten te moeten betalen, zou je misschien een dunne laag vlas onder het stro kunnen strooien. Zo doe ik momenteel mijn stal, voorien moest ik 2dagelijks mijn stal (4x4) bijna leeghalen omdat alles nat was. Dikker strooien of bijstrooien was zinloos, gewoon meer vuil stro. Nu strooi ik waar ze plast vlas onder het stro. En nu blijft de stal droger en kan ik er dagelijks gewoon de mestbollen uithalen en om de 3 dagen ongeveer de natte plekken en het vlas en strooi iedere dag ongeveer een halve plak stro bij (grote pakken, dus komt ongeveer overeen met de helft van een klein pak).
=> minder "afval" en vlas vergaat sneller dan stro en veel sneller dan houtkrullen

In CAP of Bit heeft bij mij weten een artikel gestaan over de verschillende bodembedekkingen en wie wat gebruikt en waarom. Maar een echt prijskaartje was er niet aan verbonden. Bovendien hangt veel af van het paard en wie de stallen doet: vuil/proper paard, iemand die alleen mest eruit haalt of alles wat "vies oogt",...
bv mijn vriendin en ik gebruiken allebei stro van dezelfde leverancier, hebben dezelfde stal strooien ongeveer even dik, halen elke dag het mest en de ergste natte vlekken uit de stal en hebben ongeveer even grote paarden en toch verbruiken we een verschillende hoeveelheid stro. Ik verbruik minder, heb toch steeds meer "afval", maar mijn stal oogt deftiger. Hoe komt dit...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:01

Ah en een van de stalknechten bij ons zegt: hoe dikker je strooit (stro of krullen) hoe properder ze staan en hoe minder ze vuil maken en hoe minder werk jij hebt (door hun eigen mest lopen zodat er een grote koek ontstaat) want een paard staat niet graag in z'n eigen mest

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:03

[quote="petitparis"
In CAP of Bit heeft bij mij weten een artikel gestaan over de verschillende bodembedekkingen en wie wat gebruikt en waarom. Maar een echt prijskaartje was er niet aan verbonden. Bovendien hangt veel af van het paard en wie de stallen doet: vuil/proper paard, iemand die alleen mest eruit haalt of alles wat "vies oogt",...[/quote]

Deze artikel bedoelde ik ook, maar kon het niet in de bitten vinden t/m oktober.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:46

ik zou zeggen, ik kijk het even na, maar ik heb enkele van m'n magazines uitgeleend en heb bovendien geen scanner om het door te sturen.
Maar de gebruikte argumenten waren soms licht tegenstrijdig, dus denk dat het vooral een kwestie is van persoonlijke voorkeur en de tijd die je erin wil steken om de stal "proper" te houden

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 14:04

tjah, zo weinig mogelijk moeite natuurlijk, want uren kosten geld he :)