ik heb gisteren dus gehoord dat ik misschien een paard mag.
nou ben ik natuurlijk heel blij, en het zal nog wel even gaan duren...
maar ik ben nu een beetje rond aan het kijken wat voor paarden, hoeduur, hoegroot, box..enz.
ik heb veel boeken gelezen, ervaring, stalling, voer ,verzekering enzo is allemaal (bijna) rond.
dus dat gaat goed, maar nu het probleem: het paard.
Het liefste zou ik mijn lievelingspaard van de manege kopen, maar daar zitten wat nadeeltjes aan.
1: het paard bokt veel,heeft veel energie, maar vaak is het zo dat ze na een half uur wat rustiger is.
2: ze is met opzadelen en borstelen lastig, ze draait haar kont naar je toe, draait weg, kijkt boos...Maar als je alleen komt borstelen en niet rijden is ze best lief.
3: als je wilt opstijgen of aansingelen loopt ze weg, en of je nou een teugel korter neemt of niet, ze loopt gewoon.
4: ze kan niet alleen lopen.Dan word ze bang, gestrest...
5: als er veel mensen op stal zijn, raakt ze ook gestrest.
maar ik snap dat het in de manege ook niet zo fijn is voor dit paard.
als ze bokt ( volgens mij doet ze dit omdat ze veel energie heeft) krijgt ze met de zweep.
loopt ze weg bij het zadel dan krijgt ze een tik, ruk aan de teugels, en een harde ruk aan de singel...
Dus nu word er slecht met het paard omgegaan.
Ik denk dat als jullie dit lezen, jullie zeggen koop toch een ander paard.
Maar ik ben echt zo ontzettend weg van dat paardje!
de laatste tijd bokt ze al niet veel meer, en is ze een stukje ontdooit.
maar ik denk dat zolang ze in die manege blijft, er altijd mensen zijn die het niet snappen.
ik wil haar op een kleine boerderij zetten, waar ze in de wei kan uitrazen.
ik ben bereid om haar een paar weken/maanden te laten wennen, en opnieuw met haar te beginnen, en haar te leren hoe het ook kan.
maar mijn moeder zegt dat ik ook een ander, mak paard kan kopen...
wat zouden jullie doen?
alvast heel erg bedankt
.
Leeftijd, geslacht, hoogte, ras etc, maar voor het gemiddelde manegepaard dat ik ken zou ik hooguit 1500 euro gegeven!