staat mijn paard wel in een goede stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem15

staat mijn paard wel in een goede stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 16:44

hey,
voor mij is het bijna zover, bijna een eigen paard. maar nu begin ik wel een beetje te denken of ik wel een goede keuze heb gemaakt qua stal.
het is een kleine pensionstal vlak bij huis. de eigenares vraagt 200 euro per maand, daarbij hoort: de dokter, hoefsmid, voedering stallen uitmesten, grote weiden, zadelkamer, buitenpiste en een grote stal... je kunt er leuke wandelingen maken en de binnenpiste is op 20min wandelen.
dit is op zich allemaal 'perfect'. maar de stallen liggen er een beetje bouwvallig bij, tussen de scheidingen zijn stukken (van ongeveer 40 cm) uitgeschopt door een van de paarden. het zal niet inzakken, maar toch.
voor mij hoeft een stal niet 'superchic' te zijn, maar je kan toch niet zeker genoeg zijn.
dus nu is mijn vraag, gaat mijn paard daar wel goed/veilig staan?
groetjes

Anoniem

Re: staat mijn paard wel in een goede stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:46

200 euro incl DA kosten ? :|

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:47

Vast wel :) . Onze stal is ook een rommeltje, maar voldoet prima :) . Waar vind je zo'n stal :+ . Ik zoek er ook zo 1 ,maar helaas hier in de buurt niet te vinden voor die prijs :') . Dusse, super tevreden zijn met je stalletje en genieten van je paard!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:51

Wat valt er onder dokter en hoefsmid?
Ach, een rommeltje hier en daar kan toch wel? Wij staan ook niet super de luxe maar het voldoet prima, als ik ooit heel veel geld heb wil ik graag naar iets met een binnenbak en een altijd-goed buitenbak.

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:00

[quote="Lex"]Wat valt er onder dokter en hoefsmid?
inentingen, als ze ziek zijn voorziet zij de medicijnen en geeft zij ze ook ...
en zij kapt de hoeven ook, om hoefijzers te zetten laat ze iemand komen.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:05

Voor mij hoeft het allemaal niet zo chique, zo lang ze maar goed verzorgd worden en lekker elke dag de weide op kunnen.
Ik weet niet of ik het zo fijn zou vinden als iemand zonder opleiding tot hoefsmid de hoeven van mijn paardje bij houdt, maar dat moet je natuurlijk zelf bepalen (en misschien bekijken aan de hand van haar ervaring ofzo).
Verder hoe zit het dan precies met de dierenarts, krijg je voor 200 euro de jaarlijkse entingen erbij? Het lijkt me toch niet dat zij als je paard ziek is zomaar medicijnen geeft zonder dierenarts er bij te halen :S.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:05

anoniem15 schreef:
Lex schreef:

heeft zij een DA diploma ? en een Hoefsmid diploma ? want anders zou ik het voor geen goud vertrouwen dat iemand mijn paard kapt en hem inent zonder dat hij/zij diploma's heeft.
Bedoel je verder dat bij de stallen zeg maar echt gaten in de wanden zitten ? zo ja zou ik dat of dicht maken of daar niet gaan staan. Paard kan nl mijn zijn been in zo'n gat blijven hangen en zijn benen breeken.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:09

Hmmm, 200 euro en daar zit dus alles bij?!? Ik ken mensen die veel meer dan dat betalen per maand en die moeten op het voeren na alles zelf doen en ook zelf de DA en hoefsmid betalen! Het lijkt mij errug weinig stalgeld, bjina te mooi om waar te zijn...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:13

Op zich klinkt het wel goed, de prijs is goed te doen (zelfs eerder geodkoop) en je hebt een aantal mogelijkheden. MAAR

- gaten in wanden zijn nooit veilig, niet zozeer omwille van instortingsgevaar, maar als het paard erin komt knel te zitten, kan het zich lelijk kwetsen

- DA inbegrepen, buiten misschien de ontwormingen en jaarlijkse vaccinatie zou ik liever mijn eigen DA kiezen
- hetzelfde geldt voor de hoefsmid. Als ze voor het hoefbeslag iemand anders moeten laten komen zijn ze niet professioneel opgeleid.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:19

Met een rommeltje heb ik nooit problemen, ik hoef geen sjieke stal. Ben zelf een rommelkont.
Maar met wanden ben ik altijd erg voorzichtig, zeker na wat een andere Bokster haar paard is overkomen.
Hoe ziet dat er precies uit, zit er gewoon een gat in, onder aan de scheidingswand, boven aan de scheidingswand? Als een paard maar een beetje risico loopt met de benen te blijven haken, dan zou ik daar mijn dier niet neerzetten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:22

de dierenartskosten lijken mij niet in het bedrag te zitten hooguit 1x per jaar de enting.
Verder lijkt het mij geen veilige stal voor je paard, terwijl dat voorop moet staan.
Dus kijk naar de veiligheid stal: geen uitstekende spijkers oid, stal van degelijk materiaal en heel.
Licht en ruim.
Verder het terrein aan kant zodat bij uitbraak de kans op verwondingen minimaal zijn.
Het weiland afgezet met stroomkoord of lint en pertinent geen prikkeldraad.
Daarbij kun je ook kijken of er over de gehele dag verspreid voerbeurten zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:25

bovenstaand zou ik dus alleen een erkende hoefsmid laten doen.
medicijnen afhankelijk wat het is.
Ik zou dit niet prettig vinden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:26

waar is die stal , kom ik daar ook staan als dierenarts kosten er bij in zitten ! :D

als het echt zo zou zijn , ben je heel erg goedkoop uit ;)
vind het wel erg raar klinken

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:34

GamblersCup schreef:
Met een rommeltje heb ik nooit problemen, ik hoef geen sjieke stal. Ben zelf een rommelkont.
Maar met wanden ben ik altijd erg voorzichtig, zeker na wat een andere Bokster haar paard is overkomen.
Hoe ziet dat er precies uit, zit er gewoon een gat in, onder aan de scheidingswand, boven aan de scheidingswand? Als een paard maar een beetje risico loopt met de benen te blijven haken, dan zou ik daar mijn dier niet neerzetten.

het is niet gevaarlijk voor he paard, maar mijn paard zou in de buitenste stal staan en het paard ernaast is een kleine A-pony die gemakkelijk bijt naar andere paarden. en hij kan zijn nek erdoor steken. dus als mijn paard te dicht staat word hij waarschijnlijk wel gebeten.

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:38

hey,
bedankt voor jullie meningen. ik ga het nog eens goed overleggen met de eigenares, en er nog eens goed over nadenken.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:40

je kan ook zelf de stal weer veilig maken met een grote plaat geperst hout,dat hoeft niet zoveel te kosten en dan is je stal veilig,verder zou ik opnieuw vragen wat er wordt bedoeld met dierenartskosten,inenting kan ik begrijpen maar andere kosten lopen al snel op naar een hoog bedrag.En als je je paard nou niet door haar wilt laten bekappen,kan dat dan ook?Hoe zien de andere paarden/pony's die daar staan eruit?Vraag aan die mensen hoe het daar bevalt,nou groetjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:41

anoniem15 schreef:
GamblersCup schreef:

het is niet gevaarlijk voor he paard, maar mijn paard zou in de buitenste stal staan en het paard ernaast is een kleine A-pony die gemakkelijk bijt naar andere paarden. en hij kan zijn nek erdoor steken. dus als mijn paard te dicht staat word hij waarschijnlijk wel gebeten.

als het op zo'n hoogte is kan jou paard er dus wel met zijn been er door heen komen en is het dus wel gevaarlijk. maar kan dat gat niet gerepareerd worden ?

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:44

Wow 200 euro en dat alles erin :?
Bij ons betaal je enkel voor een box met stro & eten al in de 200 euro...
De rest zijn kosten die de eigenaar apart moet betalen.
Wat ik natuurlijk ergens wel logisch vind. Niet iedereen wil diezelfde hoefsmid of veearts

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:31

Lijkt me logisch dat de DA erbij in zit als er GATEN in de stal zitten, vreemd verhaal hoor!

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:54

JaneJansen schreef:
Lijkt me logisch dat de DA erbij in zit als er GATEN in de stal zitten, vreemd verhaal hoor!

Ja vind ik ook...

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:25

ik vind het juist vrij duur voor zo'n stalling...
als ik jou was zocht ik even verder, want hier krijg je alleen maar problemen denk ik .

In ieder geval succes!

groetjes

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:39

persoonlijk zou ik vrij willen zijn in mijn keuze voor dierenarts en hoefsmid.

Daarnaast moeten de stallen gewoon in orde en veilig zijn. Er is een groot verschil tussen goed onderhouden en chique. Stallen kunnen goedkoop zijn, maar evengoed veilig en goed onderhouden zijn, omgekeerd kan ook, super de luxe stal met een eigenaar die alles laat verslonsen. (alhoewel dat veel minder voor komt).

Die gaten tussen de boxen moeten gewoon gemaakt worden. Het is onveilig voor je paard, als hier al weinig aandacht aan wordt besteed, hoe wordt er dan gehandeld als jij vind dat je paard een DA nodig heeft en zij niet? Als zij die kosten moet gaan betalen kunnen hier flinke discussies over gaan ontstaan.

Persoonlijk zou ik daar alleen willen staan als de boxen in orde kwamen en jijzelf beslist wie en wanneer er komt als je paard een hoefsmid of dierenarts nodig heeft.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:04

Als je een paar keer een veearts moet laten komen zit je al snel op 200 euro.
Heb je dat misschien verkeerd begrepen en zitten alleen de entingen erbij. Mocht dat niet zo zijn vind ik het vreemd dat zij bepaald welke medicijnen (en wanneer) je paard nodig heeft.
De stal veiliger maken hoeft niet zo'n probleem te zijn, een paar planken en rubber matten ertegen aan en de gaten zijn weg.
Als de gehele constructie maar stevig is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:09

TS is de stal in Nederland?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:23

ik vertrouw dit absoluut niet. Klinkt mij echt heel raar in de oren, met name het "dokter" (ehm, DA mag ik hopen?) en hoefsmid verhaal.
Een krakkemikkige stal, ach dat geeft niet zoveel, de onze krijgen ook geen schoonheidprijs. Als ze maar veilig zijn! En gaten zijn zeker niet veilig, maar zoals gezegd, makkelijk te repareren.
Ik zou echter wel goed duidelijk willen hebben hoe het nou met de smid en DA zit. Het lijkt mij ook dat alleen entingen erbij zitten, kan ze dit makkelijk allemaal tegelijk doen. Het is gewoon onmogelijk dat alle DA kosten erbij zitten, dit kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro's!
En zelf bekappen krijg ik de kriebels van, zonder diploma.