vergelijking pensionstallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitaswoon

vergelijking pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:06

Hoi Bokkers,

Na lang twijfelen en nadenken geraak ik er niet uit, dus wilde ik jullie mening eens vragen.

Ik dacht eindelijk de hemel op aarde te hebben gevonden voor mijn paard, maar na een goed jaar zit er een haar in de boter...
Het stalgeld gaat omhoog met de helft van de prijs! Van 150 naar 220 of 240 euro.
Ik ben dan eens gaan rondhoren in de buurt, en heb een vergelijking gemaakt:

Stal 1: (de stal waar ik nu momenteel sta)
-Geen piste
-Paard heeft buitenstal met vlas waarvan de deur altijd open is, kan steeds op een paddock van 15m²
-Staan nog 2 andere paarden, op stukken naast hem
-Indien het mogelijk is gaan de paarden de wei op met 3 (In de zomer alle dagen. In de winter soms maar een uur of 4, en zoals het weer nu is niet)
-Eten: In totaal 4 scheppen brok, 2basis en 2 sport. Heel veel hooi! Dit alles verdeeld smorgens en savonds
-Zadelkamertje waar ik al mn rommel kwijt kan
-Ik sta er alleen (dit is niet pos of neg bedoelt, dat is gewoon zo;-))
-Trailer kan er staan (wel buiten)
-1 dag per week doe ik de stallen en de paddocks
-Stalprijs: was 150, gaat nu naar 220 als ik 1 dag per week blijf helpen, anders 240 euro

Stal 2:
-Mooie gedraineerde verlichte piste
-Paarden staan 'snachts op stal met stro (achteraan) en vooraan rubberen matten. Stallen kijken op elkaar uit en paarden kunnen met hun hoofd uit de stal hangen en elkaar zien.
-Overdag paarden zo veel mogelijk buiten. Als het kan (zomer alle dagen, winter beperkt per dag en soms niet met het weer) zo veel mogelijk in groep op de wei (veel weides), als het weer dit niet toelaat kunnen ze met 2 of 3 op de piste losgelaten worden (heb ik nagevraagd, ik wil echt dat mijn paard alle dagen buiten komt), geen probleem.
-Eten: Pulp en basisbrok, soms afgewisseld met kruidenmengeling,... krijgen hooi, aangepast aan de noden van het paard (de ene heeft meer nodig dan de andere)
-Zadelkamer
-Poetsplaats met water
-In totaal 11 stallen, staan verschillende mensen die ik ken van de club
-Stallen worden allemaal gedaan
-Trailer kan er niet staan, kan wel bij mij in de straat staan, in een afgelegen stuk
-Prijs: 200 euro all in

Vorige stal (stal 3) waar ik stond is ongeveer gelijk met Stal 2, alleen veel minder weidegang, dat is de enige reden waarom ik er toen ben weggegaan. Stalgeld was ook 200 euro. Dit even om een idee te geven van de prijzen hier.

Zelf weet ik het niet goed. Ik vind de prijsstijging heel hoog, en vind dat je bij stal 2 meer krijgt voor je geld, maar dan moet hij natuurlijk meer op stal (maar nooit 24u!)....

Wat vinden jullie?

Graag meningen en opmerkingen! Het kan me alleen maar helpen een goede beslissing te nemen!

Groetjes

Zita

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:17

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het echt belachelijk vind dat het stalgeld zoveel omhoog gaat!
Als ik jouw keuzes zie dan zou ik persoonlijk voor stal 2 gaan, goed betaalbaar voor wat je ervoor krijgt en het klinkt wel goed.
Een stal zonder piste is ook lastig want dan moet je daar weer naar op zoek gaan en op stal 2 zijn er ook meer soortgenoten voor je paard, ook erg belangrijk.

En jouw paard is heus niet de enige die veel op stal staat hoor, die bij ons op stal staan ook veel binnen maar het is niet anders.
Het belangrijkste is gewoon dat je paard in ieder geval elke dag even 'paard' kan zijn in de buitenlucht.

fjordnina

Re: vergelijking pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:22

Wegwezen bij stal 1 als ze dit echt door willen zetten. Dat is namelijk veel te veel. 150 euro is een nette prijs voor de geboden faciliteiten, misschien zelfs al aan de dure kant ivm het feit dat er geen bak aanwezig is.

Ik ben over het algemeen erg voor 24/7 buiten staan, maar in dit geval zou ik hem toch liever iets langer op stal laten staan.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:27

Ik zou ook heel snel naar stal twee gaan.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:34

Nou, ik ben blij dat jullie dat ook vinden:-)
verder sta ik graag op stal 1 hoor, en voor mijn paard is het natuurlijk super, maar de prijs moet ook doenbaar blijven natuurlijk...
Prijs is zo omhoog gegaan na het berekenen van de onkosten, gewoon alle kosten gedeeld door 3... Maar voor gewoon een stal te huren is dat toch veel te veel? :o

De enige reden die me tegenhoudt, is het meer op stal staan... Maar goed, zoals ik al zei, ik ken mensen op stal 2, de paarden worden er goed verzorgd en zien er echt niet minder vrolijk uit

Weer een edit: de stallen liggen trouwens 1 straat uit elkaar, geen grote verhuis dus! :+

HeleenH82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:21

Stal 2 zou ik gaan.
Waar mijn verzorgpaard staat betalen ze 275,-, maar daar hebben ze ook (veel) meer faciliteiten. Buitenbak, binnenbak, longeercircel, overdekte stapmolen. Komen dagelijks buiten, maar indien dit weertechnisch niet gaan, komen ze een uur in de stapmolen.

Niet netjes van stal 1 om de prijs zo absurd te verhogen by the way.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:33

Alleen al om de plotse grote prijsstijging zou ik veranderen. En ja hoe meer een paard buiten kan hoe beter. Maar als er geen shuilhok is op de wei vind ik het toch ook zielig dat mijn paard toch een hele dag in de gietende regen moest staan.
200 euro is ook niet zoveel gezien de mogelijkheden die je hebt. Ik betaal 150 euro stalgeld en moet alles (hooi, stro, vlas, krachtvoer) zelf inslaan en doen (voeren, mesten,...) Maar het is dan wel een superaccomodatie met veel mogelijkheden. Als je paard 24u op stal moet blijven of tot aan de knieën in de modder moet staan en er geen uitrijmogelijkheden zijn, dan betaal ik liever wat meer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:47

Tis wel duidelijk dat ze je uit je stal weg willen hebben, enig idee waarom dat is?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:52

Stal 1 lijkt me meer een privestalling dan een pensionstal? Kan me voorstellen dat ze de prijs eens aangepast hebben, alles is natuurlijk wel duurder geworden de laatste tijd. Maar dit is natuurlijk wel een enorme stijging ineens en dat je dan geen bak hebt... Dan vind ik het wel duur in vergelijking.

Maar kan me wel voorstellen dat dit gewoon echt de kosten zijn, voor zo'n kleinschalige stalling geld de wet van de grote getallen gewoon minder he.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:59

Ik zou zelf kiezen voor stal 2, maar zou wel uitkijken met stro als je paard niet gewend is om op stro te staan, dan heb je kans dat je paard zn stal leeg eet.

Shana_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:05

Ik zou naar stal 2 gaan. Krijg je idd veel meer voor je geld.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:18

Ik vind het een erg hoge huursverhoging en volgens mij mag dit ook niet. Ze mogen in keer per jaar een verhoging doen van dacht 5%.
Ik zou maar eens navragen waarom het ineens zo duur is. Vlas is na mijn weten niet echt duurder geworden dan afgelopen jaar, hier betaal ik 6.30 euro voor een baal.

Is wel moeilijk om een keuze te maken zeker als je het naar je zin hebt. Maar het is een prinsipe kwestie geworden zo. Je betaals 20 euro meer dan bij een stal waar je veel meer faciliteiten zijn.
Misschien kun je dit eens voorleggen bij de staleigenaar waar je nu staat. Zo van kijk dit betaal ik daar en dit krijg ik ervoor dus dat is meer dan dat ik hier heb, hoe kan het dan dat ik zoveel meer moet gaan betalen.
Is wel jammer hoor want is meestal niet goed voor de sfeer onderling.

Succes met je keuze.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 13:29

Bij stal 1 heb ik al een gesprek aangegaan, ik heb zelfs een lijst gekregen met alle kosten. Alles wordt gewoon door 3 gedeeld, en 1 derde is voor mij. En in werkuren wordt er best wel goed doorgerekend...
Ze willen me daar overigens niet weg, want dat heb ik ook even nagevraagd...

Het zal dus een verhuis worden volgende maand denk ik, jammer, maar zo'n prijsstijging vind ik niet kunnen...

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:40

Wat ik begrijp is dat je bij stal 1 maar 1 dag zelf hoeft te mesten en de rest van de week doet de staleigenaar het (dan).
Moet je bij stal 2 zelf mesten??
Het is dan natuurlijk wel duurder maar als je kijkt voor voor tijd het je scheeld dat je niet hoeft te mesten is ook wel lekker.
Ik vind het moeilijk hoor, ook omdat je het heel erg naar je zin hebt en je paard neem ik aan ook, dat is natuurlijk ook heel veel waard, vind ik.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:07

Bij stal 2 moet ik niet uitmesten, gebeurt door de stalhouder.
Bij stal 1 moet ik het 1 dag voor alle paarden doen, de andere dagen doet de stalhoudster het.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:13

Het mesten van 1 paard is zo gebeurd vind ik.
Zelf vind ik het ook wel fijn om te doen, dan weet ik zeker dat het goed gebeurt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:43

ik zou kiezen voor stal 2. Afgezien van de belachelijke prijsstijging (wat volgens mij maar max 5 of 10% mag zijn per jaar) vind ik 220 euro echt veel te veel geld voor alleen een box. Even ter vergelijking, op mijn stal is een super buitenbak, paddocks en wei, zelf mesten, hele ruime boxen, incl stro, hooi/kuil en brok, 195 euro.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:54

Ja, als ze uren gaat rekenen dan kan elke pensionstal z'n deuren wel sluiten. Met 3 paarden op stal moeten ze het zien als hobby, en die leveren bijna nooit geld op. Ik zou zeker voor stal 2 gaan. Mss nog wel gezelliger ook.

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:15

wat een hoop geld zeg om zo te verhogen
wat irmalouise zegt klopt je mag per jaar maar met 6 % verhogen en niet meer.

Ik hoop dat je de juiste keuze maakt en het weer helemaal naar je zin zult krijgen

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:28

Ik ken de stallen in kwestie natuurlijk niet maar mijn ervaring leert me dat het begrip "zoveel mogelijk buiten" een zeer rekbaar begrip is. Wees daar voorzichtig mee want voor je het weet heb je een chargerijnig paard op stal ;)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:49

ik zou idd ook voor stal 2 gaan!

ik ben 1,5 week terug ook verhuisd van stal. om diverse redenen. Moest dan wel 100 euro bij leggen.. Maar sta nu wel heerlijk met alles er op en er aan!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:56

Stal 2 ziet er 10x beter uit

De kosten omlaag om te helpen op een stal? Wat is dat nou voor onzin.

Stal 1 zit er als je het aan mij vraagt een echte addertje onder het gras en voor paard ook beter zoveel mogelijk buiten te kunnen zijn en als ze weer binnen komen op het heerljike stro dan het vlas.