Verstoppingskoliek, nog stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mondriaan

Verstoppingskoliek, nog stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:37

Hoi,

Ik heb een bijna 4 jarige merrie.
Zij heeft in September verstoppingskoliek gehad, gelukkig goed behandeld dus over gegaan.
Sinds dien heb ik haar op vlas staan.

Nu een paar vraagjes?
Kan ze ooit weer op stro? Ze verveeld zich erg snel op vlas.
Kan er ook koliek ontstaan als je vlak na het biks voeren gaat rijden?
Is dat dan ook verstoppingskoliek?

Alvast bedankt!

barbar

Re: Verstoppingskoliek, nog stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:18

of je paard ooit nog op stro kan weet ik niet dat zou je met de tijd uit kunnen proberen.
tegen de veveling zou je je paard onbeperkt stengelig hooi kunnen voeren.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:03

kwestie van uitproberen ik heb er een die 2 x achter elkaar verstopt zat omdat hij opeens iedere dag schoonstro kreeg op de vorige stal was zijn stal altijd smerig (reden van vertrek oa) daarna is hij naar huis gekomen heeft een winter op zaagsel gestaan en daarna langzaam stro geintroduceerd, dus zeg maar opgebouwd eerst een beetje en dan steeds meer tot ik hem de stal helemaal opstrooide en dat gaat nu al bijna een jaar goed

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:06

mijn paard is zeer gevoelig voor verstoppingskoliek ,hij heeft het ongeveer 5 jaar lang ieder jaar wel een keertje gehad
sinds 2 jaar geven we hem 1 keer per dag zemelen,,en zonnebloem olie over zijn biks. hij is koliek vrij en kan gewoon op stro staan

miss_white54

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:31

Ja meestal moet je neit gelijk na t voeren gaan rijden.. is niet egt slim.. jij gaat ook niet als je net je laatste hap avond eten achter je kiezen heb vollop intensief sporten..

Bij ons op stal stond een paard die heel erg koliek gevoelig is geworden sinds ie t kreeg door stro.. maar kwam daarna op vlas te staan en t werd een stuk minder! als ie zich verveelt leg je tog een bal of iets in stal..

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:19

Mijn merrie heeft rond die leeftijd ook flinke verstoppingskoliek gehad van het stro. Ze heeft even op zaagsel gestaan, maar dat eet ze ook uit verveling en dat is nog veeeeeel slechter!

Dus ik heb haar gewoon weer op stro gezet en heb haar zeer regelmatig en flink in training. Ze komt veel buiten en krijgt voldoende aandacht. Daarnaast goed veel hooi / kuil en krachtvoer.. ze heeft er nooit meer last van gehad!

Overigens staat ze nu op vlas, maar dat heeft niets met haar gezondheid te maken. Maar met mijn opslagmogelijkheden :)

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:41

Als je paard voor de koliek altijd op stro heeft gestaan dan zou dat volgens mij gewoon weer moeten kunnen. Zelf heb ik het na koliek zo opgebouwd dat ze iedere keer een beetje meer schoonstro kreeg totdat ze weer gewoon in het uitmest ritme van onze stal zat. Wel echt langzaam opgebouwd. Ze kreeg dan het "schone" stro van een andere stal met daarover een laagje ECHT schoon stro. Ze doet het nu weer helemaal goed. Beweging is uiteraard ook altijd belangrijk. Die darmen blijven ook in beweging wanneer het paard meer beweegt. Direct na het voeren rijden is niet perse verstandig maar of dat de koliek veroorzaakt heeft klinkt niet direct waarschijnlijk. Ik zou gewoon langzaam weer proberen terug te gaan naar stro. Succes!

roosboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:18

dit zou je uit moeten proberen.

Wanneer ze het stro blijft eten, zal ze weer koliek gaan krijgen.
Bouw het op met een klein beetje stro, en doe er steeds meer bij.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:23

Nou dan let maar op met je "schone" vlas want ook dat kunnen ze lekker vinden. ( als mijn pony net een nieuwe pak erbij krijgt is hij ook geneigt om ervan te knauwen,heeft echter nog nooit koliek gehad gelukkig).Ook hem geeft ik lijnzaad (zonnebloemolie) en zemelen en zijn darmkanaal werkt perfect..
Zorg wel dat je hooi en wat stro elke dag bijvoerd !Anders gaat ie zeker aan t vlas en ook daar kunnen ze verstopt van raken!!
Je zou natuurlijk ook half half kunnen doen en uiteindelijk terug naar stro met als onderlaag vlas...

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:33

Muschi heeft op zijn 4de ook verstoppingskoliek gehad van stro. Nochtans was dit de derde winter dat hij op stro stond, wel met inloopstal, dus niet opgesloten 's nachts.
Maar die koliek was wel in combinatie met stalrust denk ik. Omdat hij toen kreupel was, moest hij plots op stal blijven en mocht ik maar af en toe met hem was stappen.
Dus plots veel stro eten en veel minder beweging. Wanneer hij terugkwam van de kliniek toen, heeft hij de rest van de winter nog op houtkrullen gestaan.
Deze winter heeft hij ook een dikke maand op stro gestaan, maar ik gaf hem toen voor alle zekerheid wat olie bij onder zijn eten, om alles goed te laten schuiven. En ik heb het stro ook wat opgebouwd. Dit ging goed, hij had nergens last van.
Nu staat hij wel op houtkrullen (ook in een inloopstal), met als reden dat ik mij daar toch iets veiliger bij voel, hij eet er ook niet van en het is veel makkelijker om op te slaan dan stro :).

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:19

Heb ook wel eens te maken gehad met verstoppingskoliek door het stro. Oorzaak (achteraf) kreeg minder beweging op dat moment vanwege slecht weer, kwam wel elke dat de stal uit maar minder intensief en krijgt na het rijden altijd slobber (wat laxerent kan werken) en dat kreeg ze ook neit omdat ze minder werkte.

Als je paard altijd op stro heeft gestaan en nooit eerder heeft gehad zou ik hem weer op stro zetten. Zorg dat er genoeg hooi is en zorg dat ie veel beweging krijgt en geef ook om de dag ofzo 1 schep slobber (advies van mijn da) succes!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:25

Bij ons staan de paarden op onbeperkt duits kruiden hooi zins ze daar op staan hebben ze het stro niet meer aangeraakt.
Na het biks voeren moet je zowiezo minimaal een uur wachten me rijden.

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:27

Het is mischien verstandig je pony nu nog niet op stro te zetten... Vlas is wat beter ja! Als je pony zich verveelt kun je een hooinet ophangen of een plak hooi op de grondleggen. likstenen of een jollyball kan ook! (Ik heb de JollyBall aan een touw opgehangen,je kunt hem natuurlijk ook neerleggen!). Als ze zich nog verveelt: voer iets vaker per dag. (wel kleinere poertie's dan!!!). laat haar vaker in de wei lopen en laat haar naar dingen kijken. Wandelen langs een (rustige) weg ofzo.
er is vannalles tegen verveling.
Groetjes Quincy!!! :D