paard stallen met zelfverzorging wie doet het nog meer zo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

paard stallen met zelfverzorging wie doet het nog meer zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:02

Wie heeft nog meer een paard ergens op een stal staan met zelfverzorging dus echt alles zelf doen,zelf buiten en binnen zetten en ook voeren.hoe delen jullie de dag in?en hoevaak kom je er..ben erg benieuwd.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:04

Mijn pony staat niet op een stal, maar op een weiland van een particulier. Hij komt er zelf nooit dus we moeten alles gewoon zelf doen.
Ik sta samen met een ander meisje en der pony en meestal komen we verdeeld over de dag.

Buiten en binnen zetten hoeven we dus niet te doen aangezien ze de hele dag buiten staan.

Ruwvoer hebben ze de hele dag door toegang tot en "krachtvoer" krijgt m'n pony als ik ben langsgeweest.

Met koud weer of andere extreme omstandigheden kom ik nog wel eens 2x langs, maar meestal is dat niet nodig.

Mopske08

Re: paard stallen met zelfverzorging wie doet het nog meer zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:07

Onze paarden staan ook ook op een wei ergens. Moeten alles zelf doen. Ik doe het samen met eigenaar en we spreken af wie wat gaat doen dagelijks

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:07

Mijn bijrijdpaard staat met 2 andere paarden op een wei waar de eigenaresse alles zelf doet. Met het koude weer gaat ze 2 keer per dag om te zorgen dat er water is en constant ruwvoer.
Anders kom je met 1 keer per dag ook wel toe.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:11

dit is dan een makkelijker positie als je ze op een wei hebt staan,ik heb ze dus op stal staan jullie dus niet begrijp ik..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:13

als je zelf binnen en buiten moet gaan zetten is het enige wat erbij komt dat je 2 keer moet gaan toch? Bij ons moeten de stallen ook gemest worden, moeten we ook voeren, sleuren ze ook met bidons water, is het zoeken naar hooi, etc?

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:15

ja hier ook. De stal waar we hiervoor stonden moesten we ook bijna alles zelf doen. Enkel binnen en buiten zetten werd gedaan. Dikwijls belde eigenaar dan nog om te vragen of wij dat wilde doen. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg. Maar ik kan snappen dat mensen met weinig tijd eerder iets zoeken in vol pension.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:17

poes schreef:
als je zelf binnen en buiten moet gaan zetten is het enige wat erbij komt dat je 2 keer moet gaan toch? Bij ons moeten de stallen ook gemest worden, moeten we ook voeren, sleuren ze ook met bidons water, is het zoeken naar hooi, etc?
Inderdaad :j
Of met stalgenoten afspreken dat de 1 's ochtends gaat en de anders 's middags.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:17

poes schreef:

nou dan komt erbij inderdaad buiten en binnenzetten,en brok smorgens voeren,en zorgen voor ruwvoer overdag,en als je nog rijden wilt kom je ook nog eens exstra en savonds binnen zetten weer met ruwvoer,dus denk dat je dan zekers wel 3a4 keer per dag komt ;)

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:18

bliksem schreef:
poes schreef:
Inderdaad :j
Of met stalgenoten afspreken dat de 1 's ochtends gaat en de anders 's middags.

ik sta er alleen dan(mischien dat er een bij komt is niet zeker) ;)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:19

Heey
wij moeten ook alles zelf doen. Alleen s'ochtends zetten hun ons paard buiten en in het weekend mesten hun onze stal uit. Maar verder moeten we alles zelf doen.
Wij gaan er ong 2 keer per dag heen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:20

kiddes schreef:
poes schreef:

nou dan komt erbij inderdaad buiten en binnenzetten,en brok smorgens voeren,en zorgen voor ruwvoer overdag,en als je nog rijden wilt kom je ook nog eens exstra en savonds binnen zetten weer met ruwvoer,dus denk dat je dan zekers wel 3a4 keer per dag komt ;)

Kijk dat red je zeker met 2 keer per dag:

smorgens buitenzetten, ruwvoer buiten geven, savonds binnen halen, gelijk krachtvoer geven, stal mesten, paard rijden, paard op stal zetten en genoeg ruwvoer bijgeven.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:23

Kijk dat red je zeker met 2 keer per dag:

smorgens buitenzetten, ruwvoer buiten geven, savonds binnen halen, gelijk krachtvoer geven, stal mesten, paard rijden, paard op stal zetten en genoeg ruwvoer bijgeven.
[/quote][/quote]

inderdaad zo kan het ook :D wat geven jullie aan ruwvoer dan kuil of hooi?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:24

Hooi :j Ze eten echt grote hoeveelheden momenteel om de kachel draaiende te houden, dus dan wil je ook geen te rijk voer, ze staan niet in het werk.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:25

ik heb inderdaad ook hooi hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:29

kiddes schreef:
Wie heeft nog meer een paard ergens op een stal staan met zelfverzorging dus echt alles zelf doen,zelf buiten en binnen zetten en ook voeren.hoe delen jullie de dag in?en hoevaak kom je er..ben erg benieuwd.

Ik heb dit 5 jaar gedaan, kwam 3 keer per dag. Was heel intensief, maar ik deed het met plezier, heb een mega band met mijn paard hierdoor gekregen. Alles zelf bepalen, juist zo zoals jouw paard het nodig heeft en zich er happy bij voelt.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:34

russel schreef:
kiddes schreef:

Ik heb dit 5 jaar gedaan, kwam 3 keer per dag. Was heel intensief, maar ik deed het met plezier, heb een mega band met mijn paard hierdoor gekregen. Alles zelf bepalen, juist zo zoals jouw paard het nodig heeft en zich er happy bij voelt.

heb je pb gestuurd ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:40

Ik moet ook alles zelf regelen.
Ik kan volstaan met 1 keer per dag erheen maar ga ook wel eens vaker.
Ze krijgen nonstop voordroog(ik voer dus elke dag zoveel dat het de volgende dag niet op is)
ze staan 24/7 buiten en als het heel slecht weer is staan ze op het weitje bij de stal met de staldeur open zodat ze zelf naar buiten en naar binnen kunnen.
Ik heb automatische drinkbakken opgehangen dus geen gesleep met water(alleen zo als nu met de vorst wel).
We scheppen elke dag de mest uit de wei of stal.
Ik vind het heerlijk zo,ik zou niet anders meer willen!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:42

ik heb inmiddels de luxe om ze thuis te hebben....is ook doe het zelf. :D
hiervoor heb ik op een pension gestaan waar we alles zelf deden.
het ochtend voer moesten we klaar zetten zodat de stal houder die voering kon doen,verder alles zelf.
als jij niet kwam had paard geen voer [wat bij een aantal dus ook gewoon gebeurde :( ]
deze stal was op 5 km van mijn huis en ik ging er zo n 3x p/d heen.
toch beviel het mij een stuk beter dan de gemiddelde volpension,er waren stallen bij dat ik het gevoel had een ''verzorgpaard'' te hebben.
rijden en wegwezen.
kortom veel tijd en werk maar je hebt dan ook wel een paard. :D

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:24

wij hebben 2 paarden,en doen alles zelf,In principe staan ze 24/7 buiten,maar hebben de laatste weken toch 'snachts op stal gestaan.Door de gure oostenwind en de vorst vond ik het veiliger om ze binnen te hebben.Ik doe alles ,ga 2 keer per dag naar stal."s ochtends buiten zetten,stallen uitmesten,hooinetten vullen,water verversen."savonds stal nakijken op mest,hooinetten vullen,water verversen i.v.m.ijsvorming,klei uit de vacht borstelen,20 minuten wandelen,voeren en klaar is kees.Ik rijd niet elke dag,maar toch wel 4 keer per week,als het weer het toe laat.Als het straks 'savonds weer langer licht blijft dan rijd ik 'savonds.Het is fantastisch om zo omte kunnen gaan met de paarden,je hebt dan snel door dat ze bijvoorbeeld zich anders gedragen of ergens mee zitten.Ook de mest uit de wei halen doe ik elke dag,straks in het voorjaar de wei controleren op jacobskruid,distels uittrekken enz.Van de zomer de stallen schoon spuiten en de deuren een nieuw likje verf geven.Ik doe het allemaal met heel veel liefde,want ik krijg er zoveel voor terug,daar zijn geen woorden voor!groetjes...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:36

Ik stond een dik jaar op een stal met zelfverzorging.
Buiten zetten werd gedaan (daar betaalde ik voor) en sochtends voeren.
Binnen zetten, uitmesten, en voeren deed ik zelf, en daar ging toch best wat tijd in zitten.
Vond het persoonlijk niet fijn, en het kost ontzettend veel tijd, in die tijd wist ik niet echt meer beter, dus dan doe je alles gewoon maar ( je kon overigens met bijbetaling wel dingen laten doen, maar dan moest je afwachten of het gebeurde en of het goed gebeurde ;) )
Het grootste nadeel van alles vond ik dat er niet echt regelmaat voor mijn paard was, zo voerde iedereen op zijn eigen moment, en werden de paarden ook niet gezamelijk uit de wei gehaald.
Daarvoor kon je ook de stalhouder betalen, maar als je die dag zelf komt, dan zat hij daar begrijpelijk ook niet op te wachten.
En dan moest ik me uit mijn werk haasten, aangezien hij dan als laatst nog buiten stond te wachten.
Op dagen dat het mij niet uit kwam, of ik eens niet kon moest ik altijd mensen regelen, en dat viel me ook wel erg zwaar, altijd maar plannen..

Inmiddels staat mijn paard all in, en er valt een last van mijn schouders, heb veel meer tijd voor mijn paard zelf en ik vind het heerlijk, (en mijn paardje doet de regelmaat ontzettend goed :) ) maar ja dan werk ik ook veel, en heb ze nog mijn andere bezigheden.
Maar als je genoeg tijd hebt is alles zelf doen natuurlijk ook hartstikke leuk, dus dat is heel persoonlijk denk ik zo.

Mocht je de paarden aan huis hebben, dan lijkt het me trouwens heerlijk hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 03-02-09 15:46, in het totaal 3 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:37

Ik heb de paarden ook aan huis. We hebben ook 2 pensionpaarden Toen ik nog 3,5 dag werkte was het best pittig soms. En dan hadden we een rooster met de andere eigenaren zodat je niet alleen opdraait voor 3x per dag voeren, mest ruimen, binnen/buiten zetten, water brengen etc.

Nu gaat het allemaal wat makkelijker.
Grote tip is dus een rooster maken met stalgenoten voor in elk geval het binnen/buiten zetten en het voeren. Als je dat goed kunt verdelen hoeft ieder maar 1x per dag (of minder vaak als uitmesten ook wordt verdeeld) heen om te verzorgen.

Wij zijn met 3 mensen en ik heb 3 dagen alleen een late voerbeurt (en meestal haal ik de mest er ook nog even uit). Dat is zo klaar (ongeveer 30minuten inclusief uitmesten). De andere dagen ben ik wat meer tijd kwijt, maar of je nu elke dag je eigen paard moet doen, of iets minder vaak wat meer paarden maakt niet zoveel uit. Zomers is het nog rustiger omdat ze dan veel meer op het gras staan en minder vaak bijgevoerd hoeven te worden, en ook het uitmesten gebeurd dan 2x per dag ipv nu 3x (anders lopen ze de mest fijn door de hele paddock en kost het me veel meer tijd om het de volgende dag op te ruimen)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:45

mijn paard staat ook gestald, maar in theorie moeten we alles zelf doen. Maar we zijn met 2 meiden (vroeger 3) die afspreken en zetten ons voer in emmertjes klaar.
Ik ga normaal 2x/dag
's morgens om krachtvoer en hooi te geven en het voer voor 's avonds klaar te zetten. Normaal zette m'n ex-stalbuur onze paarden (4) buiten. Nu die te pas en te onpas niet meer omkijkt naar haar paarden, vragen we een vriendin of iemand van de stalknechten.
's avonds rond 17u zet m'n vriendin de paarden binnen, geeft ze krachtvoer, verzorgd haar paarden en mest hun stal.
Ik ga tegen 19.00 terug, rij met mijn paard en terwijl ik wacht tot ze volledig opgedroogd is, mest ik haar stal en geef de andere paarden nog een laatste portie hooi.
Dus in totaal komt er 4x/dag iemand bij onze paarden.

Als ik 's avonds naar de les moet zorg ik dat alles klaarstaat voor 's avonds en vraag m'n vriendin om ook hooi te geven. Als ik verlof heb daarentegen, ga ik 3 tot 4x/dag naar stal.
Maar gemiddeld 2x/dag dus.
En ja er zijn bij ons ook paarden, waarvan de eigenaars 1 of 2x in de week komen en niet bij betalen voor de dagelijks verzorging. Gelukkig weten wij het voer staan en geven we de paarde te eten en zetten ze af en toe op de wei. Anders stonden die 24/7 binnen en in hun eigen mest.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:54

Ik lees inmiddels dat vele zelfverzorging doen,maar ik bedoel het eingelijk anders dus echt zelf smorgens de brokken en hooi/kuil voeren,en zelf buiten en binnen zetten,en weer brokken en ruwvoer,dus echt alles zelf wie doet dit nog meer en moet er ook van huis af en hoelaat gaan jullie smorgens de brokken voeren?waar ik nou sta krijgen ze al heel vroeg in de ochtend rond 6.30uur maar dat ga ik dadelijk toch niet doen zo kun je dat veranderen naar 9.00/9.30uur?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:55

mijn stalgenoot voert elke ochtend zo niet doe ik het. dan kom ik in de middag kijk of ze nog hooi hebben en mest de stallen. In de avond doe ik het of zei.