Vlas eters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vlas eters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:02

Ik heb een halfinger van nu bijna 3 jaar oud...
Daar voor heeft hij nog nooit op stal gestaan....
Tot zo ver ik weet teminste...
Nu staat hij ruim een week op stal & ik vond dat het vlas erg hard ging...
En ja hoor hij eet het op!!
Mar ik heb er geen oplossing tegen...:(
Ik kan hem op stro zetten maar eet hij ook op...
Op sagsel mag ik hem niet zetten want dan haalt de vlsboer het vlas niet op...
Iemand een idee om hem tegen te houden??
Of weet iemand raad zodat ik er wt aan kan doen??
Alle tips zijn welkom!!
& alvast bedankt ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 07:53

Mijn merrie at ook heel haar vlasstal leeg. Aangezien er nogal een risico is op koliek bij het eten van vlas, moet je er wel iets tegen doen.
Ik pakte altijd zo'n grote tuingieter, deed er een flinke scheut afwasmiddel in en vulde die dan verder aan met water. Dit sproeide ik over de vlas. Mijn merrie at er dan niet meer van. Ik giette dus een 12 tot 20 liter water erover. Vlas wordt wel wat nat, maar beter wat natter als opeten. Echt doordrenkt wordt het er niet van, beetje vochtig. Bijkomend voordeel was dat het meteen niet meer zo glad was.

EsBianc

Re: Vlas eters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:23

Ik weet niet of het klopt, maar heb gehoord dat vlas fijngehakte stukjes stro zijn? En aangezien houtkrullen niet kan, lees ik in het stukje, weet ik ook niet zo snel een andere oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:03

Die van mij eten ook van het vlas als het vers is, heb nooit last gehad van koliek.
Gewoon meer hooi geven.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:09

Op pension zijn er ook een paar vlas eters, ook al is er goed hooi aanwezig. Daar gooien we wat oud vlas over het nieuwe heen en dan eten ze het niet meer. 1 persoon heeft zelf een pak krullen gekocht en strooit dat een beetje boven op, ook dat paard eet het zo niet meer. En het is zo'n beetje krullen dat het niet opvalt tussen de rest van de stal daarna.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:10

Mijn merrie krijgt ook onbeperkt hooi maar dat belet haar niet om de stal niet leeg te eten.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:41

Dat van het vlas nat maken.....is alleen maar goed. Zo krijg je een goede ondergond die stevig is en voorkom je dat ontlasting met de vlas vermengt waardoor je veel meer vlas gebruikt...
Bij het vullen van een vlasstal doe ik altijd 3 pakken droog vlas.....daarover met de tuinsproeier erover dat het niet kleddernat word maar goed vochtig...even een uur zo laten en dan de 2 overige vlasbalen erover strooien en droog houden, zo houd je een goede, stevige en voorla economische stal.
Dat was even off-topic... :D

Mijn paarden krijgen de hele dag hooi en eten niet van het vlas. Inderdaad meer hooi geven, is de beste oplossing.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:46

mijn paarden eten ook vals, best een hoop. staan er nu al zo'n 3 jaar op ofzo en nog nooit last van koliek gehad. We hebben het eens aan de dierenarts gevraag en die zei dat we er azijn over moesten doen, werkt ook niet bij ons! Verder wist hij het ook niet

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:47

Ervoor zorgen dat een beetje van het vieze vlas door het schone schept als je er een nieuwe baal ingooit. Dan eten ze het hiet ook niet op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:22

Meer hooi mag ik he niet geven helaas....
Ook is hij 3 keer ontsapt uit de wei want ze willener geen toom opzetten. Alleen maar beter toch ? Maar goed hij kan dus ook niet op wei & staat nu in de padouk....Hij word 3 keer perdag gevoert... Wil ik hem bijvoeren moet ik dat ook zelf betalen wt ik op dit moment niet trek!Ik ga wat uitproberen met dat water & wt vuil door hetschone heen!
Ik was indd bang dat hij koliek kreeg vandaar dat ik het op bokt zette...
Mij vriendin kwam alleen met een ander idee!
Zij zei : "Waarom lech je er dan geen matten in? "
Zou dat ook een goede oploing zijn??

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:24

Waarom mag je niet meer hooi geven?
Een paard moet ongeveer 16 uur per dag de mogelijkheid hebben om te kauwen, dus vind het een beetje raar als je niet meer hooi mag geven eigenlijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:25

Misschien tijd voor een andere stalling? Hij kan niet op de wei omdat die mensen er geen stoom opzetten. Hij mag niet meer voer maar heeft dat misschien wel nodig?
Matten, kun je die wel betalen dan? Die zijn niet bepaald goedkoop. En ze daar kaal opzetten is ook niet een erg fijn idee. Dan heb je nog het probleem dat hij vlas eet.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:26

Bij ons op stal gooide ze er azijn over! Azijn is goedkoop en stinkt als een beer maar werkt dus wel goed, schijnt!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:27

Dan is je vlas nog niet "vies" genoeg :)

Mijn paard at eerst ook vlas ik heb toen een grote gieter gevuld en er een scheutje azijn door gedaan en over het vlas gesproeid dit heeft goed gewerkt. En ook zorgen voor voldoende hooi!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:33

AnnebelleVD schreef:
Bij ons op stal gooide ze er azijn over! Azijn is goedkoop en stinkt als een beer maar werkt dus wel goed, schijnt!

Dat heb ik ook gedaan, maar moest in een stal toch wel een fles of 6 per keer erin gooien. En dan wordt azijn best wel duur. Ik pakte daarom een fles goedkope afwasmiddel a 1,20 en daar kon ik een maand mee doen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:39

azijn kost 50 cent de fles, en niet de hele fles hoeft er over. Beetje verdunnen in emmer water en dan rond sproeien om mee te beginnen. Oh, koop geen schoon maak azijn!

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:41

Als je het nieuwe vlas nu goed mengt met het oude wat viezere vlas? Dus niet zo los erop gooien maar door elkaar mengen dat het niet meer zo 'schoon' is zeg maar. Dat was op de vorige stal waar ik reed dé oplossing..

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:25

Werkt ook erg goed :j

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:01

AnnebelleVD schreef:

Bij mijn pony dus niet!
Die vreet het vlas doordrengt met azijn nog op!
Ik vind het waardeloos spul, helaas heb ik geen andere keuze.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:03

De mijne doet het om aandacht te zoeken.
Van; kijk eens hoe weinig eten ik krijg?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:44

Mijn paard eet gelukkig nooit van het (verse) vlas.
Er ligt voor hem altijd stro én hooi om te knabbelen.
Iets erover spuiten kan helpen, maar als het echt te erg wordt.. zou ik het paard eraf halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:20

kazary schreef:
Misschien tijd voor een andere stalling? Hij kan niet op de wei omdat die mensen er geen stoom opzetten. Hij mag niet meer voer maar heeft dat misschien wel nodig?
Matten, kun je die wel betalen dan? Die zijn niet bepaald goedkoop. En ze daar kaal opzetten is ook niet een erg fijn idee. Dan heb je nog het probleem dat hij vlas eet.

kwa geld zaken heb jij er niks mee te maken!En ik sta hier net bij deze stalling en bevalt me prima! Maar wel bedankt voor je tip ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:26

Je hoeft niet meteen te schreeuwen. Ik reageer enkel op wat je zelf schrijft.

Wil ik hem bijvoeren moet ik dat ook zelf betalen wt ik op dit moment niet trek
Dan kan ik me voorstellen dat je matten ook niet kunt betalen. Lijkt me geen rare gedachte na die zin van jou.

Jou bevalt de stalling prima, maar je pony ook? Hij mag niet in de weide en eet zijn stal leeg maar krijgt niet meer hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:47

kazary schreef:
Je hoeft niet meteen te schreeuwen. Ik reageer enkel op wat je zelf schrijft.

Wil ik hem bijvoeren moet ik dat ook zelf betalen wt ik op dit moment niet trek
Dan kan ik me voorstellen dat je matten ook niet kunt betalen. Lijkt me geen rare gedachte na die zin van jou.

Jou bevalt de stalling prima, maar je pony ook? Hij mag niet in de weide en eet zijn stal leeg maar krijgt niet meer hooi.

Ja me pony heeft het ook naar zijn zin ;) Hij staat nu buitenin de padouk naast een paard van 1.84 dit gaat dan ook echt super... De rede dat hij niet meer op wei mag is omdat we bang zijn dat hij ontsnapt en word aan gereden... En ja hij eet vlas... Ik wil dus voor komen dat hij iets krijgt! En als ik matten voor hem moet kopen omdat het beter voor hem is maakt geld me echt helemaal nks uit :o mijn paard gaat voor alles!

Maar ik snap je ook wel... Maar geld is die persoons eigen probleem..... Ik heb het er dus bij gezet met die bedoeling ... : Ik wil een geodkope oplossing...

Snap je me? Ik vind het verder weel heel erg lief :)

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:50

Er zijn van die speciale middelen om over uw vlas te gieten voor paarden die het opeten.
Ik weet nu niet net hoe het noemde...
Misschien moet je het eens op internet opzoeken