Grootte weide voor mini-paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

Grootte weide voor mini-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:52

Ergens in de toekomst hoop ik twee minipaardjes te houden in de 'tuin'. Ik heb een stukje 'tuin' beschikbaar van 22 meter breed tot +/- 50 meter lang met daarop een kleine stal. Huis is een nieuwbouw dus tuin is momenteel nog grote modderpoel met hier en daar wat onkruid dus er zou wel wat werk zijn om dit juist in te richten. Vandaar de vraag of het een realistische droom is voordat ik investeer in de aanleg.

Is het realistisch om daar 2 minipaardjes op te houden? Voor een paard is dat natuurlijk te weining, maar voor minipaardjes heb ik niet meteen een idee qua oppervlakte.

Sappos

Re: Grootte weide voor mini-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:55

Denk dat het op zich wel kan maar het mooiste is natuurlijk wel als je zoveel mogelijk ruimte hebt. Ze mogen dan wel klein zijn maar net als elk paard moeten ze ook flink uit hun plaat kunnen gaan. Mijn pony's staan met zn tweeen op een stuk van ongeveer 60x40. Dat vind ik voor 2 pony's mooi, eentje erbij zou nog wel kunnen maar meer ook niet denk ik.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:05

Ik denk dat het te klein is, voor mijn 2 shetlanders heb ik 2000 vierkante meter minimaal nodig om ze heel het jaar buiten te houden (met bijvoeding). Jouw stukje is ongeveer 1000 vierkante meter dus de helft van wat mijn pony's nodig zouden hebben.
Binnen no time is alles kapot en groeit er niks meer. Het is ook te klein om in stukken te verdelen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:08

Dat is wel zo, het mooiste zou zijn als je nog een stukje kan huren ergens om dit stuk bij te laten groeien dat je dit alleen in de winter gebruikt bijvoorbeeld.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:11

Peachy schreef:
Ik denk dat het te klein is, voor mijn 2 shetlanders heb ik 2000 vierkante meter minimaal nodig om ze heel het jaar buiten te houden (met bijvoeding). Jouw stukje is ongeveer 1000 vierkante meter dus de helft van wat mijn pony's nodig zouden hebben.
Binnen no time is alles kapot en groeit er niks meer. Het is ook te klein om in stukken te verdelen.

Ligt er ook aan hoe je ze wilt houden. Toen ik mijn paarden nog bij huis had, had ik een stuk weide van 3000m2 waar mijn fries, nrps merrie en shetlander het hele jaar door overdag op buiten liepen. 's nachts had ik ze wel op stal en voerde dus wel bij. Voor 2 kleine ponies lijkt me dit stuk dus wel voldoende, wanneer je ze in de slechte periodes niet dag en nacht buiten hebt en bereid bent om bij te voeren.

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:40

Ik heb niet meteen de mogelijk om bij te huren, toch niet aan huis. Een aantal straten verder zou ik eventueel iets kunnen huren, maar dan staan ze zeer afgelegen zonder goed toezicht. Dat vermijd ik liever.

Plus als ik eerlijk ben is een groot deel van het plezier dat ik de paardjes zou kunnen zien. Ons huis is helemaal naar de tuin gericht, dus vanuit alle leefruimtes een zeer mooi zicht.

Misschien is de compromis van overdag buiten en 's avonds (of zeer slecht weer) op stal het meest haalbaar. Is enkel ruwvoer (hooi) daarvoor voldoende?

Bedankt voor jullie reacties trouwens! Ik wil me immers zo goed mogelijk informeren voordat ik aan het avontuur begin.

Ongerelateerde en misschien domme vraag: is treurwilg een OK boom of kan ik die best verwijderen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:42

Volgens mij wel. Het is in ieder geval fijn als ze een beetje kunnen schuilen voor zon/regen. Verder is een wilg dacht ik niet giftig aangezien je ook wilgentakken aan knaagdieren kan geven := (rare vergelijking maargoed)

Het mooiste is imo toch wel zoveel mogelijk buiten. Je zit sowieso wel vast aan het hele jaar bijvoeren. 20x50 is inderdaad wat krap om af te zetten.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:51

Kan best hoor,als je ze gewoon bijvoert..
Om uit te razen is het zeker groot genoeg,de mijne staan de hele winter in de bak van 20 x 40 en daar kunnen ze
hun ei prima kwijt.
Je zou een stuk kunnen bestraten met daarop een schuilstal,dan hebben ze altijd een droge plek,en dan bij droog weer
in de wei,zodat ze niet alles kapot lopen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:29

Ik heb een vergelijkbare situatie, misschien is het weitje iets groter.
Mijn twee shetjes gaan overdag een aantal uur naar buiten en staan de rest van de tijd op stal met uitloop in een kleine paddock. Dit gaat nu bijna twee jaar prima.
Nu is dit jaar de bodem wel erg slecht geworden door de regenachtige tijd in nov/dec, ik zit op kleigrond. We zullen zien wat het wordt in de lente :)

Qua voer geef ik hooi en af en toe een pavokoek oid voor de vitaminen.