? Sorry voor deze (misschien) domme vraag 
 , maar ik was even benieuwd 
 groetjes,
Manon
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
 ? Sorry voor deze (misschien) domme vraag 
 , maar ik was even benieuwd 

"Maar ik ken ook iemand die heeft een 2-jarige, die is nog langer niet volgroeid en die heeft ze al aan de longe met een hoofdstel 
 , klopt ook niet echt, en ow ja, die heeft ze ook nog eens laten dekken 
 . Dus dat is echt het andere uiterste, en daar doe ik dus niet aan mee, liever te laat dan te vroeg toch?

(koten zijn toch die stukjes boven de hoeven aan de achterkant van het been) en als hij dan op hun 3e begint gaat hij naar de ijsbaan en laat ze daar rustig lopen en aan de hele longe dus niet nog een stuk opgerold maar hij pakt gewoon het handvat en laat ze lopen. De verzorgers mogen met de jongere paarden over de weg, alleen als hij zeker weet dat ze ze aankunnen. Ik moet zeggen dat alle paarden die daar staan prima paardjes zijn en heel netjes lopen.                                                         

. maar: vroeg geleerd is oud gedaan, zeggen ze toch? Je kunt een veulen al veel dingen leren, en dat is alleen maar mooi meegenomen voor later. Natuurlijk moet je niet elke dag een uur met ze op sleeptouw gaan, maar zo 1 of 2 x per week gaat hardstikke goed! En mijne hoeft helemaal niet zo snel zadelmak te zijn, maar ik wil er in de loop der jaren wel vast naar toe werken. Dan is de stap veel minder groot. Veel mensen pleuren hun paarden in de wei, kijken er niet naar om, als ze 3 zijn worden ze ineens op stal gekwakt, en moet het vaak ineens gebeuren. Inbreken heet dat toch? 
 En niemand maakt mij wijs dat dat de goede manier is 

Citaat:Op 2001-07-04 14:49, schreef Nonnie:
Veel mensen pleuren hun paarden in de wei, kijken er niet naar om, als ze 3 zijn worden ze ineens op stal gekwakt, en moet het vaak ineens gebeuren. Inbreken heet dat toch?En niemand maakt mij wijs dat dat de goede manier is
![]()

Altijd fijn toch? Hoe ik het aanpak met mijn jaarling, ze loopt dag en nacht in een kudde, komt nooit op stal, ook niet 's winters. En een keer, soms 2 keer per week haal ik haar er een half uurtje uit, om dus eventjes te borstelen, dat soort dingetjes allemaal. Naar mijn mening kan dat makkelijk, en kan ze toch voldoende "paard"zijn!

. maar goed nu staat hij alweer 4 maanden op het land en morgen wordt hij 3.