wanneer precies weer de paarden op het land??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

wanneer precies weer de paarden op het land??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:40

ik wilde graag weten hoe jullie dat doen met weide gang, en dan in de slectere maanden.

om het land niet te laten om ploegen door de paarden, staan ze bij stal en in de bak. nu is helaas de bak ook een grote aanfluiting |( dus staan ze der alleen in als die droog is. ik houd buurman de boer aan wat betreft weidegang. als de koeien weer het land op gaan gaan mijn paarden ook, en zodra ze weer op stal gaan komen de paarden weer naar voor.

hoe doen jullie dit?

gr laura

Caira

Re: wanneer precies weer de paarden op het land??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:41

De paarden lopen nu op het land, zolang het droog is en vriest kunnen ze weinig verpesten. Alleen bij lange regenval gaan ze in de paddock. Wel mogen ze maar op 1 weide zodat de rest kan rusten voor de zomer.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:43

Onze paarden gaan gewoon de hele winter op de wei. We hebben eigenlijk ook geen keuze, want we hebben geen bak of paddock. Maar 1 stuk van ons land is ook heel droog, daar staat nooit water.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:46

we hebben best veel land, maar vaders (tulpenteler) vind het zonde om het gras te laten vertrappen etc. zit er ook aan te denken om ze morgen op het land te gooien. zolang het vriest kan het weinig last idd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:07

Ze gaan hier altijd de wei in, weer of geen weer. Dan lopen ze maar een stuk kapot, trekt in het voorjaar zo weer bij is mijn ervaring.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:16

Ze lopen hier ook gewoon op de wei,zolang ze het niet te erg kapot lopen mogen ze er blijven lopen, anders gaan ze op een zandstuk.
Eind februarie/begin maart wordt de wei meestal bemest, dat gaan ze ook op het zand zodat de wei aan kan groeien.
Meestal kunnen ze half april de wei in,met genoeg gras!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:41

Hier lopen de paarden zoveel mogelijk het hele jaar door op de wei. Zomers tot 24/7, in de winter is het afhankelijk van he nat het land is en hoe zacht de bodem ivm vertrappen. Nu met de vorst, en in een droge winterperiode lopen ze 4 tot 8 uur op het gras, als het natter is zo'n 2 tot 4 uur en als het erg slecht gesteld is met de bodem blijven ze ook wel eens een dag (of meer) alleen in de paddock.
Ze staan vrijwel het hele jaar 24/7 buiten, dus frisse lucht en ruimte om te bewegen hebben ze elke dag het hele jaar door.

De maanden dat ze het langst op de wei kunnen staan is meestal vanaf ergens maart/april t/m oktober/november. Bij een droog najaar gaat het goed tot januari, bij een nat najaar is het december al veel moeilijker. Het hangt dus echt van het weer en de bodem af.
Mijn buurman boer gebruikt het land alleen voor ruwvoerwinning en mestafvoer ;) Hoeveel de paarden hier in de omgeving buiten op het land staan is afhankelijk van de soort bodem. Het wisselt hier: zandbodem/veengrond/veengrond met keileem laag... Je moet het gebruik aanpassen aan de bodem die je hebt.

Deze nazomer en het begin van het najaar waren erg nat, maar de winter is juist weer vrij droog en koud geweest, dus hebben de paarden nu regelmatig vrij lang weidegang. Geef mij maar een droge koude winter!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:45

Mijn paarden lopen 24/7 op de wei. Ik heb het zo ingedeeld dat ze het zo min mogelijk kapot lopen. Ook heb ik een grote uitloop stal voor ze :) . Toen ze nog in de stal stonden ('s nachts) gingen ze altijd midden Februari weer 24/7 de wei op. Hier (in de buurt) gaan de koeien pas laat naar buiten dus als ik daar rekening mee moet gaan houden staan ze in april nog op stal :+ .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:06

Ik heb twee weilanden waar de paarden de hele winter op mogen lopen.
Dit land wordt niet zo snel nat (ligt wat hoger) en wordt iedere zomer opnieuw bij gezaaid. De paarden gaan dan gewoon op de andere weilanden. Het winterland mogen ze vertrappen en daardoor kunnen ze jaar rond op het land. Wij hebben de luxe ruim voldoende weiland te bezitten, dus het is geen probleem. ;)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:07

Bij ons gaan ze meestal in April weer naar buiten.

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:55

Bij ons gaan ze ook het hele jaar door de wei in.
We houden wel rekening met zware regenval en of sneeuw.
Soms houden we ze wat langer binnen, maar het is ook gewoon aankijken hoe het gaat en hoe de wei het houdt en of het niet te belastend voor de paardenbenen is.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:07

Het hele jaar door, weer of geen weer, zolang het licht is, kunnen ze mooi buiten spelen... Wat land wat stuk gelopen wordt laten we soms een dagje rusten, door dan andere stukken te gebruiken of wat af te zetten. Maar vaak trekt dit in het voorjaar weer helemaal netjes.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:11

Wij hebben ze 's winters ook 24/7 in de bak staan om het zomerland te sparen, het hangt een beetje af van de groei van het gras, maar meestal rond maart/april gaan ze weer regelmatig het gras op.. 's winters hangt het er vanaf wat het weer doet.. soms blijven ze er tot oktober.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:45

Precies op 12 april. :+

Mijn pony staat nu alleen (helaas), dus die staat gewoon het hele jaar door op het land. Het stuk is ook meer dan 1ha dus die heeft ze niet zomaar omgeploegd in haar eentje. En het is ook niet zo'n natte winter als normaal heb ik het idee. Toen we trouwens nog 2 paarden hadden stonden ze ook altijd gewoon 's winters nog op het land (alleen overdag hè). Dan vertrapten ze het altijd wel wat maar dat regende ook weer recht enzo en even weideslepen in het voorjaar en het is weer goed.
Gewoon even kijken hoe droog het land is als je niet wilt dat ze het vertrappen (of als test er even overheen lopen met je paard ;) ).

Mrtien_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:00

Bij ons op stal gaan ze per april/mei de wei weer op. Ligt heel erg aan het weer.
En dan tot oktober/november, daarna geen weidegang meer

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:02

Nu staan ze bij ons ook al weer op de wei omdat ze er toch niks aan kunnen mollen :+ Maar als het echt weer weinig gaat regenen etc. zullen ze er gewoon de hele dag weer op mogen.

koosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:23

bij ons als het mooi weer is en het land goed genoeg is voor ze.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:47

Het is maar net hoeveel land heb je, wat voor ondergrond etc.

Ik heb nu zand/veen grond en dat is makkelijker met nat weer....paarden kunnen langer buiten staan. Hiervoor in Friesland dikke klei, paarden hadden met met mum van tijd omgeploegd, voordeel van klei was wel dat het gras enorm blijft groeien....klei is een goede voedingsbodem.

Ik heb de paarden nu s'nachts binnen. Met mooi weer blijven ze ook gewoon buiten in de winter s'nachts. Vanaf april tot december permanent naar buiten. Doordat ze elke dag het hele jaar door gewoon het land ingaan gaat de overgang van hooi naar gras vanzelf.....op een gegeven moment stop ik met bijvoeren van hooi omdat ze gewoon weg ermee stoppen ervan te eten. Zo weet ik dat er genoeg gras ligt.