Beste manier bemesten weides

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Beste manier bemesten weides

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:45

Heey,

Onze weides zijn na ieder zomer helemaal kaal en groeien moeilijk bij.
Het gras is tijdens de zomer ook niet zo mooi groen.
Terwijl bij andere mensen het gras nog mooi lang staat en mooi groen is.
Dit is waarschijnlijk omdat we niet mesten. (gewoon om tijdgebrek)
Deze keer willen we daar tijd voor maken zodat de weides weer mooi groen zijn en goed blijven groeien en dat ze niet in ee paar weken helemaal kaal zijn.

Dus mijn vraag: Wat is de beste manier om de weide te bemesten en rond welke tijd van het jaar kun je dat het beste doen?

tamary

Re: Beste manier bemesten weides

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:53

Laat grondonderzoek doen om te bepalen welke mineralen de grond tekort komt, geef aan dat het paardenwei is voor het bijbehorende mestadvies. Zaai daarna door met een grasmengsel voor paarden, dat heeft nl een lagere groeikern en kan daardoor beter tegen het hele korte afgrazen dat paarden doen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 22:23

Ok, kost grondonderzoek veel?
Zitten namelijk een beetje krap bij kas en we willen niet teveel extra dingen doen, alleen het nodige

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:37

ik lees even mee hier. ben ook wel benieuwd naar bovenstaande vraag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:49

Advies bemesten is meestal in het voorjaar als het gras weer gaat groeien en de bodem weer wat opwarmt (maart/april bijvoorbeeld) en dan midden in het seizoen nog een keer iets minder rijk bemesten. (juni/juli) na half augustus mag je vaak niet meer bemesten. En heeft het ook minder zin omdat het gras meestal beter wat korter de winter in kan gaan.

Je kunt beter je weide in meerdere stukken verdelen en dan bijvoorbeeld na het "kort" grazen de paarden omweiden en dat korte stuk slepen, rust geven en evt. bemesten als dat nodig is.
Als je elk stuk op tijd rust geeft, dan houd je langer voldoende gras.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:28

Onze weides zijn in stukken opgedeelt, maar we hebben 9 paaren en die kunnen niet allemaal samen in 1 weide (Helaas)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:04

misschien kun je meerdere van die cyclussen maken?
Dus voor elke groep 2 of 3 weides waarmee je kunt doorschuiven? Dan heeft toch elk weiland even rust elke keer. En door de paarden bijvoorbeeld korter per keer op een wei te laten grazen, heeft die ook minder te verduren.
Bijvoorbeeld: 2 of 3 weken grazen (afhankelijk van grootte wei en hoeveelheid gras) en dan wisselen ipv in meer weken helemaal kort laten grazen en dan pas wisselen. Als je hem helemaal kort laat grazen groeit hij veel minder snel en goed bij dan wanneer je de paarden op tijd verhuist.

Succes.

Rafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:08

shadomagic schreef:
Zitten namelijk een beetje krap bij kas en we willen niet teveel extra dingen doen, alleen het nodige

Ik heb vorige week een grondonderzoek laten doen, best wel uitgebreid, en ben rond de 45 euro kwijt.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:10

Rafke schreef:
shadomagic schreef:

Ik heb vorige week een grondonderzoek laten doen, best wel uitgebreid, en ben rond de 45 euro kwijt.

Waar heb je dat laten doen ?

Rafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:14

Bij een grondonderzoeksinstituut bij ons in de buurt maar die zullen zeker niet tot aan jullie komen, ik zit nl in Zeeuws Vlaanderen. Ga eens naar een boer bij jullie in de buurt en vraag het daar eens waar je grondonderzoek kan laten doen.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:20

Rafke schreef:
Bij een grondonderzoeksinstituut bij ons in de buurt maar die zullen zeker niet tot aan jullie komen, ik zit nl in Zeeuws Vlaanderen. Ga eens naar een boer bij jullie in de buurt en vraag het daar eens waar je grondonderzoek kan laten doen.

Ga wel eens even googlen op wat bedrijven, thanks !

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:18

Ik heb vorig jaar in de lente de grond van onze weide laten onderzoeken op een opendeurdag van een tuincentrum. Een firma deed dat gratis als promotiestunt van het tuincentrum.

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:45

kan je bij de welkoop niet zo'n pakket kopen, ik geloof dat ik dat een keer vanuit mijn ooghoek heb zien staan.

Wij bemesten in het voorjaar voordat het gras begint te groeien, of in het najaar na de laatste snede (we maken ons eigen hooi).
We mesten wel altijd met vaste mest.