help, mijn vz paard laat zich niet knippen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maritdegroot

help, mijn vz paard laat zich niet knippen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 13:45

Ik heb een probleempje!
Ik wil graag weer het 'derde oor' bijknippen want het is nu echt lang, maar ze laat het niet toe! Ze begint dan met haar hoofd te slaan, te draaien, enz. heeft iemand tips voor mij?

melissa_p

Re: help, mijn vz paard laat zich niet knippen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:47

misschien kun je haar knippen als ze aan het eten is..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:49

Bij onze merrie kun je ook niet met een schaar in de buurt van haar hoofd komen, dus ook het 3e oor is altijd een probleem. meestal doen we het met zijn 2en. de 1 geeft haar wat lekkers, de ander knipt. Gaat meestal goed, soms wil ze echt niet en dan gaat even de praam erop. Ze heeft blijkbaar in het verleden hele slechte ervaringen hiermee opgedaan. Sinds ze bij ons is, is het al wel verbeterd. Ze weet nu dat het hoe dan ook toch even gebeuren moet, dus laat het nu vaak wel toe. De eerste maanden was echter een behoorlijke aderlating.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:50

Is het wel echt nodig? Als je het laat bijgroeien zie je er straks niets meer van :)

Ik denk dat je even het vertrouwen van je paardje moet winnen. Gewoon een tijdje rustig borstelen en aaien tussen de oren.
En als dat allemaal goed gaat zou ik een snijkammetje nemen, dat is een kammetje met een mesje erin, daarmee kun je de manen afsnijden in plaats van knippen en dat is minder eng en ook veiliger :)

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 13:57

nou, ik mag oo kwel tussen de oren komen, dat is geen probleem, maar zodra de schaar erbij is dan is het weer zover! Ze is gewoon een beetje bang denk ik! maar ik zal het eens gaan proberen om eht met eten op te lossen (daar had ik zo snel nog niet aan gedacht!)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:42

Ik weet niet of het wel verstandig is om het tussen het eten te doen. Aangezien etenstijd toch wel een rusttijd voor der is en paarden willen dan liever niet gestoord worden. Als jij dan gaat knippen dan blijft ze onder het eten voortaan gespannen omdat ze weet dat er iets engs kan gebeuren.
Ik zou het gewoon op een normale manier doen, win haar vertrouwen, doe wat dingen met de schaar op en rond haar hoofd (Hoeft niet knippen te zijn, kan ook gewoon aaien etc.) wees een beetje creatief, en zorg dat ze de schaar gaat aanvaarden. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:51

Dit zijn die kammetjes waarmee je zonder te knippen de manen kan afsnijden. Gewoon er doorheen kammen :)
Afbeelding
Afbeelding

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:01

nou ik bedoel alleen het stukje achter de oren, haar hele manen niet, maar toch bedankt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:06

Ja, dat bedoel ik ook ;)
Je kan met zo'n kammetje ook alleen het stukje achter de oren afsnijden. Zo groot is ie niet :+

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:11

MysticTinker schreef:
Ja, dat bedoel ik ook ;)
Je kan met zo'n kammetje ook alleen het stukje achter de oren afsnijden. Zo groot is ie niet :+

ohw.... sorry :o? :7 Ik zal eens zo'n ding ophalen en het dan nog eens proberen!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:22

bwa als het gewoon angst is omdat ze eigenlijk nooit gewend gemaakt is aan een schaar, dan kan je dat toch vrij makkelijk verhelpen denk ik... begin met schaar tot bij de oren. laat ze dat toe dan beloon je meteen uitgebreid; desnoods met een snoepje... als dat vanzelf gaat, ga je eens gewoon in de lucht knippen boven zn hoofd tot hij dat ook weer zonder problemen laat doen en tenslotte kan je ook de manen knippen zonder dat hij een kik geeft...

edit: ja ik gebruik hij en zij door mekaar zie ik... weet niet of het een merrie of een ruin is...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:38

MysticTinker schreef:
Is het wel echt nodig? Als je het laat bijgroeien zie je er straks niets meer van :)

Als je aan wedstrijden deelneemt, moet het. Bovendien ligt het kopstuk niet prettig met een dikke pluk manen eronder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:55

aslo schreef:
Als je aan wedstrijden deelneemt, moet het. Bovendien ligt het kopstuk niet prettig met een dikke pluk manen eronder.

Nee hoor, het is niet verplicht.
In het reglement staat letterlijk:
Citaat:
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Bij mijn paard ligt het kopstuk prima, en die heeft pas écht dikke manen :j

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:17

tja, bij ons niet, daar loop ik soms echt mee te martelen! (wel zachtjes natuurlijk)