Stro eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:30

Het valt mij de laatste paar dagen op dat mijn pony nog al eens stro eet in de stal.
Terwijl er gewoon een berg kuil ligt.

Verder komtie van 's ochtends 8 tot 's avonds 6 buiten op de wei, dus het is niet dat hij er de hele dag in staat.
Maar nou vraag ik me af, is dit schadelijk? Kan 'ie hier nou koliek van krijgen of niet?

8nnemiek

Re: Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:00

Een goede kwaliteit tarwestro is juist goed voor de darmen :) Als je pony alleen maar gras en kuil krijgt, dus heel nat en zacht spul, dan krijgt hij eigenlijk wat te weinig echt grof ruwvoer binnen, en daarom krijgt ie zin in stro af en toe. Misschien is je ook opgevallen dat de mestbollen wat harder zijn? Droog en grof ruwvoer is nl ook goed tegen diarree.
Je kan ook af en toe eens een plak grof hooi geven als je liever niet hebt dat ie stro eet.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:02

MysticTinker schreef:
Een goede kwaliteit tarwestro is juist goed voor de darmen :) Als je pony alleen maar gras en kuil krijgt, dus heel nat en zacht spul, dan krijgt hij eigenlijk wat te weinig echt grof ruwvoer binnen, en daarom krijgt ie zin in stro af en toe. Misschien is je ook opgevallen dat de mestbollen wat harder zijn? Droog en grof ruwvoer is nl ook goed tegen diarree.
Je kan ook af en toe eens een plak grof hooi geven als je liever niet hebt dat ie stro eet.

Stro is idd wel van hele goede kwaliteit!
En de mest is, nu je het zegt, ook harder ja! Is nooit vladzig geweest, maar wel een stukkie steviger nu.
Hij krijgt zo af en toe ook een plak hooi ja :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:03

En t ligt er ook aan hoeveel Stro eet ie? En als t niet zo veel is hoef je je geen zorgen te maken want wat ze missen in rantsoen zullen ze proberen aan te vullen ook al zijn t geen wilde paarden meer

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:06

Is de kuil misschien van mindere kwaliteit dan het stro? Ik zou eerder in die richting kijken, want van slechte kuil kan 'ie ook ziek worden.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:54

Tot nu toe heb ik niet gemerkt dat zijn gezondheid achteruit gaat hoor! Maar ik heb van die geruchten gehoord dat ze van stro eten koliek kunnen krijgen..
Hij eet volgens mij niet heel veel stro, er ligt 's ochtends nog gewoon veel in. Maar ik zie het hem 's avonds wel vaak doen.
Kuil is naar mijn idee van prima kwaliteit, er zijn meerdere paarden die er van eten en we zorgen ervoor dat de balen binnen 2 weken op zijn.
Waarschijnlijk stap ik over 2 weken ook op hooi over!

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:31

Ik zou het toch even in de gaten houden, mijn paard at ook stro, en heeft in 2 maanden tijd 3 keer koliek gehad, elke keer de da erbij gehad, en de laatste keer heb ik toch een andere da gebeld, en die zei meteen dat ik haar van het stro afmoest halen.
Nu ze van het stro af is gaat het al een stuk beter met haar.
Maar mijn paard at ook behoorlijk wat stro, dus misschien kwam het daardoor, maar ik zet die van mij iig niet meer op stro.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:56

Goede kwaliteit stro kan geen kwaad. Wij voeren juist bewust plakjes stro bij. Dit omdat wij ook inderdaad voordroog hebben, en de paarden wel behoefte hebben aan ruwe vezels, die ze beter uit stro kunnen halen.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:07

Beetje stro eten is normaal, de stal leeg eten niet en dan kunnen ze er zeker koliek van krijgen (stro-verstopping). Wel is het vreemd dat je paard stro verkiest boven kuil. Goede paardenkuil is droog en lang en grof van structuur.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:31

Mijn paard at eerst ook letterlijk de hele stal leeg.
Toen ben ik over gegaan van stro naar vlas!
Maar zelfs dat eet ze op..
ik heb even gevraagd en het is niet schadelijk ofzo..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 14:37

eversdijk schreef:
Beetje stro eten is normaal, de stal leeg eten niet en dan kunnen ze er zeker koliek van krijgen (stro-verstopping). Wel is het vreemd dat je paard stro verkiest boven kuil. Goede paardenkuil is droog en lang en grof van structuur.

Hij eet eerst een laagje stro en daarna eet hij z'n kuil op, dus dat laat hij niet de hele nacht liggen ofzo!

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:02

Wat stro eten - mits van goede kwaliteit - is niet erg.
en gelukkig dat hij ook zijn kuil eet daarna,
ik zou me er niet zoveel zorgen om maken, paarden zoeken naar hun eigen behoeften