Kreupel paard, buiten of binnen vanacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Kreupel paard, buiten of binnen vanacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:55

Hallo,
Ik heb een warmbloed paard (een draver), die nooit iets heeft of kreupel loopt. Maar vandochtend liep hij op eens behoorlijk kreupel, en zijn hoef en been waren ook warm. Hij kan nog wel gewoon lopen maar je ziet wel duidelijk dat hij niet goed loopt. Vandaag heeft hij de hele dag in de wei gestaan. Ik dacht erover om het vanacht buiten te laten ipv op stal, dus ik heb hem nu in een paddock gezet met 3 andere paarden en hooi. Het leek mij beter omdat hij dan niet opgesloten zit, maar kan lopen als hij dat wil, dus dat het beter voor zijn been zou zijn. Maar ik weet niet of het de goede beslissing is geweest. Het wordt best koud vanacht en de grond in de bak (zand) bevriest dan natuurlijk.
Wie o wie heeft hier enigszins verstand van, moet ik mijn paard buiten laten lopen zodat hij niet stil hoeft te staan, of binnen laten waar het minder koud is, en en hij niet op harde gond hoeft te lopen en te liggen.
Help!

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:15

als ik jou was en hij blijft langer kreupel lopen en zijn benen blijven warm aan voelen zou ik toche even de Da raadpleegen als ik jou was .

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:22

maris1990 schreef:
als ik jou was en hij blijft langer kreupel lopen en zijn benen blijven warm aan voelen zou ik toche even de Da raadpleegen als ik jou was .

Ja tuurlijk doe ik dat!! Dat was ik zeker al van plan...
Maar het gaat nu vooral om wat ik op DIT moment moet doen, buiten laten of toch op stal doen?

colunder

Re: Kreupel paard, buiten of binnen vanacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:28

Äls hij gewend is om 'snacht op stal te gaan dan zou ik hem nu ook op stal zetten!

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:29

ook .
als hij het gewent is binne te staan zou ik hem gewoon binne op stal zeten .

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:32

dus jullie denken niet dat het beter is voor zijn been als hij kan blijven bewegen?

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:35

jah maar zou ze wel zijn benen met koud water af spuiten .
voor ze af te leten koelen want het is echt niet goed als de benen van je paard war aan voelen .

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:38

ik zou hem vannacht ook binnen zetten. Je hebt kans dat de bodem niet vlak is en dan bevriest. In dat geval loopt het alleen maar rotter als je pijn aan je been hebt. En al helemaal als hij in stap ook kreupel is, lekker op stal en morgen de dierenarts bellen.

edit: in de meeste gevallen is het wel beter om ze te laten lopen als ze kreupel zijn, maar als je niet (precies) weet wat er aan de hand is (misschien is het slechts een onschuldige hoefzweer), zou ik het zekere voor het onzekere nemen en hem vannacht binnen zetten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:21

Precies Pytje, het is vooral belangrijk waarom hij kreupel loopt. Als hij een peesprobleem heeft is stalrust beter, in geval van een hoefzweer is beweging goed (rijpt de zweer eerder). Been aantal keren afspoelen met koud water is altijd verstandig. Is er niemand op stal die ff kan checken wat er aan de hand kan zijn? Heel moeilijk om vanachter de pc te beoordelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:31

Als hij gewent is om op stal te staan zou ik dat nu niet anders doen en dus binnen zetten.
Ik denk dat je paard iets van een hoefzweer heeft, ik weet het natuurlijk niet zeker.
En extra bewegen willen ze dan toch niet, je paard heeft dan meer aan comfortabel liggen.
Mijn pony heeft wel eens een hoefzweer en dan pak ik de hoef in met een paar sokken die ik nat maak en dan een plastic zak er om heen.
Voor ik dit doe maak ik de hoef goed schoon met betadine en een borstel.
Door het nat te houden kan de ontsteking goed rijpen en beter naar buiten uitbreken.
Nogmaals ik weet dus niet of het een hoefzweer is.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 21:42

ik heb hem net toch op stal gezet :o
morgen bel ik de hoefsmid want hij loopt echt niet goed.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:43

Goede keuze! Denk dat je ook een stuk lekkerder zal slapen, nu je weet dat hij lekker binnen is.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:57

Heel goed dat je hem binnen hebt staan...ondanks dat buiten in de gezonde lucht altijd beter is weet je nooit wat er s'nachts gebeurd.....ik wete niet of hij in ene groep staat, maar als de groep ergens van schrikt of hij zullen ze rennen.....overbelast en forceert hij het. Nu kun je hem alle rust geven, totdat zeker is wat er is. Je kunt ook even om de zoveel tijd even met hem stappen.

Succes morgen met de smid.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:13

Ik heb vandaag de dierenarts gebeld, hij denkt dat het een hoefzweer is. Hij raadde me aan om een hem in soda te zetten met zijn been, en de hoefsmid te bellen om de hoefzweer er uit te snijden. Ik weet niet zeker of het om een hoefzweer gaat, mdat hij niet evoelig reaeerde bij de onderant van zijn hoef, toen ik er met een hamertje op klopte (moest ik proberen)

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:21

aleida_thijs schreef:
ik heb hem net toch op stal gezet :o
morgen bel ik de hoefsmid want hij loopt echt niet goed.

Goed gedaan hoor +:)+ . Als je al pijn hebt en dan de nacht buiten moet doorbrengen,
lijkt me niet echt prettig. Succes morgen!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:51

Hij loopt al beter! Gelukkig :)
Al zijn zijn rechtervoor hoef en been nog steeds warm. Ik heb hem net op aanraden van de dierenarts in lauw water met soda gezet.
Overdag laat ik hem gewoon in de wei lopen. Ik zat er ook aan te denken om misschien zijn voet af te spoelen met koud water, om het wat te laten afkoelen....
Ik weet alleen niet of dat wel zo lekker is met dit koude weer.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:30

Is de hoefsmid er al bij geweest dan??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:35

is er nou al een smid of va bij geweest?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:44

Hier iemand die ervaring heeft met hoefzweren. Mijn paard heeft er net 2 gehad namelijk. Maar zowiezo bij kreupelheid als je niet weet wat het is. Op stal zetten, als het been opgezwollen is, raad ik je aan om het te bandageren (bandageer je paard alleen als je weet hoe het moet, anders kan dat aafrechts werken) laat er gewoon een hoefsmid bij komen, als het een hoefzweer is kan het ook naar binnen uitbreken en als dat gebeurd heb je een groot probleem. De hoefsmid kan het er zo uitsnijden, dan goed schoonmaken en er een verband omheen leggen. (wat goed werkt is gewoon een babyluier en dat helemaal afplakken met stevige tape. Aan de onderkant 2 lagen tape doen want anders schuurt dat kapot.)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:51

Waarom moet het been gebandageerd??????
Wat een onzin da is alleen om zwelling van het been te verdoezelen.
Maar daarmee raakt het been ook oververhit.
Geef mij 1 goed argument om het te bandageren!!
Een hoefzweer die te lang blijft zitten slaat niet zomaar terug naar binnen, maar hoe langer die blijft zitten des te meer last het paard ervan heeft.
Dus idd de hoef nat houden daardoor kan de zweer beter uitbreken.
Maar ik snap niet dat je da niet eerst eens komt kijken, ik denk ook dat het een hoefzweer is maar dat zijn diagnoses op afstand.
Laat in ieder geval de smid komen, die gaat knijpen met een tang en aftasten waar de zweer zit, dan gaat hij hem uit proberen te snijden.
Als de druk er eenmaal vanaf is is het voor het paard al meteen een verlichting, al zal het nog even gevoelig blijven, maar meestal lopen ze al meteen een stuk beter de volgende dag.
Dan moet je het wel nog even schoon houden zodat alle rommel uit het gat kan en niet weer van voren af aan begint.
heel veel succes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:52

ooo trouwens dat hij niet reageerd op tikken op de hoef dat kan als de zweer nog wat dieper zit, vraag je hoefsmid om meer raad.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:30

Nou, dat lijkt me een zaak voor een DA, TS, deze kan inschatten wat er loos is en of rust beter is of niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:57

detour schreef:
Nou, dat lijkt me een zaak voor een DA, TS, deze kan inschatten wat er loos is en of rust beter is of niet.

Ts heeft de da gebeld maar die heeft een diagnose via de telefoon gegeven wat ik eruit begrijp.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:01

Gek dat je DA niet zelf komt. Ik hoef bij mijn DA maar één kik te geven dat mijn paard stokkreupel is en ze staan niet lang daarna bij het paard. Is de smid inmiddels al geweest? Want een hoefzweer is gewoon vreselijk pijnlijk voor een paard én kan groter worden, dus ik zou met dat uitsnijden niet al te lang wachten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:03

Diagnose via de telefoon? Wat knáp!