Hele vieze billen en staart....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Hele vieze billen en staart....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:29

Ik weet niet of het hier helemaal goed staat, maar mijn pony heeft de laatste tijd haar hele gat en staart onder de poep (en pies?) zitten. Ook haar deken is aan de achterkant helemaal nat en vies, mn de staartflap. De mest zit helemaal in haar staart, ongeveer 15 cm. onder de aanzet van de staartwortel. Ook haar billen zitten elke morgen onder de aangekoekte mest.

Ze mest heel dicht tegen de muur, heb nog niet precies gezien hoe ze het doet. Maar elke dag zit alles onder de viezigheid.
Heel vervelend, weet niet hoe dit op te lossen.

Ze heeft geen wormen en ook geen dunne mest.

Is er iemand die dit probleem ook (wel eens) heeft gehad of misschien een oorzaak of oplossing voor het probleem weet?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:32

Ja hier nog twee van die vieze merries :)
Meestal in de wintermaanden hebben mijn merries hier last van. Geen idee
waar het van komt en heb ook dé oplossing nog niet gevonden ;(

Ik lees even met je mee in de hoop dat iemand dé gouden tip heeft :)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:33

Heeft ze toevallig een andere deken op?

Ik had hier bij mijn paard ook een tijd last van, heel de deken onder, plus zijn staart en achterste... Toen heb ik een andere deken opgelegd en nergens meer last van... Bij mij lag het dus aan het model deken dat erop lag...

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:33

Die van mij heeft ook altijd een strontstaart zoals ik m noem. En vooral in de zomer heeft ze dunne mest. Nu ze vooral hooi krijgt heeft ze mooie mest. Maar ze laat wel hele dunne vieze scheten waarbij het vocht er gewoon uit gespoten wordt.

Ik weet nog steeds niet waardoor dat komt. Alleen dat die van mij een overgevoeligheid heeft voor mals gras. Maar dat is nu niet aan de orde lijkt mij.
Mijn oplossing is.... de staart en benen regelmatig wassen. Helaas :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:34

Ik haal iedergeval altijd de staartflap van de deken af.

Pally

Re: Hele vieze billen en staart....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:36

Die van mij had er ook last van, kwam ook door de deken (Door de staartflap). Gelijk een andere deken op gedaan en nu nergens last meer van.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:38

De staart kan je schoonhouden door een staarthoes. Ik denk dat je de rest gewoon elke dag moet blijven schoonmaken. Als ze een merrie is kan dit mischien door hengstigheid komen? Ik heb dit wel vaker gezien bij merrie en die hebben er dan zo'n 2 tot 3 weken last van waarna het weer verdwijnt.Succes ermee!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:43

Ik heb ook zo'n smeerkees. Ze heeft geen dekens op met staartflap, dus daar kan het niet aan liggen! In de zomer zet ik gewoon elke dag de spuit erop, nu word dat iets lastiger!

Ze doet het als ze hengstig is veel erger, dan laat ze alles de vrije loop en heeft ze zelf haar witte achterbeen elke dag helemaal bruin.....gedsie :( !! Ga even meelezen voor eventuele oplossingen :o

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:46

Misschien is de staartflap een probleem.
Wel haar billen en onderkant van de staartwortel steeds schoonmaken/ wassen want anders krijgt ze misschien kale billen en een kapotte staartwortel. Je kunt daarna de onderkant van de staartwortel ook insmeren met uierzalf zodat hij zachtblijft en dan gaat de mest erafwassen ook beter de volgende keer.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:52

Ik ga de volgende keer na het wassen haar staart insmeren met babyolie.
Kreeg ik als tip, dus ik ben benieuwd :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:12

Intervarno schreef:
Heeft ze toevallig een andere deken op?

Ik had hier bij mijn paard ook een tijd last van, heel de deken onder, plus zijn staart en achterste... Toen heb ik een andere deken opgelegd en nergens meer last van... Bij mij lag het dus aan het model deken dat erop lag...

Ze heeft wel een andere deken opgekregen, maar dat is al even geleden. Toen het hard ging vriezen heeft ze een dikke winterdeken opgekregen. Maar dat is hetzelfde model als ze ophad, alleen 400 gram ipv 200 gram.

Wat heb jij voor andere deken opgelegd dan? Ik dacht al aan een dek zonder staartflap. Maar volgens mij zijn die niet meer te krijgen. Misschien anders een goedkope deken en de staartflap eraf knippen?
Hellup, ik weet het niet meer....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:15

roxxxiejjj schreef:
De staart kan je schoonhouden door een staarthoes. Ik denk dat je de rest gewoon elke dag moet blijven schoonmaken. Als ze een merrie is kan dit mischien door hengstigheid komen? Ik heb dit wel vaker gezien bij merrie en die hebben er dan zo'n 2 tot 3 weken last van waarna het weer verdwijnt.Succes ermee!

Hengstigheid, daar heb ik ook al aan gedacht. Maar dan is ze al wel 8 weken achterelkaar hengstig. Het kan, maar ik denk het niet.
Een staarthoes kan ik proberen, maar dan heeft ze nog haar billen en de deken onder de mest.
Ga toch eens proberen met een deken zonder staartflap denk ik.
Hopelijk verdwijnt het ook weer. Het is nl nooit zo geweest. Het is van de laatste maanden...

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:36

De deken die mijn paard nú opheeft heeft ook een staartflap, maar is een ander model. Hij had eerst een Anky waterdichte deken op, nu eentje van het Drunens Ruiterhuis. Het hoeft dus niet per sé zonder staartflap, je kunt ook net een gunstig model hebben ;) Zonder staartflap zijn inderdaad ook zeer moeilijk te vinden, vooral winterdekens...

karen&passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:18

Een andere deken heeft bij mij geholpen. De andere deken was wat te groot en ze kon de staart niet goed optillen. Heb nu een andere deken, met splitten bij de staartflap en beter passend. Probleem helemaal opgelost!
Succes ermee!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:28

Spot had eerst een Weatherbeeta winterdeken op met klein staartflapje, nu heeft ze een (schone) outdoordeken van Weatherbeete op. Deze heeft een grote afstaande staartflap.
Heb het idee dat het niet de deken is waar ze last van heeft, maar de plek waar ze mest. Tegen de muur dus. Hoe precies ben ik nog niet achter.
Ga wel een deken zonder staartflap proberen, misschien wel in combinatie met een staartbeschermer om de staart schoon en droog te houden.
Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken en de tips. ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:40

Misschien is het kuil te koud: misschien even alleen hooi geven.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:10

Sandrina schreef:

Ze krijgt helemaal geen kuil. Alleen maar hooi. En aan haar voedingsschema is verder ook niets veranderd.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:25

nadita schreef:
Sandrina schreef:

Ze krijgt helemaal geen kuil. Alleen maar hooi. En aan haar voedingsschema is verder ook niets veranderd.

Dan zou ik zo gauw niet weten waardoor ze zulke vieze billen heeft.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:51

Verplaatst MD --> VSW.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:56

komt het niet omdat de deken op de een of andere manier het lastig maakt om de staart op te tillen?

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:00

mijn merrie heeft het altijd in de trailer naar wedstrijd toe.
Dan binden we altijd een bandage om dr staat heen.. De deken is ook altijd vies maar daar heb ik nog geen oplossing voor

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:36

Een paard gooit altijd zijn staart ophoog/zijkant op de behoefte te doen...met staartflappen word dit weleens belemmerd. Misschien hier even kritisch nara kijken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:06

Hogeboom schreef:
Een paard gooit altijd zijn staart ophoog/zijkant op de behoefte te doen...met staartflappen word dit weleens belemmerd. Misschien hier even kritisch nara kijken.

Ze heeft altijd dekens met een staartflap gedragen en dit nog nooit eerder gehad. Het is van de laatste 2 maanden ongeveer.
Ze is wel op een andere plek gaan mesten, tussen de voerbak en waterbak tegen de muur. Echt tegen de muur, de poep loopt langs de schotten naar beneden. :o

Het ligt volgens mij niet aan de staartflap.
Heb wel besloten een goedkope deken te kopen en daar de staartflap af te knippen, zodat niet steeds de deken onder de mest komt.